kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲

ملک سلمان دکتر شد !

دانشگاه مالزی در راستای تقدیر از آنچه «تلاش‌های پادشاه عربستان در خدمت به علم»! خوانده دکترای افتخاری ادبیات به وی اعطا کرد!

سرویس خارجی -

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی که گفته می‌شود به دلیل بیماری شدید آلزایمر تا چند ثانیه بیشتر نمی‌تواند صحبت کند! به دعوت رسمی سلطان محمد پنجم، پادشاه مالزی به همراه هیئتی 600 نفره برای انجام چند دیدار رسمی به کوالالامپور پایتخت مالزی سفر کرده است. برخی از کارشناسان علت این دیدار را تلاش پادشاه سعودی برای جذب سرمایه گذار جهت خروج اقتصاد در رکود عربستان تفسیر کرده‌اند.برخی نیز نوشته‌اند وی با این سفر تلاش دارد اعلام کند، آنچه درباره سلامتی‌اش گفته می‌شود، صحت ندارد. اما این سفر حاشیه‌های جالب و بعضا خنده داری نیز داشته است. ملک سلمان در دوران پادشاهی خود یا مریض بوده است یا در سفرهای تفریحی. از سوی دیگر محمد بن سلمان پسری وی نیز با استفاده از وضعیت پدر جنگ یمن را به راه اندخته است. حال در این شرایط خبر رسیده پادشاه مریض سعودی دکترای افتخاری ادبیات از مالزی دریافت کرده است!
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه مالزی در راستای آنچه تشکر از تلاش‌ها و نقش ملک سلمان، پادشاه عربستان در خدمت به علم،! «خوانده دکترای افتخاری ادبیات به وی اعطا کرده است. دانشگاه مالزی جشنی هم به مناسبت تقدیر از ملک سلمان در کوالا لامپور با حضور رئیس‌و مسئولان دانشگاه برگزار کرد و از تلاش‌های وی در خدمت به علم برای بشریت! تقدیر کرده است. ملک سلمان نیز در سخنرانی خود در این جشن گفته: «جهان اسلام امروزه با چالش‌هایی در عرصه شناخت علمی و فنی مواجه است که کمتر از چالش‌های سیاسی و اقتصادی نیست.»از سوی دیگر، محمد نجیب عبدالرزاق، نخست‌وزیر مالزی پس از مذاکرات رسمی با پادشاه عربستان در داخل خودرو عکس سلفی با وی گرفت و با انتشار آن در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «عکس سلفی با پادشاه عربستان؛ دوستی عمیق».
تحلیل اندیشکده بروکینگز
همچنین بروس ریدل کارشناس اندیشکده بروکینگر در این مورد اعلام کرده  هدف ناگفته چنین سفر طولانی مدتی نشان دادن شور و انعطاف این پادشاه است چرا که شایعات درباره سلامتی وی، به ویژه سلامت ذهنی‌اش، بسیار زیاد است. وی همچنین تاکید کرده «چین و ژاپن بازارهای حساس نفت عربستان هستند و انتظار می‌رود که در این سفر آسیایی ملک سلمان، توافقنامه‌های جدیدی امضا شود.»
ملک سلمان در اولین سفر خود به کشورهای آسیایی روز یکشنبه در سفری چهار روزه وارد مالزی شد و با سران این کشور دیدار کرد و چندین یادداشت تفاهم در زمینه تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف را امضا کرد. وی قرار است به مدت یک ماه به پایتخت‌های کشورهای مختلف منطقه سفر کند که آخرین ایستگاه آن امان، پایتخت اردن خواهد بود. قرار است ملک سلمان بن عبدالعزیز در سفر یک ماهه خود در منطقه علاوه بر مالزی به کشورهای اندونزی، برونئی، ژاپن، چین، مالدیو و در آخر اردن سفر کند. این اولین سفر آسیایی پادشاه عربستان از زمان به قدرت رسیدن است.