kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۰۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
با وجود رشد ۶۳ درصدی جرایم انجام شد

کشف 88 درصدی جرایم اینترنتی توسط پلیس فتا

رئیس پلیس فتای کشور گفت: علی رغم رشد 63 درصدی جرایم اینترنتی، کشف 88 درصدی این جرایم را داشته ایم که از نرم جهانی حداقل 50 درصد جلوتر است.



به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار سید کمال هادیان فر در اولین همایش رویارویی با جرایم سایبری، چالش‌ها و راهکارها، گفت: با توجه به ماهیت جرایم سایبری و ادله دیجیتال، پلیس فتا صلاحیت رسیدگی به جرایم بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی را داراست و با تمام جرایم این حوزه به استناد قانون جرایم رایانه‌ای مصوب اسفند ماه 1388 مجلس شورای اسلامی برخورد قانونی می‌کند و در مواجهه با جرایمی که جنبه‌های بین‌المللی دارد تعامل و همکاری مناسبی در چارچوب قوانین کشور با سایر پلیس‌های سایبری دنیا دارد.
هادیان فر افزود: علی رغم رشد 63 درصدی جرایم، کشف 88 درصدی را داشته‌ایم که از نرم جهانی حداقل 50 درصد جلوتر است و عملکرد صحیح و بروزرسانی مستمر این پلیس شرایطی فراهم کرده که پلیس سایبری جمهوری اسلامی ایران از طرف سازمان اینترپل جهانی به عنوان سرگروه منطقه‌ای برای آموزش و راه اندازی پلیس‌های سایبری سایر کشورها برگزیده شده است.
وی ضمن بیان اینکه پلیس فتا در زمینه کشف جرایم و توسعه همکاری‌های بین المللی،زمینه تبادل اطلاعات و دانش با 138 کشور جهان را بوجود آورده است، بیان داشت: فضای مجازی در عین مفید بودن می‌تواند بهشت امن هنجارشکنان باشد.
رئیس پلیس سایبری کشور با اشاره به گزارش‌های بین‌المللی، افزود: 2/3 میلیارد نفر از جمعیت جهان کاربران اینترنت هستند و تا سال 2020 کاربران اینترنت به 6/4 میلیارد نفر خواهند رسید، این بدان معناست که 62 درصد جمعیت جهان می‌توانند به صورت آن لاین به اینترنت وصل شده و یکی از قربانیان جرایم اینترنتی باشند.
وی ادامه داد: بیشترین انگیزه مجرمان سایبری در سراسر جهان انگیزه مالی و کسب در آمد نامشروع است و گزارشات حاکی از آن است که در همین سال مجرمان توانسته‌اند بیش از 388 میلیارد دلار درآمد برای خودشان در جهان کسب کنند.
این مقام انتظامی با بیان اینکه روزانه 100 هزار سایت در دنیا متولد و هفته‌ای 80 هزار سایت با انگیزه مجرمانه ساخته می‌شود، افزود: تولد 476 سایت مجرمانه در هر ساعت در دنیا مجرمان را بر آن داشته که از این سهولت و دسترسی نهایت استفاده را کرده و خود را در پشت دیگران پنهان کنند. به همین دلیل امروز پنهان ماندن هویت به عنوان یکی ازچالش‌های اصلی فضا سایبری مطرح است.
به گفته هادیان‌فر طبق آمار منتشر شده از سازمان اینترپل در سال 2014 هر 12 ثانیه یک نفر قربانی جرایم سایبری می‌شود که این آمار روبه افزایش است.در همین سال کشورها، سازمان‌ها و شرکت‌ها بطور میانگین 122 حمله سایبری موفق را تجربه کرده اند.
وی با اشاره به چالش‌هایی در امر رسیدگی به جرایم سایبری گفت: فعالیت 63 نوع پول مجازی مانند «بیت کوین»، جرایم مشهود در فضای مجازی، سرقت هویت، محرمانگی داده‌ها، پدیده‌ای مانند اینترنت اشیا، رایانش ابری، شبکه‌های اجتماعی بیگانه و 152 پیام‌رسان موبایلی که تابع قوانین کشور ما نیستند و حاکمیت اینترنت که از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند از جمله این چالش‌ها است.
زمان کشف جرائم
 از ۴ روز به ۴۴ روز رسیده است
رئیس پلیس فتای ناجا  همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: قانون فضای سایبری مربوط به سال 88 است و با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و به روز شدن جرائم قانون نیز باید بازنگری شود.
به گزارش تسنیم، وی در رابطه با ثبت کانال‌های بالای پنج هزار عضو، تصریح کرد: با توجه به قانونی که قرار بود کانال‌های تلگرامی بالای پنج هزار عضو در سامانه وزارت ارشاد ثبت شوند تاکنون مدیران چهار هزار کانال به وزارت ارشاد مراجعه و کانالشان را ثبت کرده‌اند؛ سقف تعداد کانال‌های پنج هزار عضو در کشور 11 هزار کانال است و افرادی نیز که برای ثبت کانال مراجعه نکنند به آنها فراخوان داده می‌شود.
سردار هادیانفر ادامه داد: در گذشته جرائم کمتر از چهار روز کشف می‌شد اما اکنون به 44 روز رسیده است که نشان از پیچیدگی جرائم دارد.
تقدیر از اقدامات ناجا
 در مقابله با جرایم و آسیب‌های فضای مجازی
وزیر دادگستری  نیز در این همایش با تقدیر از عملکرد نیروی انتظامی در مقابله با جرایم سایبری و کاهش آسیب‌های این حوزه گفت: دنیای آینده متکی بر فضای سایبر خواهد بود و باید بر دانش این عرصه مسلط باشیم.
حجت الاسلام  مصطفی پورمحمدی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ اینترنت در کشور در حال حاضر 57 درصد است، افزود: در سال‌های اخیر پهنای باندها و دامنه فضای سایبری در حال گسترش است و مجموعه‌های فراوانی اعم از بخش خصوصی، دانشگاهی، عامه مردم و ... در عرصه مجازی فعالیت گسترده‌ای دارند و با آسیب‌های نوظهوری در این عرصه مواجه هستیم.
وی خاطر نشان کرد: قرار نیست امنیت فضای مجازی صرفا برعهده ناجا باشد، توسعه دهندگان فضای سایبری نیز باید به فکر توسعه امنیت این حوزه باشند.