kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۴۹۲
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۹
هلاکت 15 سرباز اسرائیلی دیگر در رفح

رسانه‌های صهیونیستی: شورای جنگ اسرائیل در آستانه فروپاشی است

همزمان با هلاکت 15 سرباز صهیونیست در کمین نیروهای مقاومت در رفح رسانه‌های این رژیم نیز از بروز اختلاف گسترده در کابینه جنگ اسرائیل خبر داده و نوشته‌اند: این کابینه بیش از هر زمان دیگری در معرض فروپاشی است.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
226 روز از جنگ غزه و مقاومت جانانه ملت مظلوم فلسطین در مقابل وحشی‌ترین ارتش تاریخ می‌گذرد. اهداف نتانیاهو از شروع جنگ کاملاً واضح اعلام شده بود. نابودی حماس و مقاومت در غزه، حذف رهبران و فرماندهان حماس، آزادسازی گروگان‌ها و به دست گرفتن کنترل و اداره نوار غزه. بعد از نزدیک به 7 ماه و نیم از شروع جنگ غزه، اسرائیل به اذعان بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها غربی و حتی رسانه‌ها و مقامات خود رژیم، به هیچ‌یک از این اهداف حتی نزدیک هم نشده است. به اذعان کارشناسان تنها دستاورد اسرائیل از جنگ غزه، قتل و کشتار زنان و کودکان بوده و  نفرت گسترده‌ای که از این رژیم در سرتاسر جهان به همین دلیل ایجاد شده، چه بسا از شکست میدانی در جنگ غزه نیز مهم‌تر باشد. رژیم صهیونیستی که در تله‌های عملیات‌های مقاومت در شمال و جنوب نوار غزه گرفتار شده است به تشدید بمباران مناطق مختلف غزه روی آورده است و روزی نیست که زنان و کودکان فلسطینی در نوار غزه با بمباران‌های مداوم رژیم پرپر نشوند. بر اساس بیانیه وزارت بهداشت فلسطین شمار شهدای جنگ غزه از هفتم اکتبر گذشته(15 آبان 1402) تاکنون به 35هزار و 386 نفر و شمار مجروحان به 79هزار و 366 نفر رسیده است. اجساد بسیاری از شهدا در زیر میلیون‌ها تن آوار بمباران‌ها باقی مانده است و به گفته مسئولان فلسطینی شاید چند سال زمان ببرد تا اجساد شهدا از زیر آوارها بیرون کشیده شود.
تله مرگبار مقاومت
رژیم صهیونیستی که حدود یک هفته است، بار دیگر تلاش دارد برخی مناطق شمالی نوار غزه و به طور مشخص شهر جبالیا و محله الزیتون را تحت تصرف درآورد، با تله‌های مرگبار مقاومت و ازسرگیری شلیک راکت‌ها و موشک‌ها به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نیشین غافلگیر شده است. در همین راستا  گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) اعلام کرد که با منفجر کردن بمب در داخل خانه‌ای در منطقه التنور در شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه، ۱۵ نظامی صهیونیست را به هلاکت رسانده است. به گفته القسام، این نظامیان در داخل خانه سنگر گرفته بودند و بعد از انفجار بمب، رزمندگان القسام با باقی‌مانده آنها درگیر شدند. پیش از این، ارتش رژیم صهیونیستی به کشته شدن بیش از ۶۲۰ نفر از نظامیان خود در جنگ علیه نوار غزه اذعان کرده بود. گردان‌های القسام همچنین از حمله خمپاره‌ای به نظامیان صهیونیست مستقر در بخش فلسطینی گذرگاه رفح خبر دادند.گردان‌های عزالدین القسام همچنین از شلیک یک فروند موشک «سام ۷» به سمت بالگرد آپاچی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال اردوگاه جبالیا در نوار غزه خبر دادند.
غزه‌، لبنان دوم
«یسرائیل زیف» ژنرال صهیونیست با اذعان به تنگنای شدیدی که تل‌آویو در نوار غزه به علت اصرار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بر گزینه نظامی در آن گرفتار شده است، نوشته است که این منطقه به دلیل کمین‌های بزرگ مقاومت فلسطین، به لبنان دوم برای ارتش این رژیم تبدیل شده است. این ژنرال صهیونیست در مقاله خود هشدار می‌دهد که حماس موفق به تجدید صفوف خود در نوار غزه شده و جنگ فرسایشی علیه ارتش اسرائیل را پیش می‌برد. این ژنرال ذخیره و فرمانده سابق اتاق عملیات رژیم صهیونیستی اضافه کرد: با پدر و مادر نظامیانی که در تیپ ناحال در نوار غزه می‌جنگند، دیدار کردم، آنها به من گفتند که تماسی با فرزندان‌شان داشتند که محتوای آن یکی بود. آنها از دور باطلی سخن گفتند که نظامیان اسرائیلی به آن گرفتار شده و اینکه به مکان‌هایی رفته‌اند که قبلا یکباره آن را اشغال کرده‌اند و یا به کلینیکی رفته‌اند که آن را (به‌زعم خود) پاکسازی کرده و خرابکاران(نیروهای مقاومت) دوباره به همان کلینیک بازگشته‌اند.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه جنگ باید در جایی تمام شود، افزود: سؤال مطرح این است که چندبار باید تاوان دهیم و به همان محلی بازگردیم که قبلا رفته‌ایم؟ متاسفانه در شرایطی اقدام نظامی، دیگر اثربخش نیست و هزینه و تاوان سنگین‌تر می‌شود، در حالی که هدف خاصی وجود ندارد. این ژنرال صهیونیست به «الزیتون»، «جبالیا»، «بیت حانون»، الشجاعیه و خان‌یونس به عنوان مکان‌هایی اشاره کرد که ارتش رژیم صهیونیستی قبلا آنها را اشغال کرده و مدعی نابودی نیروهای مقاومت شده اما حماس دوباره بازگشته است. این ژنرال صهیونیست در ادامه هشدارهای خود آورده است: حماس در حال بازسازی خود است و توان نظامی خود را بازمی‌یابد و با جنگ چریکی، خود را سازگار می‌کند. غزه به لبنان دوم تبدیل شده؛ میدانی با کمین‌های بزرگ. 
کابینه جنگ در آستانه فروپاشی 
شکست سنگین اسرائیل از نیروهای مقاومت در مناطق مختلف نوار غزه و هلاکت روزانه سربازان و افسران صهیونیست در مناطق مختلف درگیری، حسابی سران رژیم را دچار اختلاف و سردرگمی کرده است. آن‌گونه که شبکه کان 11 اسرائیل گزارش داده است: کابینه جنگ در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. «کان» به نقل از منابعی در «کابینه جنگ»، که نامی از آنها نبرد، گزارش داده است که روابط درون کابینه، با تشکیلات کوچکش، اخیراً نه‌تنها بین خود سطح سیاسی، بلکه بین سطوح سیاسی و نظامی «به شکل گسترده بدتر شده است». کان به نقل از منابع داخلی کابینه جنگ نوشته است. که ازهم‌پاشیدگی «کابینه جنگ» بیش از هر زمان دیگری نزدیک است. این منابع روشن نکردند که آیا صحبت‌ها در مورد خروج وزیران بنی گانتس و گادی آیزنکوت از «کابینه جنگ» بوده است یا خیر. این گزارش احتمال خروج یوآو گالانت وزیر جنگ نیز از کابینه را رد نمی‌کند. به گزارش ایسنا، کان در گزارش خود می‌افزاید: «اگر اسرائیل بدون حمایت و تأیید واشنگتن و بدون پیشرفت در موضوع اسیران عملیات نظامی گسترده‌ای را در رفح انجام دهد، اعضای «کابینه جنگ» خروج خود را از این کابینه اعلام خواهند کرد که منجر به فروپاشی آن خواهد شد». در ادامه این گزارش آمده است: «هفته‌های آتی به منزله دوراهی برای گانتس، آیزنکوت و گالانت خواهد بود تا اینکه تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند با نتانیاهو ادامه دهند یا نه و همچنین برای نتانیاهو که باید بین گانتس، آیزنکوت و گالانت و بین بن‌گویر و اسموتریچ یکی را انتخاب کند.»
 از سوی دیگر پس از بروز اختلاف‌نظر شدیدی میان «ایتامار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم، رسانه‌های عبری اکنون از تنش‌های شدید میان این چهره افراطی کابینه اسرائیل با «گادی آیزنکوت» وزیر کابینه جنگ رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند. وب‌سایت عبری‌زبان «والا» افشا کرد، «ایتامار بن‌گویر» و «گادی آیزنکوت» در نشست کابینه امنیتی به شدت دچار اختلاف‌نظر شدند. طبق گزارش این وب‌سایت عبری‌زبان، اختلاف‌نظر میان این دو پس از اظهارات آیزنکوت درباره عملکرد کابینه که گفته بود «نشست‌های مستمر کابینه در طول چند ماه گذشته به هیچ تصمیم‌گیری منجر نشده است» بالا گرفت. روزنامه معاریو هم به نقل از منابع آگاه نوشته است که بلوک «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ، «گادی آیزنکوت» دیگر عضو کابینه جنگ، «یوآو گالانت» وزیر جنگ و هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در کابینه جنگ در مقابل بنیامین نتانیاهو قدرت بیشتری پیدا کرده و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اقلیت قرار گرفته است. به نوشته معاریو، موضع گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در انتقاد از نبود هیچ‌گونه طرح سیاسی در کنار جنگ از حمایت بیشتر اعضای کابینه جنگ برخوردار است.
پیش‌بینی «فرید زکریا» از عاقبت جنگ غزه
فرید زکریا هم در تحلیلی که واشنگتن‌پست آن را منتشر کرده است، با اشاره به شکست‌های گسترده اسرائیل در نوار غزه و همچنین بروز اختلاف بین مقامات ارشد نظامی درباره شیوه مدیریت جنگ نوشته است: اسرائیل به سرنوشت آمریکا در جنگ عراق و افغانستان دچار می‌شود.
به گزارش ایسنا، «فرید زکریا» در واشنگتن‌پست نوشته است: «رسانه‌های اسرائیلی از یک جلسه امنیتی گزارش داده‌اند که در آن ژنرال هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل از نبود استراتژی روشن نتانیاهو انتقاد کرد.‌ هالوی با اشاره به اینکه ارتش اسرائیل دوباره وارد شمال غزه شده است- منطقه‌ای که ادعا می‌کرد در ماه ژانویه پاک‌سازی کرده است- هشدار داد که اگر برنامه‌ای برای ایجاد نوعی دولت بدون حماس در این مناطق وجود نداشته باشد، ارتش اسرائیل درگیر یک عملیات بی‌پایان خواهد شد. یوآو گالانت، وزیر جنگ پا را فراتر گذاشته و علناً از نتانیاهو انتقاد کرده و گفته است که روز بعد از جنگ تنها باید توسط بازیگرانی که جایگزین حماس می‌شوند، شکل بگیرد. وی اعلام کرد که حماس به اسرائیل اجازه نخواهد داد که مستقیماً بر غزه حکومت کند.»
 به گفته زکریا دلیل این مخالفت‌های خارق‌العاده در زمان جنگ این است که مقام‌های اسرائیلی متوجه چیزی شده‌اند که مقام‌های آمریکایی ماه‌ها درباره آن به آنها هشدار می‌دهند: بدون داشتن استراتژی برای ایجاد حکومت باثبات در غزه، آنها با یک شورش مستمر رو‌به‌رو خواهند شد، همان‌طور که آمریکا در افغانستان و عراق تجربه کرد. شواهدی وجود دارد که در حال حاضر این اتفاق در حال رخ دادن است. نیروهای اسرائیلی دوبار مجبور به بازگشت به جبالیا (شمال نوار غزه) و سه‌بار به الزیتون (در شهر غزه) شده‌اند. حمله اخیر و بحث‌برانگیز ارتش اسرائیل به بیمارستان الشفا دومین تلاش بود که نشان داد موفقیت اولیه آنها پایدار نبوده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته خاطرنشان کرد: ما در مناطقی که اسرائیل در شمال پاک‌سازی کرده است، حتی در خان‌یونس، دیده‌ایم که حماس بازمی‌گردد.
به نوشته زکریا «بسیاری از اسرائیلی‌ها همچنان نتانیاهو را مسئول سیاست‌هایی می‌دانند که منجر به حمله هفت اکتبر و طوفان‌الاقصی شد. در صورت برگزاری انتخابات جدید، او احتمالاً سمت خود را از دست می‌دهد- و سپس با پیگرد قانونی مداوم و همچنین تحقیقات احتمالی در مورد شکست‌هایی که به هفت اکتبر منتهی شد، مواجه خواهد شد. همه اینها تا زمانی که او نخست‌وزیر باشد، می‌تواند لغو شود؛ او هرگز به هدف تسلیم حماس دست نخواهد یافت، اما جنگ را به طور نامحدود ادامه خواهد داد. این یک استراتژی است که برای تامین امنیت آینده اسرائیل طراحی نشده است، بلکه هدف تنها خود او است.»