kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۹۷۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷

مشاور وزیر دفاع عربستان: سال‌هاست در جنگ سوریه حضور داریم!

مشاوروزیر دفاع عربستان در چارچوب سیاست جدید مبنی بر پاکسازی سابقه سیاه این کشور ادعا کرد جنگنده‌های سعودی در چارچوب «ائتلاف ضدداعش»، 341 بار پایگاه‌های داعش را در سوریه بمباران کرده‌اند!



«احمد عسیری» در گفت‌وگو با روزنامه مکه، مدعی شد: «عربستان از آغاز مشارکت خود در «ائتلاف ضدداعش» تاکنون 341 حمله هوایی علیه پایگاه‌های داعش در سوریه انجام داده است. وی گفت که عربستان سال‌هاست که در سوریه حضور دارد.
به گزارش ایسنا، عسیری در عین حال، گفت جنگنده‌های سعودی هیچ عملیاتی را در عراق انجام نداده‌اند.
ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضدداعش مهر 1393 ایجاد شد. اما این ائتلاف هیچ کارنامه درخشانی از خود در جنگ بر علیه تروریست‌های داعش برجای نگذاشته است. این ائتلاف از همان ابتدا اقدام به بمباران زیرساخت‌های سوریه کرده است.
چند روز قبل هم «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان به طور ناگهانی به بغداد رفت و در گفت‌وگو با مقامات بغداد، تلاش کرد یک‌ پیشینه مبارزه با داعش را از عربستان القاء کند. برخی کارشناسان معتقدند، رژیم آل‌سعود با مشاهده افول داعش در منطقه، تلاش می‌کند دامن خود را از این ماجرا برچیند تا ترکش‌های این شکست، نصیب خاندان سعودی نشود. رژیم آل‌سعود در همین چارچوب، تحرکات دیپلماتیک گسترده‌ای را هم آغاز کرده است و این احتمال نیز وجود دارد که با دیپلماسی دلارهای نفتی نیز وارد عمل شود و بخواهد از اعتراض‌های احتمالی آتی کشورهای آسیب‌دیده از داعش، مثل عراق و سوریه و لیبی جلوگیری کند.در همین چارچوب، خبر رسیده که «محمدبن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان هم قرار است به زودی به بغداد برود و با مقامات عراقی دیدار و گفت‌وگو کند.
برخی رسانه‌ها نوشتند هدف سفر نادر «عادل الجبیر» به  عراق و دیدار با مقامات عراقی درخواست از این کشور برای میانجیگری بین ایران و عربستان بود تا بدین ترتیب ریاض بتواند از باتلاق یمن و منطقه خارج شود چرا که داعش آخرین نفس‌های خود را می‌کشد. آل‌سعود به عنوان پدر جد تکفیری‌ها شناخته می‌شود.
تحولات استان حلب
اما استان حلب سوریه طی 48 ساعت اخیر شاهد پیشروی گسترده نیروهای ارتش و مقاومت بود؛ به گزارش تسنیم، در این پیشروی، سه شهرک دیگر در حومه شهر حلب از اشغال تروریست‌های داعش خارج شد و شماری از تکفیری‌ها به هلاکت رسیدند. نیروهای سوری و مقاومت طی هفته گذشته توانستند، 15 روستا و شهرک را از اشغال داعش آزاد کنند و بر مناطق منتهی به شرق شهر حلب مسلط شوند. وسعت مناطق آزاد شده در شرق حلب، 500 کیلومترمربع اعلام شد.
درگیری با شبه‌نظامیان
 مورد حمایت ترکیه
از استان حلب همچنین خبر رسیده، در حومه شهر «الباب» درگیری شدیدی میان نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مسلح مورد حمایت ترکیه رخ داده است. به گزارش خبرگزاری فارس، گفته می‌شود که در این نبرد، 20 نفر از نیروهای ارتش سوریه جان خود را از دست داده‌اند. پس از این درگیری، نیروهای مورد حمایت ترکیه به بخش شمالی شهرک «تادوف» و نیروهای ارتش سوریه نیز به بخش جنوبی این شهرک در حومه «الباب» عقب‌نشینی کردند.
شهر «الباب» اخیرا به شیوه مشکوکی میان عناصر داعش و تروریست‌های مورد حمایت ترکیه موسوم به «ارتش آزاد» دست به دست شد و در این شهر، ارتش آزاد جای داعش را گرفت. کارشناسان درگیری‌های شدیدتری را طی روزهای آتی میان ارتش سوریه و تروریست‌‌های مورد حمایت ترکیه در الباب پیش‌بینی می‌کنند.
تدمر
از شهر تدمر در استان «حمص» نیز خبر رسیده، ارتش سوریه همه مواضع دفاعی داعش در غرب شهر باستانی تدمر را در هم کوبید و بر ارتفاع مشرف بر میدان نفتی «المهر» مسلط شد. به گزارش فارس، ارتش سوریه هم‌اکنون در یک قدمی تسلط بر میدان نفتی فوق قرار دارد.