kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۴۰۹
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ناکارآمدی آخوندی بهانه بود /منتقدان با مدل اقتصادی لیبرال دولت مشکل دارند



سرویس سیاسی ـ
روزنامه بهار در سرمقاله دیروز، با عنوان «آخوندی بهانه بود»، ضمن دفاع از مدل اقتصادی وزیر راه و شهرسازی (لیبرالیسم)، استیضاح‌کنندگان وی را نیز طرفداران مدل اقتصادی بومی و مخالفان مدل اقتصادی لیبرالیستی عنوان کرد و نوشت: «عباس آخوندی از جمله افرادی است که در دولت روحانی ابایی از این که از اقتصاد بازار آزاد دفاع کند ندارد و این مدل اقتصادی لیبرالی را که عده‌ای دلواپسانه به آن می‌نگرند راه‌حل مشکلات ریشه‌دار اقتصاد ایران می‌داند. به نظر می‌آید مشکل مخالفان وزیر راه و شهرسازی نه عملکرد این وزارتخانه در حوزه مسکن مهر یا تصادف اخیر قطار یا قراردادهایی که مشکوکش می‌خوانند باشد، آنها با مدل اقتصادی که آخوندی به صراحت و دولت روحانی در عمل و تقریبا بی‌سر و صدا سعی در اجرای آن دارد مشکل اساسی دارند».
اتفاقا درست به دلیل همین مدل اقتصاد لیبرالی است که با وجود نزدیک شدن به پایان دولت یازدهم، رکود، گرانی، تورم و بیکاری بیداد می‌کند. 60 درصد ظرفیت تولید کشور هم تعطیل است و کارخانه‌های بزرگ وکوچک یکی پس از دیگری ورشکست می‌شوند.
این روزنامه در ادامه نوشت: «این جریان مخالف که در دو انتخابات اخیر با رای منفی مردم نیز روبه‌رو شده‌اند معتقدند که این مدل اقتصادی به واسطه آن که از جهان غرب آمده است نمی‌تواند گره‌گشای مصائب و مسائل اقتصاد ایران باشد... هنگامی هم که در پاسخ به چنین نگاهی از آنها پرسیده می‌شود که آیا پس از گذشت چهار دهه یک برگ از این مدل بومی اقتصادی را برای ارائه در اختیار دارید پاسخی نمی‌دهند».
بهار در پایان نیز تنها راه نجات اقتصاد کشور را تمسک به مدل اقتصادی لیبرالیستی عنوان کرد و نوشت: «بپذیرند که این الگوی اقتصادی که دیگر حتی کشور‌های بلوک شرق نیز کم‌و‌بیش از آن پیروی می‌کنند راه نجات اقتصاد کشور است و یا تلاش کنند تا الگویی جایگزین را معرفی کنند».
البته در اینکه عملکرد ضعیف‌ترین وزیر کابینه دولت روحانی از مزخرف خواندن مسکن مهر و بلاتکلیفی متقاضیان آن تا بحران مدیریت فرودگاه‌ها و کلاه گشاد بوئینگ بر سر وزیر زود باور روحانی و زیان 1600 میلیاردی در خرید هواپیما از جمله دستاوردهای مدل اقتصادی لیبرالیستی وزیر راه است تردیدی نیست، اما این روزنامه در حالی این مدل اقتصادی را تنها راه نجات اقتصاد کشور معرفی می‌کند که «جوزف استیگلیتز» اسطوره علم اقتصاد لیبرال و برنده دو جایزه نوبل اقتصادی در کتاب «سقوط آزاد» خود، ۶۰ تریلیون دلار بدهی کل جهان را حاصل نظام اقتصادی لیبرالیستی عنوان و تصریح می‌کند که این نوع اقتصاد و وضعیت حاصل از آن نه تنها اقتصاد بلکه «علم اقتصاد» را در آستانه فروپاشی قرار داده است. اساتید اقتصاد در جهان نیز از این مدل اقتصادی شکست‌خورده اعلام برائت می‌کنند.
جالب است طیف غرب‌گرایان بدانند طی پژوهشی که توسط دو تن از اساتید دانشگاه جورج واشنگتن انجام گرفت، برآوردی قابل توجه از میزان اسلامی بودن اقتصاد 208 کشور جهان به دست آمد. بر پایه این پژوهش اسلام حتی جزییات ایجاد یک سیستم کامل، کارآمد و منسجم اقتصادی را ارائه کرده است.
بدون شک تنها راه نجات کشور، بی‌اعتنایی دولت‌ها به نسخه‌های غرب‌پرستانی است که سیستمی که 60 تریلیون دلار بدهی برای اقتصاد جهان به بار آورده است را تنها راه نجات اقتصاد کشور معرفی می‌کنند، چه آنکه امام خمینی(ره) فرمود: «ما از شرّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم لکن از شرّ تربیت یافتگان غرب و شرق به این زودی‌ها نجات نخواهیم یافت».
وزرای دیگر را استیضاح کنید که بیشتر از آخوندی کم کاری کرده‌اند!
روزنامه قانون نیز در گزارشی به استیضاح وزیر راه پرداخت و با اتهام‌زنی به نمایندگان مجلس و سیاسی خواندن این استیضاح، نوشت: «به نظر بايد ساير وزرايي كه بدون شك از وزير راه، بيشتر كندكاري و كم‌كاري دارند، به مجلس كشيده شده و استيضاح شوند تا شايد گره‌اي از كار مردم اين كشور باز شود».
روزنامه قانون در این گزارش ناخواسته اعتراف و اذعان کرده است که آخوندی وزیر راه کم‌کاری داشته ولی اولویت برای استیضاح وزرای دیگری هستند که کم‌کاری‌های بیشتری نسبت به وی داشته‌اند.
آلزایمر سیاسی
روزنامه مردم سالاری دیروز در سرمقاله خود با عنوان «وقتی از داخل به دشمنان سوژه می‌دهیم»، نوشت: «رقابت‌های سیاسی در اغلب کشورهای جهان، در جایی که پای منافع ملی به میان بیاید، جای خود را به تعامل می‌دهد. کمتر در جهان شاهد بوده‌ایم که جناح‌های سیاسی، برای متهم کردن یکدیگر در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی به گونه‌ای عمل کنند که کشورهای دیگر – رقبا یا دشمنان - از آن دستاویزی برای تحت فشار قرار دادن آن کشور در حوزه‌های سیاسی یا اقتصادی بسازند».
در ادامه این نوشتار آمده است: «مصادیق این عملکرد را در سال‌های اخیر توسط گروهی که آنها را به نام دلواپسان می‌شناسیم بارها دیده‌ایم».
احتمالا نویسنده چند سال قبل را به خاطر ندارد. همان زمانی که منسوبان به همان جناحی که روزنامه مردم سالاری از آن حمایت می‌کند، با یک دروغ بزرگ، کشور را 9 ماه درگیر بی‌ثباتی، آشوب و بحران کردند و به همین سبب، دستاویزی برای تحت فشار قرار دادن کشور در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی در اختیار دشمن گذاشتند و گرای تحریم‌های فلج‌کننده را دادند. همچنین افزوده شدن تحریم‌ها، تهدیدها و فشارها به کشور پس از توافق هسته‌ای نیز محصول تاکتیک غلط دولت روحانی در اعتماد به غرب و آمریکا بود. با این حساب، اصلاح‌طلبان در این زمینه سابقه طولانی و کارنامه پر و پیمانی دارند.
عوام‌فریبی مدعیان اصلاحات برای تبرئه اصحاب فتنه
روزنامه آرمان هم در مصاحبه با حسن رسولی از فعالان مدعی اصلاحات، نوشت: «جریان‌های سیاسی باید هر چه زودتر از اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸ عبور کنند و اجازه ندهند این اتفاقات سبب انشقاق و دودستگی در فضای سیاسی کشور شود... مهم‌ترین راهبرد جریان‌های سیاسی درباره اتفاقات سال ۸۸ باید نگاه به آینده باشد، نه نگاه به گذشته».
مدعیان اصلاحات خیال باطل‌شان برای تبرئه اصحاب فتنه را با شعارهای زیبایی مانند پرهیز از انشقاق و دودستگی و نگاه به آینده دنبال می‌کنند و گمان کرده‌اند با این عوام‌فریبی‌ها، توده‌های مردم خیانت فتنه‌گران در سال 88 از دروغ تقلب در انتخابات و آشوب و اعتشاش تا امیدوار کردن دشمنان و اهانت به ساحت مقدس عاشورای حسینی(ع) را فراموش می‌کنند!
در بخش دیگری از مصاحبه آمده است: «در شرایط کنونی جریان اصلاحات باید استراتژی انتخاباتی خود را تغییر بدهد و به جای اینکه با یک گزینه در انتخابات شرکت کند، با چند گزینه در کنار آقای روحانی و به موازات ایشان در انتخابات حضور یابد... مسئله مهم در این زمینه این است که کاندیداهایی که جریان اصلاحات در انتخابات معرفی می‌کند باید از این ظرفیت برخوردار باشند که مانند آقای عارف در انتخابات سال۹۲ هر زمان که جریان اصلاحات تشخیص داد که باید صحنه را ترک کنند، بی‌درنگ به این کار مبادرت ورزند و زمینه را برای پیروزی نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات فراهم کنند».
در شرایط فعلی با محقق نشدن وعده‌های دولت یازدهم، شکست برجام و کاهش اقبال عمومی به روحانی، حامیان وی و مدعیان اصلاحات با جدیت مشغول تعیین تاکتیک‌های مختلف برای ورود دوباره روحانی به قدرت هستند. معرفی آلترناتیو و ضربه‌گیر از جمله دستاوردهای این تلاش اصلاح‌طلبان است.
همچنین، آفتاب یزد در شماره نوزدهم بهمن ماه در مطلبی از درخواست روحانی از سران اصلاحات مبنی معرفی چند کاندیدا در انتخابات برای همراهی و دفاع از وی خبرداد و نوشت: «نبرد حسن روحانی در برابر چندین اصولگرا در عرصه رقابت‌ها، حتی نگرانی‌هایی را برای خود رئیس‌جمهوری نیز ایجاد کرده است به طوری که بنا به گفته منابع آگاه به آفتاب یزد، خود حسن روحانی از سران اصلاحات خواسته است تا افرادی را به همراه او روانه کارزار انتخابات کنند تا آنها به یاری‌اش بشتابند و در برابر هجوم حملات اصولگرایانه از او و سیاست‌های او دفاع کنند. بنابر، این است که این یار کمکی نقش مهره‌های قلعه در بازی شطرنج یا « ضربه‌گیر حسن روحانی» را بازی کند و علاوه بر ممانعت از کیش و مات شدن رئیس ‌دولت تدبیر و امید، پس از پایان مناظرات، صحنه انتخابات را ترک نماید. فردی چون علی مطهری یا مسعود پزشکیان!»
دولت عامل بخش مهمی از ریزش سهام اقشار ضعيف است
روزنامه اعتماد نیز در صفحه اقتصادی خود در گزارشی با عنوان «1/6 هزار ميليارد تومان از ارزش سهام اقشار ضعيف كم شد» به موضوع «پشت‌پرده زيان ٥ هزار ميلياردي بازگشايي نماد بانك‌ها» پرداخت.
این روزنامه در توضیح این رویداد نوشت: «ريزش ارزش سهام بانك‌ها پس از بازگشايي نماد آنها در بورس سر و صدايي به پا نكرد. وقتي پشت ماجراي افت ارزش اين سهام را واكاوي مي‌كنيم به سهم ٣٢ درصدي سهام عدالت برمي‌خوريم كه متعلق به دهك‌هاي ضعيف جامعه است و نه صاحبان آن از افت ارزش سهام‌شان اطلاعي دارند و نه تريبوني براي گله از ريزش ارزش سهام‌شان در اختيارشان هست».
این گزارش در ادامه درباره علل این موضوع نوشت: «دولت خود عامل بخش مهمي از اين مشكل است، چرا كه مديرعامل توسط او انتخاب مي‌شود و لذا منافعش در مسكوت ماندن اين اتفاق است. ساير سهامداران حقوقي نهادهايي مثل تامين اجتماعي يا صندوق‌هاي بازنشستگي هستند كه اولا از لحاظ مديريت در سيطره دولت هستند و ثانيا انگيزه‌اي براي حفاظت از منافع بازنشستگان ندارند».
اعتراف روزنامه زنجیره‌ای به پشت‌گرمی مدیران ناکارآمد!
روزنامه قانون در صفحه نخست با طرح این سؤال که «چرا رئیس ‌سازمان مدیریت بحران کشور پاسخگوی عملکرد ضعیف خود نیست؟» با انتشار تصویری از اسماعیل نجار که پشت سر وی تصویری از روحانی دیده می‌شود، پاسخ داد «پشتم گرمه!»
قانون در همین زمینه نوشت: «نجار از هم‌ولايتي‌هاي حسن روحاني، زاده سرخه و بنا به برخی گفته‌ها از اقوام رئیس‌جمهور ايران است. در اين سال‌ها نيز هر زماني حادثه‌اي رخ ‌داد و رسيدگي مناسبي در اين زمينه ‌صورت نگرفته است، پاسخ مناسبي ارايه نكرده و حتي با اظهارات متفاوت سعي كرده است تا خود را از اين قصور مبرا نشان دهد و از همه بدتر آنكه كسي نيز از وي پاسخي نخواست!»
روزنامه قانون در این گزارش به این واقعیت که مدیران ناکارآمد به دلیل ارتباطات خود با مقامات دولتی از پاسخگویی به قصور و تقصیرات خود مبرا شده اند، اعتراف کرده و آورده است: «فردي كه در اين روزگار بحراني كشور، از اتاق گرم و صندلي نرم خود تكان نخورده و مردم بحران‌زده كشور را تنها گذاشته است، چرا بايد در اين جايگاه حساس باقي بماند؟... به نظر برخي، رودربايستي‌ها در اين دولت، بلاي جان تدبير و اعتدال شده و اميد به تغيير را كمرنگ كرده است».
تیم اطلاع‌رسانی دولت فشل است
آفتاب یزد نیز در سرمقاله دیروز با عنوان «هشداری به حسن روحانی»، نوشت: «فقدان تیم اطلاع‌رسانی پویا در دولت روز‌به‌روز بیشتر احساس می‌شود. در واقع اکنون که در آستانه انتخابات اردیبهشت 96 هستیم و زمان برداشت رسیده، تیم فوق بیش از پیش در لاک خود فرو رفته است... هرچند میخ آهنی نرود در سنگ اما بنده هم قصد اعلام یک هشدار صریح را به دولت دارم. شاید پس از انتخابات آتی بتوان از آن به عنوان یک سند سود برد. سندی که نشان می‌دهد یکی از عوامل عدم کامیابی حسن روحانی و یا ریزش رای او همین تیم اطلاع‌رسانی دولت با ترکیب و ساختار عجیب و غریبش است... تیم اطلاع‌رسانی دولت فشل است. اگر این تیم شش دانگ بود باید با یک بازیخوانی ساده نقشه مخالفان دولت را برآب می‌کرد... به ‌هرحال یا خیلی به پیروزی حسن روحانی اطمینان دارند که برایشان مهم نیست چنین تحرکاتی یا میلی به تداوم ریاست جمهوری وی ندارند».