kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۴۰۸
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
بررسی کلیات لایحه بودجه در مجلس

نماینده حامی دولت : بودجه 96 بوی اشتغال نمی‌دهد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز بررسی کلیات لایحه بودجه را آغاز کردند.


امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در ابتدای نشست علنی دیروز اسامی نمایندگان مخالف و موافق کلیات لایحه بودجه سال 1396 کل‌کشور را اعلام کرد.
وی گفت: مسعود گودرزی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، محسن کوهکن، مصطفی کواکبیان، نادر قاضی‌پور، محمدجواد ابطحی، عبدالرضا عزیزی، عین‌الله شریف‌پور، مهرداد لاهوتی و محمد محمودی‌شاه‌نشین، 10 نماینده مخالف کلیات بودجه 96 هستند که هر کدام به مدت 10 دقیقه می‌توانند در صحن علنی صحبت کنند.
قاضی‌زاده ‌هاشمی تصریح کرد: همچنین عزیز اکبریان، غلامرضا کاتب، رحیم زارع، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، غلامعلی جعفرزاده، شهباز حسن‌پور، اسدالله عباسی، رضا انصاری، عباسعلی پوربافرانی و محمد فیضی، 10 نماینده موافق کلیات بودجه 96 هستند که هر کدام به مدت 10 دقیقه در نشست علنی امروز مجلس سخنرانی می‌کنند.
به گزارش فارس، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در جریان سخنرانی مخالفان و موافقان کلیات بودجه 96، به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق در صحن علنی صحبت می‌کنند.
مخالفان کلیات لایحه بودجه
 چه گفتند؟!
مسعود گودرزی نماینده ممسنی طی سخنانی به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه بودجه سال 1396 کل کشور، اظهار داشت: نگاه به آموزش و پرورش برای ما مسئله‌ای سطحی، شکلی و تریبونی شده که فکر می‌کنیم باید آن را مطرح کنیم تا از قبل آن اتفاقی بیفتد، اما سؤال اینجاست کدام کشور در جهان توسعه پیدا کرده که آموزش و پرورش آن کشور توسعه نیافته باشد؟
وی افزود: آنچه در لایحه بودجه 96 می‌بینیم، تکرار همان تراژدی است که راجع به فرهنگیان داریم، آموزش و پرورش امروز نیازمند 20 هزار میلیارد تومان بودجه برای نوسازی زیرساخت‌هاست. نباید توسعه را قربانی کنیم. باید از خودمان بپرسیم به چه قیمتی می‌خواهیم این کار را انجام دهیم؟
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: سیاست در بودجه سال 96 در توسعه بازار بدهی و تأمین بودجه با فروش اوراق هم که مغایر اصول برنامه‌نویسی و بودجه‌نویسی است می‌باشد.
وی افزود: رشد درآمدهای مالیاتی در بودجه 96، 9 درصد است و این در حالی است که به نظر می‌رسد رشد اقتصادی ما نیمی از این رقم باشد و با این وجود ما شاهد استمرار رکود در کشور خواهیم بود.
محسن کوهکن نماینده مردم لنجان و عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: فروش اوراق جهت تأمین بودجه کشور درست نیست و مملکت را به گِل خواهد نشاند.
مصطفی کواکبیان نماینده تهران نیز اظهار داشت: 85 درصد مکاتبات و مراجعاتی که به بنده می‌شود برای اشتغال است و بنده جز شرمندگی و خجالت هیچ چیزی ندارم که به آنها بگویم. دولت غیر از بودجه و برنامه یک طرح ضرورت اشتغال باید بیاورد، متاسفانه در بودجه هم این مسئله را نمی‌بینیم.
وی بر همین اساس اضافه کرد: ممکن است برخی زمینه‌ها را دوستان مطرح کنند و پیشنهادات را بگویند اما واقعیت این است که بنده بوی اشتغال از این بودجه استشمام نمی‌کنم. شاید بنده استشمامم ضعیف است! شامه من ضعیف است اما از این بودجه ما واقعا ممکن است حتی بگوییم نمی‌گذاریم بیکاری افزایش پیدا کند، اما ایجاد اشتغال چه؟
دولت بلد نیست بودجه بنویسد
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه نیز تصریح کرد دولت بلد نیست بودجه بنویسد و فقط از خارجی‌ها وام می‌گیرد و سؤال این است که چرا طبق اصل 52 قانون اساسی، بودجه‌نویسی صحیح را به مجلس نمی‌آورید.
محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: کمیسیون تلفیق می‌گوید در بودجه 96 از افزایش قیمت اجتناب شده است و دولت و کمیسیون تلفیق مخالف افزایش قیمت بوده‌اند در حالی‌که افزایش 5 درصدی قیمت بنزین این را نمی‌گوید.
این نماینده ضمن انتقاد از عدم شفافیت در بحث بودجه‌نویسی یادآور شد: این چه شفاف‌سازی است که صورت می‌گیرد که هر جا خواستند خرج سمینار و همایش کنند؟
وی با اشاره به بحث فرار مالیاتی افزود: چگونه از این فرار مالیاتی جلوگیری شده است، معلوم نیست و این در بودجه مشخص نشده است، قوانین ما اصولا مشکل دارد، ما هم در بودجه نوشته‌ایم که طبق قوانین ذی‌ربط عمل خواهد شد، دقیقا کدام قوانین ذی‌ربط این عبارت باعث تفسیر می‌شود.
عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان نیز با بیان اینکه متأسفانه برخی بازنشستگان با حقوق زیر یک میلیون تومان زندگی می‌کنند، گفت: فرهنگیان کشور 13 هزار میلیارد تومان از دولت  طلب دارند که باید به طور شایسته حق آنان را بدهیم. عزیزی افزود: با در نظر گرفتن چند ردیف درآمدی ناپایدار، دولت نمی‌تواند به تمام تعهداتش عمل کند، در حال حاضر برخی از بازنشستگان که پس از سپری کردن سال‌ها تلاش می‌بایست در آرامش روزگار را سپری کنند، متأسفانه با حقوق زیر یک میلیون تومان، زندگی می‌کنند.
محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز نیز بدهکار کردن کشور برای سال‌های بعد را ضعف لایحه بودجه ۹۶ خواند و گفت: تعیین تکلیف نکردن بدهی‌های سال گذشته، در حقیقت بودجه‌نویسی برای سال‌های آینده است.
استدلال‌های موافقان
 کلیات لایحه بودجه
عزیز اکبریان نماینده کرج با بیان اینکه تخصیص ۳۰ درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۶ از نقاط قوت این لایحه است، گفت: دولت باید اختیاراتش را به بخش خصوصی واگذار کند تا توسعه در کشور محقق شود.
رحیم زارع نایب رئیس‌کمیسیون تلفیق بودجه نیز با اشاره به افزایش ۱۵درصدی سهم بودجه‌های عمرانی استان‌ها در لایحه گفت: پروژه‌های نیمه‌تمام در لایحه بودجه ۹۶ تعیین تکلیف شده است.
غلامرضا کاتب نماینده گرمسار نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: شاهد رشد 12/3 درصدی سرمایه‌گذاری در بودجه سال 96 هستیم که برای رسیدن به رشد اقتصادی 7/6 درصدی نیاز به این میزان سرمایه‌گذاری داریم.
وی افزود: در برنامه ششم مصوب شده که اعتبارات استانی به 30 درصد برسد و در بودجه 96 ملاحظه می‌کنید که این اعتبارات به حدود 35 درصد رسیده است.
شهباز حسن پور نماینده سیرجان نیز گفت : در بحث اشتغال جوانان کارهای خوبی در بودجه 96 انجام شده. در برنامه ششم پیشنهادات خوبی شده است. ما همه شرمنده مردم هستیم.
وی در مورد بحث فرهنگیان در بودجه 96 تصریح کرد: برای بحث فرهنگیان بیشترین توجه شده است. عدد و رقم مشخص است. تأکید همه بر حمایت از بخش خصوصی است. در بودجه سال 96 بیشترین تأکید ما بر بحث فرهنگیان شده است. تأکید همه ما بر حمایت از بخش خصوصی است. در بودجه سال 96 پایه مالیاتی را زیاد افزایش نمی‌دهیم تا بر بخش خصوصی فشار وارد نشود.
محمد فیضی نماینده اردبیل نیز با بیان اینکه 300 هزار میلیارد تومان از بودجه 96 مربوط به هزینه‌های جاری است، گفت: دولت در بودجه سال آینده همچنان به هدف کنترل تورم پایبند بوده و با سیاست‌ انبساطی ملایم به دنبال رفع رکود اقتصادی کشور است.
اعلام وصول‌ها
هیئت‌رئیسه مجلس طرح استفساریه ماده 7 قانون امور گمرکی را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول کرد.
خبر دیگر این که اجرا نشدن تکالیف قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت «نعمت‌زاده» را با اعلام وصول سؤال ملی رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس به صحن علنی خانه ملت کشاند.
وزرای نفت، نیرو و جهاد سازندگی و رئیس‌سازمان محیط زیست نیز امروز در کمیسیون انرژی مجلس حاضر شده و درباره علت جوابگو نبودن تمهیدات برای پیش گیری از بحران گردوغبار و قطعی برق در خوزستان توضیح می‌دهند.