kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۴۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
آغاز برآورد میزان خسارت‌های ناشی از سیل

نیروهای مردمی ، سپاه و بسیج به کمک سیل‌زدگان شتافتند

سیل اخیر خسارت‌های زیادی به استان‌های سیل‌زده به ویژه هرمزگان، بوشهر و کرمان وارد کرد که امدادگران از جمله نیروهای سپاه و بسیج تلاش خود را برای کمک به سیل‌زدگان ادامه می‌دهند تا خانه‌های ساکنان شهرها و روستاهای این استان‌ها را از وجود گل‌و لای پاکسازی کنند.


فرمانده سپاه داراب از مشارکت یک هزار و 700 بسیجی و پاسدار در امدادرسانی به آسیب‌دیدگان داراب خبر داد و گفت: هم‌اکنون نیروهای سپاه و بسیج داراب در فرایند امدادرسانی حضور دارند.
کمک‌رسانی به مردم روستاهای در محاصره سیل
مدیرکل جمعیت هلال احمر هرمزگان از فعالیت مستمر بالگرد امدادی این استان طی دو روز اخیر برای رساندن اقلام مختلف به مردم روستاهای در محاصره سیل خبر داد.
علی اعمی اظهار کرد: با مناسب شدن شرایط برای پرواز بالگرد در استان هرمزگان در پی بارش‌های اخیر، از روز شنبه بالگرد امدادی استان هرمزگان به طور مستمر در حال رساندن اقلام مورد نیاز مردم روستاهایی است که در محاصره سیل قرار دارند.
وی افزود: از بعدازظهر یکشنبه عملیات امدادرسانی از طریق بالگرد به چندین روستای در محاصره سیل در بخش رویدر از توابع بندر خمیر، بخش فین و بخش تخت از توابع شهرستان بندرعباس آغاز شده است.
مدیرکل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان با بیان اینکه کار امدادرسانی زمینی نیز از طریق چند دستگاه لودر و کامیون به منظور رساندن اقلام به مردم مناطق روستایی در جریان است، خاطرنشان کرد: از صبح دیروز نیز تاکنون تیم امداد هوایی سه پرواز به مناطق مختلف شهرستان بندرعباس داشته و به دو روستا از حوزه فین و 4 روستا در منطقه تخت، اقلام زیستی مورد نیاز مردم را منتقل کرده است.
راه 100 روستای کرمان همچنان بسته است
جانشین ستاد مدیریت بحران استان کرمان گفت: راه 100 روستای این استان به دلیل عبور رودخانه، وجود آب‌نماها و جاری شدن سیل همچنان بسته است.
ابوالقاسم سیف‌الهی افزود: سیل نسبت به روز شنبه در استان کرمان فروکش کرده اما در شهرستان‌های فهرج و ریگان (شرق استان) سرریز سد نساء بم موجب جاری شدن سیلاب در تعدادی از روستاها شده که اقدامات لازم برای انحراف آب در دست انجام است.
وی اظهار کرد: سیلاب در مرکز شهرستان بردسیر نیز به دلیل شکسته شدن دیوار رودخانه و بند خاکی وارد شهر شده است.معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: آب ناشی از شکسته شدن دیوار رودخانه و سد خاکی در بردسیر وارد 700 منزل مسکونی این شهر شده و به این منازل آسیب وارد کرده است.
وی با بیان اینکه سیلاب در بخش عشایری استان کرمان نیز خسارات زیادی به عشایر وارد کرده است تصریح کرد: علاوه بر خسارت وارد شده به علوفه دام در این استان بیش از سه هزار و 500 راس دام در کرمان تاکنون تلف شدند.
سیف‌الهی افزود: سیل در جیرفت و جنوب استان کرمان نیز برق تعداد زیادی از روستاها را قطع کرد که برق برخی از آنها اکنون وصل شده است.
وی گفت: سیلاب به تاسیسات آبرسانی و موتورخانه برخی روستاهای جنوب استان کرمان نیز خسارت وارد کرده که به محض فروکش کردن سیلاب، آب این مناطق تامین می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر گفت: بارندگی شدید هفته گذشته و جاری شدن سیل 470 میلیارد ریال به تاسیسات آبرسانی 208 روستای این استان خسارت وارد کرد.مسعود نصوری در جمع خبرنگاران افزود: با تلاش‌های انجام شده در زمان حاضر روند آبرسانی به 195 روستای سیل‌زده استان جریان دارد و مابقی روستاها نیز در دست اجراست.
تلاش برای بازگشایی 34 جاده روستایی خراسان رضوی
رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: به دنبال بارش برف و باران و جاری شدن سیلاب در منطقه، 34 جاده روستایی استان همچنان بسته است و تلاش راهداران برای بازگشایی این مسیرها ادامه دارد.
سیدابوالفضل حسینی افزود: در جریان بارش‌های سه روز گذشته 289 محور روستایی استان به دلیل سیلاب و جاری شدن سیل و یا بارش برف و کولاک بسته شد که پس از پایان بارش‌ها و فرونشستن سیلاب، 255 محور با تلاش راهداران گشوده شد.وی اظهار کرد: با توجه به بارش سنگین برف در سه روز گذشته 11 محور اصلی استان نیز بسته شده بود که با عملیات نیروهای راهداری بازگشایی شد.
گزارش خسارت سیل تقدیم دولت می‌شود
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: گزارش آخرین ارزیابی‌ها و برآورد میزان خسارت‌های ناشی از سیل اخیر در استان فارس تا پایان هفته آینده تقدیم دولت می‌شود.
علیرضا تابش که برای بررسی زیان‌های ناشی از سیل اخیر در فارس به همراه هیئتی از مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به این استان سفر کرده است در بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان فسا اظهار داشت: واحدهای آسیب‌دیده در این سیل با سرعت بازسازی خواهد شد و برای انجام این کار وام بلاعوض و تسهیلات به اینگونه واحدها پرداخت می‌شود.
وی اضافه کرد: گروه‌هایی از سوی این بنیاد، همه واحدهای آسیب‌دیده را مورد بررسی قرار داده و برای آنها تشکیل پرونده می‌دهند و پس از آن این واحدها در برنامه بازسازی این نهاد قرار می‌گیرندرئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: برای کمک به خسارت‌دیدگان، وام‌های قرض‌الحسنه با سود چهار درصد برای ساخت و همچنین وام‌های بلاعوض در نظر گرفته شده است که میزان آن باید در جلسه هیئت دولت بررسی و مصوب شود.تابش اظهار کرد: می‌کوشیم با بسیج امکانات و هماهنگی‌های لازم، تسهیلات ویژه بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی که در این سیل خسارت دیده‌اند را تا پیش از فرا‌رسیدن نوروز 96 تامین شود.
ترمیم شبکه انتقال آب
استاندار فارس گفت: شبکه انتقال آب از سد سلمان فارسی به شهرهای خنج، لارستان و گراش در جنوب این استان که در پی سیل اخیر شکسته شده ظرف 48 ساعت آینده ترمیم و دسترسی مردم به آب فراهم خواهد شد.
به سبب شکسته شدن این شبکه، هم اینک آب شبکه آبرسانی شهرستان‌های خنج، لارستان و گراش که با قطع آب رو به رو است از منابع ذخیره تامین می‌شود.
آبگرفتگی 2290 واحد مسکونی هرمزگان
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان گفت: بر اثر باران و سیلاب هفته گذشته 2 هزار و 290 واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی استان دچار آبگرفتگی شد.
علی اعمی اظهار داشت: در پی این بارندگی و آب گرفتگی واحدهای مسکونی با همکاری هلال‌احمر و سازمان‌های دیگر برخی از این خانوارها در کمپ‌ها و مکان‌های مسقف مانند سالن‌های ورزشی اسکان داده شدند.وی  گفت:اکثر این خانوارها در شهرستان‌های حاجی‌آباد، بندرعباس، پارسیان، بندر خمیر، بندر لنگه، بستک و میناب بودند.
نجات مادر باردار از سیلاب
معاون درمان دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: مادر باردار دلگانی گرفتار در سیلاب توسط نیروهای اورژانس 115 به وسیله تراکتور به درمانگاه شبانه‌روزی دلگان انتقال داده شد.
دکتر مهران امینی‌فرد اظهار داشت: پس از وضع حمل مادر که دوقلو باردار بود، مادر و نوزادان برای رسیدگی بیشتر به بیمارستان ایران ایرانشهر انتقال داده شدند.
وی گفت: حال مادر و نوزادان رضایت‌بخش است.
آب و برق جهرم وصل شد
وزیرنیرو گفت: در سیل اخیر چهار نقطه از خطوط انتقال 350 کیلوولت جهرم دچار آسیب شد اما با کار شبانه‌روزی این خطوط در کمتر از 24 ساعت وارد مدار شد و در حال حاضر مشکل آبرسانی و قطعی برق در این شهرستان وجود ندارد.
حمید چیت‌‌چیان در بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان جهرم افزود: همچنین پست 63 کیلوولت این شهرستان که به علت شدت سیلاب دچار آسیب شده بود، دوباره وارد مدار شد.
وزیر نیرو بیان داشت: آبرسانی نیز در شهر جهرم به حالت عادی برگشته و هم اینک هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. چیت‌چیان ادامه داد: 50 عدد پمپ نیز برای پمپاژ و تخلیه آب از مناطق مسکونی در برخی از محلات این شهرستان مستقر شده است.
وی گفت: گزارش کاملی از مناطق آسیب‌دیده و میزان زیان‌های وارده تهیه، و به دولت ارائه خواهد شد.
توزیع اقلام امدادی و غذایی بین سیلزدگان
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان گفت: 11 هزار و 591 خانوار در این استان متاثر از سیل هستند و تاکنون تمامی اقلام امدادی و اولیه بین سیل‌زدگان توزیع شده است.
علی گنج‌کریمی دوشنبه در بازدید علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان از مناطق سیل‌زده شهرستان بردسیر افزود: برخی راه‌های روستایی در مناطق سیل‌زده استان مسدود شده و بالای سد نساء بم 50 خانوار قابل دسترسی نیستند که بالگرد هلال‌احمر آماده است و به محض مساعد شدن وضعیت جوی به این افراد امدادرسانی می‌شود.
گنج‌کریمی عنوان کرد: در روستاهای شهرستان بردسیر 70 خانوار قابل دسترسی نیستند، اما خطر جانی ندارند.
 بررسی مسائل خوزستان
با حضور قائم مقام وزیر کشور
نشست بررسی مسائل خوزستان دیروز با حضور محمدحسین مقیمی قائم‌مقام وزیرکشور و غلامرضا شریعتی استاندار این استان در اهواز برگزار شد.
مقیمی قائم مقام وزیر کشور صبح دوشنبه وارد اهواز شد و با استاندار خوزستان و معاونان وی نشستی در رابطه با مسائل و مشکلات اخیر این استان برگزار کرد.
در این جلسه در خصوص موضوع ریزگردها و قطعی‌های آب و برق و اختلالات به وجود آمده پس از بحث و گفت‌وگو راه‌حل‌هایی نیز ارائه شد.
مراجعه 218 نفر به مراکز درمانی اهواز
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در گرد و غبار اخیر در روز 30 بهمن، 218 نفر با مشکلات تنفسی به مراکز بیمارستانی و درمانی اهواز مراجعه کردند.
مهران ورناصری اظهار کرد: از این تعداد 183 نفر سرپایی درمان، 19 نفر زیرنظر اورژانس و 16 نفر در بخش بستری شدند.
وی افزود: آمار مراجعان در زمان یاد شده افزایش 40 تا 50 درصدی را نسبت به یک روز عادی نشان می‌دهد، در حالی که هشتم بهمن با وقوع توفان گرد و غبار 128 تا 140 نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند.
ورناصری ادامه داد: روزانه به طور متوسط 110 تا 115 مورد بیمار تنفسی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.
درمان رایگان بیماران تنفسی
سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز، دزفول، بهبهان، شوشتر و آبادان اعلام کرد که در زمان وقوع گرد و غبار درمان مراجعانی که دچار مشکلات تنفسی ناشی از گرد و غبار شده‌اند بدون دریافت وجه انجام شود.
 همچنین به دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی مکلف شده که مسئله ریزگردها را پیگیری کند.
توفان گرد و غبار هشتم بهمن با خسارت به زیرساخت‌های برق خوزستان، باعث قطع طولانی مدت آب، برق، تلفن، اینترنت و اختلال در امور روزمره ادارات و مردم در اهواز و 12 شهرستان خوزستان شد.