kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۳۹
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۱
یک نویسنده:

کتاب جدید جلایی‌پور «سرقت علمی» است (اخبار ادبی و هنری)

یک نویسنده و منتقد مدعی شد که کتاب جدید «حمیدرضا جلایی‌پور» از سردمداران جریان موسوم به اصلاح طلبی «سرقت علمی» است.
دکتر حامد حاجی حیدری، جامعه شناس و نویسنده در نقدی بر کتاب جدید جلایی پور با عنوان «جامعه شناسی ایران» در سایت شخصی خود نوشت: «... به لحاظ فنی و اصولی، آن چه این کتاب را از ریشه قابل شماتت می‌سازد، همان ضعف مفرط نگارنده، در تحلیل نظری است، که همین ضعف، قبلاً موجب آن «سرقت علمی» شد. البته برداشت‌های ناصحیح نگارنده از جامعه شناسی ایران، جای تعریض دارد، اما پرداخت ریشه‌ای و اصولی به این نارسایی‌ها، با تتبع در ضعف مفرط نگارنده در تحلیل نظری جامعه شناسی میسر است.»
در ادامه این نقد آمده است: «کتابی که به نام حمید رضا جلایی پور (مؤلف و مترجم اول) و جمال محمدی (مؤلف و مترجم دوم) معرفی شد، دقیقاً حاوی پانصد صفحه مطلب است که از این پانصد صفحه، ۳۳۲ صفحه، یعنی، 66/4 درصد از کتاب نوشته و ویراسته کرایج کالهون است. دقیقاً دو سوم کتاب، نوشته کسی است که نامی از او در شناسنامه و روی جلد کتاب نیامده است، کرایج کالهون. مترجم تمام این بخش‌‌ها نیز دکتر جمال محمدی بوده‌اند که ایشان هم به عنوان مؤلف و مترجم دوم معرفی شده است. مشاهده می‌فرمایید که این نحو معرفی کتاب، دقیقاً هیچ تناسبی نه با تألیف و نه با ترجمه کتاب ندارد. کل آن چه دکتر حمید رضا جلایی پور، در این کتاب نوشته اند، ۴۲ صفحه، معادل 8/4 درصد است که آن هم حاوی تبحر نگارنده در تحلیل نظری نیست، و جالب آن که محتوای این ۲۸ صفحه، در همین کتاب اخیر، با عنوان «جامعه شناسی ایران»، به مخاطبان ارائه شده است.»
جلالی‌پور مدیر مسئول روزنامه ضد انقلابی «جامعه» بود که از اصلی‌ترین هواداران محمد خاتمی و مدعیان اصلاح‌طلبی محسوب می‌شد.