kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱

اتحادیه اروپا در آستانه بحران گاز - مرکل: تهدید روسیه جدی است

صدر اعظم آلمان در واکنش به «تهدید» روسیه برای قطع گاز اروپا این تهدید را «جدی» توصیف کرد.
پس لرزه‌های تهدید صریح ولادیمیر پوتین مبنی بر «قطع گاز اوکراین و اروپا» خیلی زود خود را در موضع‌گیری رهبر قدرتمندترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان نشان داد. «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان که در یونان به سر می‌برد گفته نامه پوتین به کشورهای اروپایی و هشدار نسبت به قطع گاز اروپا را «جدی» می‌گیرد و برای این کارش نیز «دلایل متعددی» دارد.
وی افزود، در نشست روز دوشنبه (فردا) خود با وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز این بحث مطرح خواهد شد چرا که به اعتقاد وی «بهای گاز صادراتی» مسئله مهمی است که باید بر سر آن بحث صورت بگیرد. صدراعظم آلمان اگرچه سعی داشت با گفتن جملاتی مثل «پاسخ این تهدید را خواهیم داد» از موضع برتر موضع‌گیری کرده باشد اما، نگرانی در اظهارات وی موج می‌زد، به ویژه آنجا که گفت از سایر اعضای اتحادیه اروپا می‌خواهد با شرکت گاز پروم روسیه، وارد مذاکره شوند!
چند روز پیش رئیس جمهور روسیه با ارسال نامه‌ای به رهبران کشورهای اروپایی که از روسیه گاز وارد می‌کنند، «تأخیر در پرداخت بدهی اوکراین» را برای کشورش «غیرقابل قبول» دانست و تصریح کرد، در صورت عدم پرداخت بدهی‌ها، گاز این کشور را قطع می‌کند. با توجه به اینکه تمام گاز وارداتی اروپا از روسیه، از طریق اوکراین وارد این قاره می‌شود، قطع گاز اوکراین، اروپا را نیز به طور جدی دچار مشکل می‌کند. اروپا بیش از 30 درصد گاز مورد نیاز خود را از روسیه تأمین می‌کند.
با این حال، تنش‌های سیاسی و جنگ اقتصادی بین غرب و روسیه بر سر حمایت مسکو از جدایی‌طلبان شرق اوکراین همچنان ادامه دارد.
آخرین خبرها حاکی است، کشورهای مونته‌نگرو، آلبانی، نروژ و ایسلند نیز با پیوستن به شرکای اروپایی‌شان برخی مقامات روسی را تحریم کردند. ایالات متحده آمریکا نیز اعلام کرد هفت مقام محلی کریمه را تحریم کرده است.
اتحادیه اروپا نیز 17 ماه مارس 21 نفر از مقامات روسی و کریمه را تحریم کرده و اعلام کردند در صورت تغییر نکردن مواضع این عده در مورد روسیه، این تحریم‌ها را گسترش می‌دهند.
آنطور که خبرگزاری «رویترز» نوشته، یک شرکت گازی مستقر در کریمه با نام «چرنو مورنفت گاز» نیز از سوی آمریکا تحریم شد. طبق این تحریم، دستیابی به این شرکت از سوی «گاز پروم» روسیه ممنوع می‌شود. این سومین دور تحریم‌های آمریکا علیه روسیه پس از الحاق شبه جزیره استراتژیک «کریمه» به خاک روسیه است.
مقامات آمریکایی می‌گویند هدفشان از اعمال این تحریم، غیر ممکن ساختن معاملات گاز پروم روسیه با این شرکت گازی است و اینکه با این اقدام اعلام کنیم کسی نمی‌تواند بدون اینکه مجازات شود در «کریمه» سرمایه‌گذاری کند!
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به خصومت آمریکایی‌ها واکنش نشان داد. به گزارش شبکه خبری العالم، رئیس جمهور روسیه گفت متأسف است نامه‌ای که برای اروپایی‌ها نوشته است را رئیس جمهور آمریکا می‌خواند. پوتین که در نشست شورای امنیت ملی روسیه سخنرانی می‌کرد افزود: «شایسته نیست اوباما، نامه دیگران را بخواند»! ... این نامه‌ها برای آمریکایی‌ها فرستاده نشده بود بلکه برای مصرف‌کنندگان گاز روسیه در اروپا بود. قبلاً شنیده بودیم آمریکایی‌ها مکالمات تلفنی را شنود می‌کنند اما گویا این دزدی‌ها از حد خود گذشته است. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت، کسانی که سال 2009 شاهد امضای قرارداد گازی روسیه و اوکراین بودند، اکنون در وزارت انرژي دولت اوکراین عضو دارند. آنها می‌دانند از زمان امضای قرارداد، تغییری در قیمت گاز ایجاد نشده و در این ایام مسکو بنا به دلایلی با قیمت بسیار پائین‌تر از این قرارداد به اوکراین گاز می‌فروخته، بنابراین آنطور که واشنگتن می‌گوید، ما مسئله گاز را سیاسی نکرده‌ایم.
از تحولات داخلی اوکراین نیز خبر می‌رسد، به‌رغم پایان یافتن ضرب‌الاجل وزیر کشور اوکراین علیه هواداران روسیه برای تخلیه ساختمان‌های دولتی 3 شهر شرق اوکراین، مردم همچنان در این ساختمان‌ها حضور دارند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر «آرسنی یاتسنیوک»، نخست‌وزیر موقت اوکراین به مناطق شرقی این کشور نیز معترضانی را که خواستار برگزاری همه‌پرسی برای الحاق شهرشان به روسیه هستند، راضی نکرد.
روز جمعه نیز رئیس‌جمهور موقت اوکراین ضمن تهدید معترضان، وعده داد، کسانی را که ساختمان‌ها را تخلیه کرده و سلاح‌هایشان را تحویل دهند، محاکمه نکند!
ساکنان سه شهر «خارکف، دونتسک و لوهانسک» از روز یکشنبه گذشته با تسخیر ساختمان‌های دولتی و برخی مراکز دیگر، خواستار برگزاری همه‌پرسی الحاق، مانند آنچه در کریمه برگزار شد، هستند.
این ساختمان‌ها با لاستیک، سیم‌ خاردار و موانع احاطه شده و معترضان به نیروهای امنیتی اجازه نزدیک شدن به آن را نمی‌دهند. حتی خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه نیروهای واحد ویژه ضد تروریستی اوکراین، از فرمان مافوق خود سرپیچی کرده و به معترضان حمله نمی‌کنند.
به گزارش ایرنا، در گزارش روز شنبه کانال دوم تلویزیون دولتی روسیه از دونتسک گفته شد این نیروها که به آلفا مشهورند از حمله به استانداری دونتسک که از بیش از یک هفته قبل تحت کنترل طرفداران فدرال شدن اوکراین قرار دارد خودداری کردند.
در گزارش آمده است: فرماندهان واحدهای این نیروها اعلام کردند که آلفا برای آزادسازی گروگان‌ها و مبارزه با تروریست‌ها به وجود آمده است و هیچگاه با مردم مبارزه نمی‌کند.
سایر رویدادها
* گروه 20 با اشاره به تنش‌های اوکراین و اوضاع اقتصادی این کشور از احتمال سقوط آن ابراز نگرانی کرد. گروه 20 خواستار ارائه کمک‌های اقتصادی فوری به این کشور شد. اوضاع اوکراین پس از کودتای نارنجی‌های تحت حمایت آمریکا به شدت متزلزل است.
* مسکو از آمریکایی‌ها خواست با استفاده از نفوذ خود در دولت اوکراین مانع از سرکوب معترضان این کشور شوند.
* دبیر کل ناتو مدعی شد، تجمع نظامیان روس در شرق اوکراین با هدف راه‌اندازی جنگ است. ناتو چند روز پیش با انتشار تصاویری ماهواره‌ای اعلام کرد این تصاویر متعلق به نظامیان روسی است که در مراکز مرزی اوکراین مستقر شده‌اند. روسیه ضمن رد این اظهارات گفته این تصاویر متعلق به سال 2013 و مانور نظامی روسیه است.
* وزیر خارجه روسیه اعلام کرد کشورش برنامه‌ای برای تصرف مناطق جنوب و شرق اوکراین ندارد.