kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۴۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶

برف، کولاک و توفان شن جاده‌های آذربایجان‌شرقی و ریگان-چابهار را بست

برف و کولاک راه ارتباطی بیش از 250 روستای آذربایجان‌شرقی و توفان شن محور ارتباطی ریگان-چابهار را مسدود کرد.


رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: راه ارتباطی بیش  از 250 روستای استان در پی بارش سنگین برف و کولاک بسته شد.
علی هوشیار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم‌اکنون بیش از 1 هزار نفر از عوامل راهداری با استفاده از 660 دستگاه ماشین‌‌آلات  راهداری  با استقرار در محورهای ارتباطی برای بازگشایی‌ راه‌های بسته شده تلاش می‌کنند.
وی یادآوری کرد: تمامی محورهای اصلی استان باز بوده و تردد در آن‌ها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.
رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان‌شرقی از رانندگانی که قصد تردد در راه‌های ارتباطی آذربایجان‌شرقی را دارند، خواست با به همراه داشتن زنجیر چرخ و لوازم ایمنی و خوراک و لباس گرم  به سفر در فصل زمستان اقدام کنند.
مسدود شدن جاده مریوان - سقز
همچنین مدیر راهداری اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: به دلیل کولاک شدید و احتمال سقوط دوباره بهمن، جاده مریوان-سقز بسته شد.
محمد راشد مدرس گرجی افزود:  این مسیر به طول 130 کیلومتر یکی از مسیرهای سخت گذر استان بوده که از بامداد شنبه به دلیل کولاک شدید و احتمال سقوط بهمن مسدود شد.
وی اضافه کرد: این مسیر روزجمعه نیز به دلیل سقوط بهمن در گردنه «کانی کون» مسدود شده بود که با تلاش ماموران بازگشایی شد.
وی اظهار کرد: طبق تصمیم مسئولان تا اطلاع ثانوی عبور انواع تریلی و کامیون کشنده در تمامی محورهای استان ممنوع شده است.
مرگ 2 کوهنورد در اثر بهمن
فرماندار شهرستان بانه گفت: یک تیم کوهنوردی روز جمعه در ارتقاعات «وزنه» بانه گرفتار بهمن شده بودند که پیدا شدند، اما 2 نفر از آنها به دلیل شدت مصدومیت جان باختند.
«محمد فلاحی» اظهار کرد: یک تیم چهار نفره کوهنوردی روز جمعه در بازگشت از گردنه خان در ارتفاعات وزنه در نزدیکی روستای «قلقله» از توابع بانه در پی سقوط بهمن در زیر برف مفقود شدند.
وی افزود: 2 نفر از این تیم که در قسمت پایین‌تر گرفتار شده بودند توسط تیم‌های امداد و نجات شهرستان بانه نجات پیدا کردند و 2 نفر دیگر جان باختند.
وی اظهار کرد: با وجود کولاک و بارش سنگین برف و نیز بسته بودن محور فرعی روستای قلقله، امدادگران هلال‌احمر، راهداری، فوریت‌های پزشکی و تیم‌های کوهنوردی از همان ساعت نخست اطلاع از این حادثه وارد عمل شدند.
فرماندار بانه از گردشگران و کوهنوردان خواست به علت احتمال سقوط بهمن برنامه خود را به زمان دیگری موکول کنند.
انسداد جاده ریگان-چابهار
فرماندار ریگان با اعلام اینکه بروز پدیده ریزگردها موجب تعطیل شدن ادارات این شهرستان شد گفت: توفان شن و بروز ریزگردها جاده ترانزیتی ریگان-چابهار را مسدود کرد.
امین باقری افزود: توفان شن روز جمعه موجب مسدود شدن محور ترانزیت ریگان-چابهار شد که با تلاش ماموران راهداری این محور بعد از چند ساعت باز شد.
وی با بیان اینکه توفان شدید شن که از دیروز در شهرستان ریگان آغاز شده موجب قطع برق 26 روستای شهرستان ریگان شد افزود: برق این روستاها روز شنبه وصل شد و بعد از ساعتی، توفان مجدد برق 13 روستای این شهرستان را قطع کرد.
باقری تصریح کرد: بیش از 50 روستای ریگان همچنان در محاصره شن‌های روان قرار دارند که امدادرسانی به این روستاها تاکنون انجام نشده است.
وی اضافه کرد: توفان شن و بروز پدیده ریزگردها تاکنون 63 نفر از اهالی ریگان را راهی مرکز بهداشتی درمانی کرده است.
باقری وضعیت ریگان را به دلیل بروز پدیده گرد و غبار بحرانی اعلام کرد و افزود: تداوم توفان و حرکت شن‌های روان، شرق استان کرمان را خالی از سکنه خواهد کرد.
فرماندار ریگان اظهار کرد: توفان شدید شن در ریگان دیروز بیش از 11 هزار دانش‌آموز را از تحصیل بازداشت.
به گفته وی تمام نیروهای راهداری به منظور بازگشایی جاده ترانزیت ریگان-چابهار در حال فعالیت هستند.
باقری از مسافران مسیر ریگان-چابهار خواست از مسافرت غیرضروری در این مسیر تا اطلاع‌ ثانوی خودداری کنند.
فرماندار ریگان همچنین گفت: توفان شدید شن در ریگان همچنین خسارت 2 میلیارد ریالی به شبکه برق‌رسانی این شهر وارد کرده است. توفان شن و ریزگردها 2 روز اهالی ریگان را خانه‌نشین کرد.
توفان برق اهواز را قطع کرد
به دنبال توفان گرد و خاک در خوزستان، از عصر جمعه تا ساعت 9 صبح شنبه برق بسیاری از مناطق شهرستان اهواز قطع شد که این امر مشکلاتی برای زندگی روزمره مردم ایجاد کرد.
قطع برق باعث قطع آب در اهواز شد و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد.
به دنبال وقوع توفان با سرعت 60 کیلومتر در ساعت همراه با بارندگی در اهواز 30 خط فشار متوسط این شهر را قطع کرد.
بنابر اعلام ستاد بحران خوزستان تمامی ادارات و دستگاه‌های دولتی شهرستان اهواز از ساعت 12 روز شنبه به دلیل قطع برق و آب تعطیل شد و این در حالی است که تمامی کلاس‌های مدارس در میان مملویی از گرد و خاک دائر بود.
همچنین به گزارش خبرنگار کیهان از اردبیل، تمامی مدارس  مقاطع تحصیلی همه شهرستان‌های استان اردبیل‌ روز گذشته بر اثر بارش برف و برودت هوا تعطیل شد.به گزارش خبرنگار کیهان از اراک به نقل از اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی همه مقاطع تحصیلی مناطق خنداب، هندودر، شازند، سربند، کمیجان و فراهان و شهر و روستاهای اراک، تفرش و آشتیان در نوبت صبح بر اثر بارش برف دیروز تعطیل اعلام شد و ادارات شهرهای اراک، شازند، خنداب و کمیجان با دو ساعت تاخیرکار خود را روز گذشته آغاز کردند.