kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۳۹۸
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶

چینی‌ها امسال آتش‌بازی نمی‌کنند!

آتش‌بازی و پرتاب ترقه از سنت‌های ضروری در جشن‌های سال نو چینی محسوب می‌شود. اما مقامات چینی امسال به دلیل تشدید آلودگی هوا به مردم هشدار داده‌اند، آتش‌بازی نکنند.



به گزارش ایسنا، اما امسال مقامات پکن، پایتخت چین از ساکنان این شهر خواسته‌اند از آتش‌بازی به مناسبت سال جدید قمری خودداری کنند. دلیل این درخواست افزایش آلودگی هوا در پایتخت چین است که تبدیل به نگرانی‌ جدی شده است.این درخواست پس از ممنوعیت آتش‌بازی در استان «هنان» اعلام می‌شود. مقامات چینی برای کاهش آلودگی سنگین هوای پایتخت و دیگر مناطق چین تحت فشار قرار دارند.جشن سال نو که در چین با عنوان فستیوال بهارانه هم شناخته می‌شود بزرگترین دوره تعطیلات در این کشور است.به گزارش بی‌بی‌سی، مقام‌های چینی در اکانت رسمی خود در یک وبسایت پرطرفدار چینی به مردم، مقام‌های شهر، شرکت‌ها و مدارس توصیه کرده‌اند که جشن سال جدید را سبز و سازگار با محیط زیست برگزار کنند.
در این توصیه آمده است که آتش‌بازی و ترقه نه تنها باعث آلودگی هوا می‌شود، بلکه می‌تواند منجر به آتش‌سوزی و حوادث دیگر شود.
دولت چین امسال به ۵۱۱ فروشگاه اجازه فروش وسایل آتش‌بازی داده است. سال گذشته شمار این فروشگاه‌ها ۷۱۹ عدد بود. رسانه‌های چینی گفته‌اند فروش وسایل آتش‌بازی در حال کاهش است.یک گزارش می‌گوید، بررسی‌های اخیر دولت نشان داده است امسال اکثر ساکنان این شهر به آتش‌بازی علاقه ندارند و بسیاری از آنها گفته‌اند نمی‌خواهند محیط زیست را آلوده کنند.مه دود در چین که همه ساله دیده می‌شود تا حد زیادی از عواقب استفاده از زغال‌سنگ برای گرم کردن منازل و مؤسسات است. همچنین دولت چین کارخانه‌هایی را که محیط را شدیدا آلوده می‌کنند، تعطیل یا مجازات و استفاده از گاز طبیعی را بیشتر کرده است.