kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۳۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹

درخواست پناهندگی 40 افسر ارشد ترکیه از آلمان

40 نظامی ارشد ترکیه‌ای مستقر در پایگاه ناتو در آلمان که از ارتش ترکیه برکنار شده‌اند، از برلین درخواست پناهندگی کرده‌اند.


خبرگزاری رویترز نوشته40 نظامی ارشد ترکیه که در پایگاه سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آلمان تا چندی پیش مشغول به خدمت بودند و اکنون بیکار شدند، از این کشور اروپایی درخواست پناهندگی کرده‌ و اعلام کرده‌اند که دیگر قصد بازگشت به ترکیه را ندارند.
این افراد از نظامیان ارشد ترکیه هستند که بعد از کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه، از ارتش اخراج شدند. هنوز ارتش ترکیه و ناتو واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. در ماه نوامبر سال گذشته «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، اعلام کرده بود که بعد از کودتای نافرجام ترکیه، تعدادی از نظامیان این کشور که در کشورهای اروپایی حضور دارند درخواست پناهندگی از این کشورها را کرده‌اند. «استولتنبرگ» در آن تاریخ توضیح بیشتری در این رابطه نداده بود. این خبر در حالی منتشر می‌شود که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، به زودی به ترکیه سفر خواهد کرد. خبر درخواست پناهندگی نظامیان ارشد ترکی‌تبار در حالی مطرح می‌شود که روابط دو کشور در ماه‌های اخیر تحت‌الشعاع مبلغان ترکیه در آلمان قرار گرفته و تنش‌ها بین دو کشور بالا رفته است.با گذشت بیش از یک سال از کودتای ۱۵ ژوئیه در ترکیه، این اتفاق همچنان قربانی می‌گیرد. بازداشت، اخراج و تعلیق هزاران نفر در سراسر این کشور ادامه دارد. در سری جدید سرکوب‌ها، بیش از ۶ هزار نفر دیگر از کارکنان دولت اخراج شدند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سراسر ترکیه از کار خود تعلیق و یا اخراج شده و بسیاری از رسانه‌ها و مطبوعات نیز تعطیل شده‌اند. واکنش‌های اردوغان پس از وقوع این کودتای نافرجام باعث شده عده‌ای دست داشتن اردوغان در این «کودتای ساختگی» را رد نکنند!
بر اساس اطلاعات محرمانه‌ای که در بروکسل افشا شده است، تمام این اتفاقات نقشه‌ای از سوی رجب طیب اردوغان بوده تا بتواند به این بهانه ساختار دولت ترکیه را پاکسازی کند. اگرچه برخی معتقدند، احتمال ساختگی بودن این کودتا به دلیل ریسک بالای آن ضعیف است.