kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۲۹۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷

کوتاه از سراسر جهان


لبنان
تسنیم: شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله با اشاره به حمایت ایران و سوریه از حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه تاکید کرده که حضور نیروهای حزب‌الله در سوریه به درخواست رسمی دولت این کشور بوده و نیروهای حزب‌الله برای حفظ تمامیت ارضی و دفاع از ملت سوریه می‌جنگند و هیچ چشمداشتی به خاک این کشور ندارند. وی افزود: «آمریکا، اسرائیل و رژیم سعودی تروریست هستند زیرا جنایاتی که تروریست‌ها در منطقه انجام می‌دهند با دلارهای نفتی، حمایت‌های سیاسی و تجهیزات نظامی آنها صورت می‌گیرد.»
روسیه
اسپوتنیک: «میخائیل گورباچف»، آخرین رهبر اتحاد شوروی در مطلبی تاکید کرده «روسیه و آمریکا مسئولیت ویژه‌ای در پیشگیری از یک جنگ هسته‌ای دارند و باید برای این منظور یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کنند... من فکر می‌کنم ابتکار عمل تصویب چنین قطعنامه‌ای باید از سوی دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین یعنی روسای جمهور دو کشوری که صاحب 90 درصد سلاح‌های هسته‌ای جهان هستند، مطرح شود.»
اسپانیا
تسنیم: «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر محافظه‌کار اسپانیا هشدار داده پیروزی «مارین لوپن» نامزد راست افراطی برای ریاست ‌جمهوری فرانسه یا پیروزی حزب عوام‌گرای افراطی «ا‌.اف.‌‌د» در آلمان، به‌منزله فاجعه‌ای خواهد بود که به نابودی اروپا می‌انجامد. وی این را هم گفته که «خانم لوپن از طرح برگزاری همه‌پرسی خبر داده است. او خواستار خروج فرانسه از اروپا است، گو اینکه اروپا منشأ تمام مصائب باشد.»
گامبیا
سی‌ان‌‌ان: رئیس‌جمهور جدید گامبیا پس از روزها انتظار برای به دست گرفتن پست ریاست جمهوری، بالاخره توانست وارد این کشور شود. قرار بود «آداما بارو» در 19 ژانویه(30 دی ماه) در بانجول پایتخت گامبیا قدرت را به دست گیرد اما به دلیل خودداری «یحیی جامع»، رئیس‌جمهور پیشین از تحویل قدرت، وی در سنگال حضور داشت. زمانی‌که هواپیمای حامل او در فرودگاه این کشور به زمین نشست، بسیاری از مردم گامبیا به استقبال وی آمده و شعارهایی در طرفداری از او سر دادند.  
فلسطین
الاهرام العربی: «موسی ابومرزوق» عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) می‌گوید این جنبش به اختلافات خود با مصر پایان داده و به هیچ عنصری که تهدیدی برای امنیت ملی مصر باشد، پناه نمی‌دهد. وی همچنین خاطرنشان کرده «ما با هر کشوری از طریق مراجع اصلی رابطه برقرار می‌کنیم و موضع حماس در قبال اوضاع داخلی مصر، همان عدم دخالت است و این چیزی است که ما در تمامی نشست‌های گفت‌وگوی ملی و به ویژه دیدارهای اخیر بر آن تأکید کرده‌ایم.»
سرزمین اشغالی
ایسنا: شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم برای سومین بار طی یک ماه اخیر مورد بازجویی قرار گرفته است. سوال‌های بسیاری همچنان در مقابل بازرسان پیرامون مسئله هدیه‌هایی که نتانیاهو مظنون به دریافت آنها از بازرگانان است، وجود دارد و بازرسان از نتانیاهو در این خصوص جواب می‌خواهند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش‌تر دوبار در این باره بازجویی شده است.