kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام:

90 درصد عسل‌های موجود در بازار طبیعی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: 90 درصد عسلی که روانه بازار می‌شود قابل اطمینان است و کمترین دستکاری در این محصول صورت می‌گیرد.



حسن رکنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که بسیاری از مردم نگران استفاده از شیره شکر به جای عسل طبیعی و فروش آن به مردم هستند اظهار کرد: 90 درصد عسلی که روانه بازار می‌شود قابل اطمینان است و کمترین دستکاری در این محصول صورت می‌گیرد اما ممکن است بین 8 تا 10 درصد موارد که آن هم توسط تولیدکنندگان انجام نمی‌شود با شربت شکر مخلوط شود که به دنبال سر و سامان دادن به این وضع هم هستیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام اضافه کرد: با همکاری اتحادیه زنبورداران و اختصاص یک میلیارد تومان سرمایه از طرف امور دام وزارت جهاد کشاورزی آزمایشگاه مرجع عسل در استان البرز در حال شکل‌گیری است و تجهیزاتی هم توسط اتحادیه زنبورداران خریداری شده است.
رکنی اظهار امیدواری کرد: با هماهنگی سازمان ملی استاندارد در آینده نزدیک همه عسل‌هایی که قرار است وارد بازار شود نمونه‌گیری شده و پس از تأیید آزمایشگاه مرجع کد استاندارد بگیرند تا مصرف‌کننده با اطمینان خاطر عسل خود را تأمین کند.
وی در مورد آخرین وضعیت تولید عسل در کشور، گفت: سالانه نزدیک به 75 تا 80 هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود و ایران از نظر تعداد کندو در دنیا دارای جایگاه چهارم و از نظر میزان تولید عسل جایگاه هفتم را دارد.
رکنی با اشاره به اینکه سرانه تولید عسل در کشور 978 گرم است خاطرنشان کرد: در مقابل سرانه مصرف 960 گرم است و مردم ایران جزو پرمصرف‌ترین‌ها در مصرف عسل هستند چرا که در دنیا سرانه مصرف عسل 250 تا 300 گرم برآورد شده است. ضمن اینکه در 9 ماهه سال جاری هم 1200 تن عسل صادر شده است.