kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۲۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵

کوتاه از شهرستان‌ها


ساخت خوابگاه دانشجویی
شهرکرد- خبرنگار کیهان:با حضور نماینده ولی‌فقیه و سرپرست بنیاد 15 خرداد و نماینده ولی‌فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد و استاندار استان، عملیات اجرایی ساخت خوابگاه دانشجویی دختران با نام 15 خرداد در دانشگاه شهرکرد آغاز شد.
این خوابگاه دانشجویی در زمینی به مساحت 4500 مترمربع در سه طبقه با ظرفیت اسکان 250 دانشجو احداث می‌شود.خوابگاه دانشجویی دختران دانشگاه شهرکرد با اعتباری معادل 140 میلیارد ریال ساخته می‌شود که از این مبلغ 70 میلیارد ریال آن توسط خیران 15 خرداد و 70 میلیارد ریال دیگر از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأمین و پرداخت می‌شود.
ثبت اطلاعات هنرمندان
سمنان- خبرنگار کیهان: معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، در حال حاضر اطلاعات 400 هزار هنرمند کشور در سامانه این سازمان ثبت شده و حدود همین تعداد هم افرادی هستند که هنوز در سامانه ثبت نشده اما تاکنون شناسایی شده و فعال هستند.
بهمن نامور مطلق گفت: خوشبختانه اشتغازایی در حوزه صنایع دستی رو به افزایش و فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع دستی در حال جذب شدن در حرفه‌های مرتبط با تحصیلات خود هستند.
وی رقم صادرات صنایع دستی کشور در سال گذشته را 180 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: امسال این میزان حدود 10 درصد افزایش یافته است و امیدواریم تا پایان سالجاری به این میزان افزوده شود.
آبگیری سد
ساری- خبرنگار کیهان: با آبگیری سد مجی فریم صحرا حدود 800 هکتار از زمین‌های پایین دست سد به زیر کشت برنج خواهد رفت.
بخشدار دودانگه اظهار داشت: سد خاکی مجی فریم در دست ساخت است و از طریق تزریق با فشار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
جهانبخش عشوری با اشاره به اینکه خط انتقال آب به پشت سد از رودخانه اشک به شکل پمپاژ خواهد بود، افزود: اعتبارات لازم از سوی بنیاد برکت برای بهره‌برداری از این پروژه تخصیص پیدا کرده است.
وی با اعلام اینکه مرحله طراحی گازرسانی همه روستاهای دودانگه در سال جاری به پایان می‌رسد، خاطرنشان کرد: از مجموع 56 روستای دودانگه، پیمانکار 23 روستا مشخص شده و 25 روستا نیز در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارند.
آزادسازی حریم سواحل
* از بهمن ماه سال 1393 تا پایان آذرماه سال جاری نزدیک به 28 هکتار از محدوده حریم 60 متری ساحلی در غرب مازندران آزادسازی شد.
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران افزود: متأسفانه در گذشته حدود 86 هکتار از هشت هزار و 520 هکتار از اراضی 60 متری ساحلی متعلق به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران در اختیار و تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفت.
قربانعلی حدادی گفت: پس از تصویب و تدوین این قانون محدوده اراضی ملی حریم ساحلی علامت‌گذاری شد تا این نهاد بتواند به آسانی به استعلاماتی که ممکن بود از سوی عده‌ای از افراد حقیقی و حقوقی مدعی مالکیت در محدوده ساحلی هستند، پاسخ دهد.
برگزاری جشنواره استانی فیلم
جاسک خبرنگار کیهان:  سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جاسک گفت: جشنواره استانی فیلم و فیلم‌نامه‌نویسی همزمان با هفته قرآن و عترت، در جاسک برگزار می‌شود.
عبدالرحمن لشکری‌زاده افزود: این جشنواره به مناسبت هفته قرآن و عترت در تاریخ هفدهم اسفند ماه سال جاری به مدت 2 روز به صورت استانی در شهرستان جاسک برگزار می‌شود و از عناوین مهم این جشنواره ارائه فیلم کوتاه و فیلم‌نامه‌نویسی با موضوعات قرآنی و کارگاه‌های 2 روزه آموزشی است.
وی گفت: جاسک در زمینه فیلمسازی قدمتی دیرینه دارد و در سال‌های نه چندان دور در این عرصه هنرمندان جاسکی یادگارهای بسیاری را از خود برجای گذاشته‌اند.
پاکسازی سواحل
* همایش عمومی پاکسازی سواحل شهرستان جاسک با حضور قشر گسترده‌ای از دانش‌آموزان، مسئولان ادارات و شهروندان شهر جاسک برگزار شد.رئیس محیط‌زیست شهرستان جاسک هدف از برگزاری این همایش را نهادینه شدن فرهنگ رعایت حفظ محیط‌‌زیست و به منظور تشویق و ترغیب دانش‌آموزان جهت پاکسازی ساحل عنوان کرد و گفت: شهروندان جاسکی باید در قبال محیط اطراف زندگی خود، احساس مسئولیت کرده و در پاکسازی و نگهداری آن گام بردارند.علی رنجبر افزود: هدف اصلی سازمان محیط‌زیست، حفاظت، بهبود، بهسازی، تحقیق، توسعه پایدار و پیشگیری از هر نوع آلودگی که موجب برهم خوردن تعادل و تناسب محیط‌زیست است.وی گفت: شرکت‌کنندگان به اتفاق یکدیگر مسافت سه کیلومتری ساحل را پاکسازی کردند.
همسرآزاری
ساری- خبرنگارکیهان: 2 هزار و 289 مورد همسرآزاری در 9 ماه سال جاری به مراکز پزشکی قانونی مازندران ارجاع داده شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد رشد داشته است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران با اشاره به اینکه بر اساس آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز پزشکی قانونی استان در 9 ماه امسال، از این مجموع 2 هزار و 245 مورد زن و 44 مورد مرد به عنوان شاکی بودند، افزود: با توجه به مراجعه اغلب موارد به محاکم قضایی و پزشکی قانونی، آمار دقیقی از میزان همسرآزاری وجود ندارد. علی عباسی عنوان کرد: در شهرستان‌های ساری و میاندرود با 554 مورد، بابل با 271 مورد و آمل با 225 مورد بیشترین و شهرهای رامسر با 22 زن و عباس‌آباد با 31 زن مورد کمترین آمار مراجعه‌کنندگان همسرآزاری به ثبت رسیده است.
میزبانی راهنمای تور
همدان- خبرنگار کیهان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اعلام کرد: همدان، میزبان 143 راهنمای تور گردشگری از 21 کشور دنیا بود.
علی مالمیر افزود: هفدهمین کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری امسال در تهران برگزار شد که چند استان کشور از جمله استان همدان به عنوان پیش‌تور، از مهمانان این کنوانسیون میزبانی کردند.
وی ادامه داد: همدان به عنوان یکی از استان‌های پیش‌تور، در روزهای 6، 7 و 8 بهمن ماه جاری پذیرای بیش از 143 راهنمای تور از بیش از 21 کشور جهان بود.
وی یادآور شد: این راهنمایان غالبا از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی بودند و تا حد امکان از آثار و بناهای تاریخی و گردشگری استان دیدار کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی همدان اعلام کرد: هم‌اکنون ده باب هتل در استان، در دست احداث است که برخی از آنها تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و با بهره‌برداری از همه آنها، ظرفیت اقامتی گردشگران به 2/5 برابر افزایش می‌یابد.
وی درباره ثبت جهانی آثار استان، گفت: با وجود اهمیت بالای بسیاری از آثار تاریخی و طبیعی استان، متاسفانه تا به حال امکان ثبت جهانی هیچ‌یک از آنها فراهم نشده و لذا جزو اولین اولویت‌های کاری سازمان، تحقق این مهم قرار دارد که امیدواریم به نتیجه برسد.
افزایش حریم تبریز
تبریز- خبرنگار کیهان: با طرح جامع مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، حریم تبریز با 50 هکتار افزایش به 130 هزار هکتار رسید.
صادق نجفی شهردار تبریز گفت: طبق طرح جامع و با الحاق بخش‌هایی از «سردرود» و «باسمنج» حریم تبریز از 80 هزار هکتار به 130 هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.
8 هزار هکتار جنگل‌کاری
یاسوج- خبرنگار کیهان: مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: 8 هزار و 200 هکتار جنگل‌کاری طی سه سال اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
عزت‌الله بهشتی‌فر اظهار داشت: طی سه سال اخیر با مشارکت مردم 8 هزار و 200 هکتار جنگل‌کاری در استان اجرا شد که از مهم‌ترین آنها کشت بادام تلخ، ارژن، بلوط و بنه است که اجرای این طرح‌ها در ایجاد اشتغال و کمک به معیشت بهره‌برداران طرح بسیار موثر است.