kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
رئیس‌بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی:

دام افغانستان از مرز دوکوهانه وارد ایران می‌شود

رئیس‌بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی از اخذ مجوز واردات دام کشور افغانستان از طریق مرز دوکوهانه خبر داد.


محمدرضا فخر در جریان بازدید نماینده مردم شهرستانهای نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی از بازارچه مرزی ماهیرود اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی به مشارکت افراد جامعه در بازارچه مرزی ماهیرود تأکید شده و هدف اصلی رفاه و تقویت اقتصاد مرزنشینان است که استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی هر منطقه به خصوص بازارچه مرزی در امرار معاش مردم منطقه نقش زیادی دارد.
فخر افزود: هدف اصلی بازارچه‌ها ایجاد زمینه اشتغال برای مرزنشینان، تأمین معیشت پایدار، جلوگیری از مهاجرت، جلوگیری از بزهکاری اجتماعی و قاچاق است.
وی بیان کرد: هر روستای مرزی که خالی از سکنه شود باید یک پاسگاه احداث شود و در حال حاضر خراسان جنوبی دارای 4 بازارچه مرزی است که از سال 93 از طرف کشور افغانستان بازارچه مرزی یزدان، دوکوهانه و میل 73 بسته شده است و تنها صادرات و واردات کالا از طریق مرز ماهیرود انجام می‌شود.
رئیس‌بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی گفت: با اشاره به اینکه بازارچه مرزی ماهیرود در زمینی به مساحت 15 هکتار احداث و در سال 78 افتتاح شد افزود: در این بازارچه زیرساخت‌ها هنوز کامل نیست.
وی بیان کرد: سهم بازارچه مرزی ماهیرود در سال 93 تعداد 28 درصد صادرات کل استان خراسان جنوبی بوده است که در سال 94 این میزان به 47 درصد رسید و امسال در این مدت صادرات از مرز ماهیرود به 72 درصد رسیده است.
رئیس‌بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بازارچه مرزی ماهیرود نخستین بازارچه در کشور است که دارای سامانه امور گمرکی متصل است گفت: مجوز نخستین درمانگاه مرزی را اخذ کردیم همچنین مجوز احداث فروشگاه خرده فروشی کالاهای ایرانی در بازارچه مرزی ماهیرود و مجوز نخستین فروشگاه خرده فروشی کالاهای کشور افغانستان هم اخذ شده است.
فخر افزود: تلاش داریم تا منطقه درح زوم تجاری شود و در زمینه واردات دام زنده مجوز گرفتیم تا در مرز میل 78 و مرز دوکوهانه این واردات انجام شود اما در مرز دوکوهانه به دلیل قرنطینه دامی مقرر شد از این مرز دام زنده وارد شود.