kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۹۳۹
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
وزیر بهداشت:

سرطان سالانه 10 هزار میلیارد تومان برای کشور بار مالی دارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه بیماری سرطان 10 هزار میلیارد تومان برای کشور بار مالی دارد.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه همایش پویش ملی مبارزه با سرطان گفت: از 10 هزار میلیارد تومان بار مالی سرطان در کشور‌، 83 درصد را دولت می‌پردازد و مابقی را مردم پرداخت می‌کنند.
قاضی‌زاده هاشمی درباره عدالت و افزایش دسترسی مردم به خدمات پیشگیری و درمان سرطان، گفت: برنامه‌های متعددی در این زمینه طراحی شده که با اجرای آنها تا دو یا سه سال آینده عدالت در دسترسی به این خدمات برقرار می‌شود که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی مراکز شیمی‌درمانی در بیشتر شهرها و مراکز رادیوتراپی در تمام شهرها اشاره کرد.
وی از ایجاد 15 قطب به عنوان مراکز پیشرفته و جامع خدمات سلامت در سراسر کشور خبر داد و افزود: به زودی پیشرفته‌ترین خدمات تشخیصی، درمانی و جراحی سرطان در این مراکز به مردم ارائه می‌شود.
وزیر بهداشت با اشاره اینکه میزان کنونی مبتلایان به سرطان در کشور سالانه حدود صد هزار نفر است، گفت: تعداد مبتلایان جدید به سرطان در سال 1409 به صد و پنجاه و پنج هزار نفر در سال خواهد رسید.
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی همچنین در پویش ملی مبارزه با سرطان که دیروز در مؤسسه خیریه محک برگزار شد، گفت: در مردان سرطان‌های پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ، در زنان سرطان‌های پستان، پوست، روده بزرگ، معده و لوکمی و در هر دو جنس سرطان‌های پوست، پستان، معده، روده بزرگ و مثانه به ترتیب بیشترین شیوع را دارد.
هاشمی با اشاره به افزایش ابتلا به سرطان گفت: علت این افزایش، افزایش طول عمر مردم است که در زنان ایرانی 80.5 و در مردان طول عمر به 79 سال رسیده است.
وی با بیان اینکه 72 درصد علت مرگ و میر در ایران به علت بیماریهای غیر واگیر است، افزود: تغییر شیوه زندگی مردم از دیگر علل ابتلا به سرطان است به گونه‌ای که 10 درصد مردم سیگار می‌کشند، 90 درصد مردم کمتر از پنج وعده میوه و سبزی استفاده می‌کنند، بیش از 35 درصد تحرک بدنی کم دارند و50 درصد ایرانی‌ها کلسترول بالا دارند که همگی ناشی از سبک زندگی اشتباه است.
وزیر بهداشت افزود: سرطان یکی از چهار بیماری غیرواگیر است که باعث مرگ می‌شود و اکثر آن‌ها نیز قابل پیشگیری است و مبنای آن رفتار غلط در سبک زندگی است.
وی با اشاره به برخی آلودگی‌ها از جمعه تولید آلودگی سرانه دی اکسید کربن، گفت: میزان ذرات معلق در شهرهای بالای100 هزار نفر جمعیت ایران 114 و در جهان 61/4 است که نزدیک به دو برابر متوسط جهانی است و یا میزان مصرف سم و کود شیمیایی در هر هکتار قابل کشت 104 کیلو‌گرم در ایران و در دنیا 115 کیلو‌گرم است بنابراین برخی آمارها در این زمینه درست نیست.
هاشمی گفت: برای مقابله با توسعه بیماری سرطان، قدم اصلی تغییر سبک زندگی است و سهم وزارت بهداشت در حوزه سرطان هم کمتر از 20 درصد است. باید قوه مقننه، قضاییه و مجریه به ویژه وزارت صنعت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه در ارتقای فرهنگ مردم کار کنند و با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند.
وی افزود: امیدواریم با طراحی شبکه ملی سرطان، همه ایرانی‌ها مراقب سلامت داشته باشند چنان که امروزه در برخی استان‌ها به ازای هر دو تا سه هزار نفر یک مراقب سلامت داریم‌.
هاشمی اظهار داشت: باید به سمتی برویم که درمان سرطان در منزل انجام شود زیرا هزینه درمان در بیمارستان زیاد است، اگر خیرین کمک کنند و شرکتی در مؤسسه ملی سرطان ایجاد شود که بخش عمده‌ای از خدمات بیماران سرطانی در منزل ایجاد شود و بیمه‌ها در کنار آنها تصمیمات خوبی بگیرند می‌توان هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد و هم از لحاظ روحی و سیر درمان بیماری تأثیرگذار خواهد بود.
نیمی از سرطانها قابل پیشگیری است
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت: 40 تا50 درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری است.
رضا ملک زاده افزود: حدود پنج درصد از موارد ابتلا به سرطان، ناشی از سابقه فامیلی و بیش از 90 درصد آن مربوط به عوامل محیطی است.
 وی با بیان اینکه بهداشت فردی و به ویژه بهداشت دهان و دندان در ایران ضعیف است، گفت: یکی از عوامل مؤثر سرطان گوارشی، بهداشت نامناسب دهان و دندان است و باید حتماً روزانه سه بار مسواک زد.