kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲

تروریست‌ها فرستاده سوریه برای مذاکره را پس از پایان نشست کشتند!

تروریست‌ها که به مذاکره با دولت سوریه بر سر انتقال مجدد آب به دمشق موافقت کرده بودند، مسئول هیئت مذاکره‌کننده دولت را با شلیک گلوله، کشتند!

سرویس خارجی-

سرلشکر «احمد الغضبان» که به همراه تیم محافظت و تعمیر چشمه‌های «الفیحه»، به این منطقه در «وادی بردی» رفته بود، هدف گلوله‌های تروریست‌ها قرار گرفت و کشته شد. پیش از این تروریست‌ها با مذاکره بر سر فعال کردن مجدد شبکه‌های آبرسانی شهر دمشق موافقت کرده بودند.
درپی ترور سرلشکر الغضبان، دیگر اعضای تیم با اتوبوس، محل را ترک کردند.پیش از این بین دولت و عناصر مسلح درباره بحران آب منطقه توافق حاصل شده بود.
خبرگزاری سوریه نیز در این‌باره گزارش داد، «تروریست‌ها عصر شنبه این هماهنگ‌کننده روند آشتی در «وادی بردی» را بعد از خروجش از نشستی با گروه‌های مسلح در روستای «عین‌الفیجه» هدف گلوله قرار دادند.»
دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته است، «افراد مسلح 24 ساعت بعد از انتصاب او به این پست وی را ترور کردند. او از سوی نظام سوریه مسئول اداره امور روستاها و شهرک‌های منطقه شده بود.»
دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز شنبه نیز اعلام کرده بود که اتوبوس‌هایی برای انتقال افراد مسلح که تمایل به خروج از منطقه داشتند، وارد وادی بردی شدند اما هیچ خروجی ثبت نشد.این منطقه در 15 کیلومتری شمال غرب دمشق شامل منابع اصلی آبرسانی به دمشق است و بخش اعظم آب دمشق از 22 دسامبر (2 دی) قطع است.
این درحالی است که منابع سوری اعلام کردند، نیروهای نظام سوریه و حزب‌الله لبنان صبح دیروز (یکشنبه) بر «عین‌الخضرا» در وادی بردی تسلط یافتند و درگیری‌ها در ورودی‌های روستای «عین‌الفیجه» نیز ادامه دارد.
گفتنی است آب آشامیدنی شهر دمشق از سرشاخه‌های رود «بردی» در «وادی بردی» از جمله چشمه «الفیجه» تأمین می‌شود و بیش از دو هفته است که شهر دمشق بر اثر اقدامات خرابکارانه تروریست‌ها، با مشکل کمبود و قطعی آب مواجه شده است.
عملیات آزادسازی تدمر
نیروهای ارتش سوریه و مقاومت عملیات اما مجدداً گسترده‌ای را برای آزادسازی شهر باستانی «تدمر» از اشغال تروریست‌های «داعش» آغاز کرده‌اند.
تکفیری‌ها و حامیان آنها در روزهای پایانی اشغال «حلب»، طی یورش به شهر باستانی «تدمر» (پالمیرا)، این شهر را اشغال کردند. اما، همانطور که مقامات دمشق قول داده بودند، عملیات بازپس‌گیری این شهر آغاز شده است.
به گزارش ایسنا، یک فرمانده میدانی در این‌باره گفته، 10 هزار نیرو در این عملیات مشارکت دارند و نیروهای عملیاتی ابتدا چاه‌های نفت و گاز و سپس، شهر تدمر را آزاد خواهند کرد. با توجه به اینکه در تدمر حدود 15 درصد جمعیت واقعی آن، حضور دارد، احتمالاً این شهر خیلی سریع‌تر از انتظار آزاد شود. داعش و تکفیری‌ها معمولاً از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و همین امر کار عملیات را سخت و کند می‌کند. به گفته منبع مذکور، نیروهای عملیاتی در نخستین ساعات آغاز عملیات توانسته‌اند در محور شمال شرقی تدمر (فرودگاه التیفور) پیشروی کنند. در صورت شکست داعش در پالمیرا، ضربه سختی به روحیه عناصر تروریستی در سوریه وارد خواهد شد.
چهار تهاجم ناکام
تروریست‌های تکفیری هم در دو استان «دیرالزور» و «حماه» مواضع نیروهای دولتی را هدف حمله قرار دادند، اما شکست خوردند.
به گزارش فارس، در استان دیرالزور تروریست‌های داعش روز جمعه و نیمه شب شنبه در دو حمله جداگانه تلاش کردند اطراف شهر دیرالزور را اشغال کنند، اما هر دو بار شکست خوردند.در این حملات، ده‌ها تروریست به هلاکت رسیده و خودروهای مجهز به دوشکای آنان نیز منهدم شد.
در استان «حماه» هم تروریست ها در شهرک «عقرب» و حومه غربی شهر «سلیمه» دست به تهاجم علیه نیروهای دولتی زدند، اما شکست خوردند و با برجا گذاشتن حدود 55 کشته، عقب نشستند.
سایر رویدادها
* «هیئت عالی مذاکرات» وابسته به مخالفان تحت حمایت ریاض، اعلام کرده که در مذاکرات آستانه (4 بهمن) شرکت می‌کند.
* «رجب دیب» سرتیپ بازنشسته ارتش سوریه گفته، ارتش این کشور در پاسخ به حملات هوایی اخیر اسرائیل به فرودگاه نظامی «مزه»، احتمالاً عملیات آزادسازی «بیت جن» را آغاز خواهد کرد. در بیت جن (حومه دمشق) تروریست‌های خطرناک مورد حمایت اسرائیل حضور دارند.