kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۲۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
نگاهی به دیروز‌نامه‌های زنجیره‌ای

صاحب تئوری قورمه‌سبزی و آبگوشت بزباش: برجام بزرگ‌ترین دستاورد تاریخ دیپلماسی است




سرویس سیاسی ـ
برجام گازی هم مانند برجام هسته‌ای نتیجه نداد
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «بدعهدی ترکمنستان پس از عقد قرارداد گازی با ایران» نوشت: «با وجود تلاش‌های بسیار وزارت نفت برای عدم قطع گاز از سوی ترکمنستان و موافقت قطعی این کشور با توافق در این زمینه، در اقدامی عجیب و خارج از عرف بین‌الملل، عشق‌آباد به توافق خود پایبند نماند و در این زمینه بدعهدی نمود».
این موضع گیری در حالی است که روز شنبه 11 دی ماه، روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در تیتر اصلی خود نوشت: «برجام گازی؛ تدبیر دولت در مقابل ترکمنستان در موضوع قطع گاز نتیجه داد».
در روزهای گذشته، روزنامه‌های زنجیره‌ای با آب و تاب از مذاکرات ایران و ترکمنستان خبر داده و آن را نتیجه دیپلماسی قوی زنگنه خواندند. اما برخلاف این تبلیغات، یکشنبه ترکمنستان صادرات گاز به ایران را قطع کرد.
نگو وطن فروش، بگو شماری از ایرانیان خارج از کشور!
روزنامه آرمان در سرمقاله دیروز خود نوشت: «شماري از ايرانيان در خارج از كشور نامه‌اي به ترامپ نوشتند، مستقل از اينكه مفاد آن نامه چيست و اساسا آن نامه چقدر مي‌تواند ارزش داشته باشد، اما تندرو‌ها در ايران سعي مي‌كنند كه آن نامه را به شكلي به اصلاح‌طلبان بچسبانند».
این روزنامه زنجیره‌ای «وطن فروشان وابسته به جریانات ضد انقلاب خارج نشین» را که با کمال وقاحت و با ارسال نامه به ترامپ، خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ملت ایران شده اند، «شماری از ایرانیان در خارج از کشور» و از سوی دیگر دقیقا با ادبیات رسانه روباه پیر- بی‌بی سی فارسی- دلسوزان نظام را تندرو معرفی می‌کند!
اما عصبانیت نویسنده این مقاله درخصوص نسبت دادن این وطن فروشان به مدعیان اصلاحات در حالی است که در روزهای گذشته، سوابق اصلاح‌طلبانه این افراد منتشر شده است. برای نمونه نیما راشدان، از امضاکنندگان نامه به ترامپ آمده به عنوان مشاور ارتباطات گروه‌ها و روزنامه‌های اصلاح‌طلب فعالیت کرده است. وی در دوران حضورش در کشور از فعالان دانشجویی اصلاح‌طلب بود و به گفته خودش با مصطفی تاج زاده روابط نزدیکی داشت. همچنین مجید محمدی از اعضای مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در دولت اصلاحات و امیرحسین اعتمادی نیز از فعالان ادوار تحکیم وحدت بود.
شرق علی مطهری را مدافع شفاف سازی حقوق
 تمام مدیران وانمود کرد!
روزنامه شرق در گزارش تیتریک خود که با عنوان «کلیک روی حقوق مسئولان» به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی پرداخته، ذیل تیتر یک، جمله‌ای را از علی مطهری مبنی بر «مردم باید در جریان میزان حقوق مقام‌های رده اول کشور باشند»، به عنوان زیر تیتر منتشر کرده درحالیکه اصل گفته‌های علی مطهری که در خبرگزاری خانه ملت انتشار یافته، به گونه‌ای دیگر و بدین شرح است: «بنده با این موضوع که حقوق مقامات رده بالا در این سامانه ثبت و به مردم اعلام شود موافق هستم، اما با اینکه حقوق همه مدیران کشور در این سامانه به مردم اعلام شود، موافق نیستم».
از این رو در حالی که علی مطهری مخالف شفاف سازی حقوق‌های مدیران میانی است و تنها موافقت خود را با اعلام حقوق مقامات رده بالا اعلام می‌کند، تیتر یک و زیر تیتر شرق به گونه‌ای است که وانمود می‌کند علی مطهری مدافع ایجاد شفافیت در حقوق تمامی مدیران کشور اعم از رده بالا و میانی است.
مصاحبه شرق با یک شبه اصولگرا برای تخریب جریان انقلابی
 همچنین شرق در مصاحبه با یک شبه اصولگرا، به جریان انقلابی و اصولگرایی حمله کرده است.
امیر محبیان به شرق گفت: «افسوس در فضای پرچالش سیاسی ما گونه‌ای آشفتگی معنایی هم وجود دارد؛ هرکس هرچه را می‌خواهد همان‌گونه که خواهان است، تعریف می‌کند. گاهی یک حزب که جمعا صد نفر هم نیستند نام خود را جبهه می‌گذارند؛ ازاین‌رو از دید روان‌شناسی می‌توان گفت اگر سازمان سیاسی کوچکی نام جبهه بر خود نهاد، یا سران آن دچار توهم و خودبزرگ‌بینی هستند یا از راه بزرگ‌نمایی ناروای خود در پی فریب دیگران و جلب پشتیبانی و امکانات!»
گفتنی است امیر محبیان که سایت خبری آریا توسط وی اداره می‌شود، هرچند وقت یکبار مهمان روزنامه‌های زنجیره‌ای است و با تابلوی اصولگرایی مشغول هم‌زدن حلیم مدعیان اصلاحات است!  البته وی دعوت این روزنامه‌ها را بی‌پاسخ نگذاشته و 2 مدیرمسئل شرق را متقابلا به آریا برده و با وی مصاحبه می‌کند تا نان قرض گرفته را پس داده باشد.
ناکامی برجام و دستور کار حامیانش برای تقلیل انتظارات از آن
روزنامه ایران مصاحبه عباس عبدی با ایرنا را با تیتر «اگر برجام نبود، الآن حتی بدتر از ونزوئلا بودیم»، منتشر کرد. یادآور می‌شود، ادعاهایی از این دست پس از آن مطرح می‌شود که حامیان برجام که حین انجام مذاکرات هسته‌ای آب خوردن مردم را هم به برجام ربط می‌دادند و پس از مذاکرات و تصویب برجام، آن را فتح الفتوح، بزرگ‌‎ترین دستاورد قرن و آفتاب تابان و ... توصیف می‌کردند و حالا که به قول خودشان و به عنوان نمونه به گفته سیف، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ، دستاوردهای اقتصادی برجام «تقریبا هیچ» بوده است، می‌گویند «اگر برجام نبود و تحریم‌ها ادامه داشت که ما الان مثل ونزوئلا و حتی بدتر از آن بودیم»! روشن است که این دست افراد پس از ناکامی‌ برجام، می‌خواهند سطح انتظارات از آن را (که خودشان بالا برده بودند)، تقلیل دهند.
عبدی همچنین در قسمت دیگری از مصاحبه با بیان اینکه «نگرانی مخالفان برجام درست نیست»، ادامه داد: «اصلاً معنی ندارد این برجام بدون تأیید رهبری به تصویب رسیده باشد. اگر برجام بدون تأیید رهبری تصویب شده باشد که برای مملکت فاجعه است. مگر می‌شود موضوعی با این اهمیت که حتی تیتر رسانه‌های دنیا بوده و جان‌کری برای چند هفته با پای شکسته برای بررسی آن به ژنو آمده، بدون اجازه رهبری تصویب شده باشد».
گفتنی است، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب طوری سخن گفته که وانمود می‌کند رهبری با برجام و همه آنچه در آن آمده موافق بوده‌اند در حالی که اولا رهبری با شروط 9 گانه برجام را پذیرفت، همچنین ایشان در طول مذاکرات نسبت به بدعهدی آمریکایی‌ها هشدارهای مکرر داده و خطوط قرمز نظام را بیان کردند، خطوط قرمزهایی که در برجام لحاظ نشد و وزیر امور خارجه از عبور از برخی از آنها خبر داده بود. با خلف وعده آمریکا و غرب در برجام و خسارت محض آن برای کشور، چطور می‌توان وانمود کرد که رهبر انقلاب با برجام و تمام مفاد و محورهای آن موافق بوده‌اند؟!
برخورد دوگانه با افشاگری‌ها؟
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله دیروز خود با عنوان «نگاهی به داستان فیش‌های نجومی و سرمایه اجتماعی دولت» ابتدا به افشاگری رسانه‌ها در ماه‌‎های گذشته پرداخته و موضوعاتی مانند فیش‌های نجومی، املاک نجومی و FATF را به عنوان نمونه‌هایی از آن نام برده است. اما بخش جالب این سرمقاله آن جاست که نویسنده مدعی شده که در اکثر موارد، این افشاگری‌ها برای تسویه حساب‌های سیاسی صورت گرفته و موضوع فیش‌های نجومی را نمونه آن می‌داند!
مهار تورم و افزایش بیکاری؟ حمله به صدا و سیما
 سکه رایج این روزهای اصلاح‌طلبان
روزنامه اعتماد در ستون نگاه روز خود، یادداشتی را از اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد منتشر کرد که در آن همانند روزهای قبل، حمله به صدا و سیما دیده می‌شود. حمله و هجمه به رسانه ملی سکه رایج این روزهای اصلاح‌طلبان است. گویا دولت و رسانه‌های حامی آن، انتظار دارند تا صدا و سیما تنها به تعریف و تمجید از آنها بپردازد. حمله به رسانه ملی در حالی است که تاکنون برنامه‌های گفت‌وگو محور بسیاری با حضور موافقان و منتقدان دولت روی آنتن رفته و از قضا سهم حامیان دولت در این میان چند برابر منتقدان بوده است.
روابط عمومی سازمان مناطق آزاد اروند چندی پیش با ارسال سکه برای تهیه‌کننده یکی از برنامه‌های اقتصادی تلویزیون، درصدد بود تا از انتقاد این برنامه نسبت به این سازمان بکاهد. ترکان در این یادداشت برجام را به دلیل اینکه مخالفان دولت از آن عصبانی هستند، بزرگ‌ترین دستاورد تاریخ دیپلماسی می‌داند! وی نقد یک مسئله را مساوی با عصبانیت از آن قلمداد کرده است! البته اینکه مبدع تئوری «تنها مزیت رقابت ما در قورمه‌سبزی و آبگوشت بزباش است»،  برجام را بزرگ‌ترین دستاورد تاریخ دیپلماسی بنامد جای تعجب ندارد.
آمارهای محرمانه!
روزنامه اعتماد همچنین در صفحه چهارم در گزارشی با عنوان «رشد اقتصادی زیر سایه اعداد مخفی»، نوشت: «آمار عملكرد زيربخش‌هاي اقتصادي همچنان مخفي است». گفتنی است، با وجود گذشت 9 ماه از سال 95، همچنان آمار رشد اقتصادی سال 94 محرمانه است و نوبخت، طیب نیا و سیف از اعلام آن خودداری می‌کنند. گرچه با اظهارنظر کارشناسان مشخص می‌شود رشد اقتصادی در سال 94 منفی بوده است. همچنین، برخی اقتصاد دانان اعلام رشد 7.4 درصدی اقتصادی در نیمه نخست سال 95 از سوی رئیس‌جمهور را محصول تغییر ضرایب در آمارگیری می‌دانند. چنانکه اگر رشد 7/4 درصدی داشته‌ایم، چرا 60 درصد از ظرفیت تولید کشور تعطیل و با سیاست‌های غلط دولت رکود بی‌سابقه‌ بر کشور حاکم است؟