kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۲۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری جرائم سایبری فتا در تبریز مطرح کرد

۱۶۰۰ اپلیکیشن ابزار بسیار ویژه برای جاسوسی

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری جرائم سایبری فتا با بیان اینکه یک هزار و ۶۰۰ اپلیکیشن قابلیت ارسال سریال را دارند که ابزار بسیار ویژه برای جاسوسی است، گفت: بیش از ۶۵ درصد گوشی‌های موجود در کشور آلوده‌ است.


به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی نیک‌نفس در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در تبریز با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم و بیشترین نگرانی از بابت نشر اکاذیب و ترور شخصیتی یک فرد است، گفت: اگر سواد رسانه‌ای رواج داشته باشد می‌توان نحوه استفاده صحیح را از این فضا داشته باشیم و فریب نخوریم.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری جرائم سایبری فتا اذعان کرد: بیش از 65 درصد گوشی‌های موجود در کشور آلوده هستند و این ناشی از نصب هر نرم‌افزار در گوشی‌ها است.
وی با گلایه از عدم حمایت حاکمیتی در رابطه با شکل‌گیری نرم‌افزار داخل کشور، گفت: ضعف نرم‌افزارهای اینترنتی در ایران بسیار بالا است و نیاز به یک بلوغ برای تکمیل شدن است.
نیک‎نفس در بخش دیگر سخنانش به فروش داروهای غیرمجاز هورمونی و اعتیادآور اشاره کرد و افزود: مشاوره اینترنتی، فروش محصولات بهداشتی اینترنتی در سایت‌های غیرمجاز باعث مشکلات عدیده در کشور شده است و باید در این زمینه وزارت بهداشت و درمان وارد شود که متاسفانه هیچ مداخله‌ای نمی‌کند و پلیس فتا نیز تخصصی در زمینه دارو ندارد.
وی به عملیات در زمینه قاچاق دارویی و فروش محصولات فاقد اعتبار در کشور را یادآور شد و گفت: توانستیم 90 متهم اصلی در این رابطه را دستگیر کنیم.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری جرائم سایبری فتا ادامه داد: محصولات کشف شده در رابطه با موادمخدر، داروهای هورمونی، اقلام جنسی بوده که با بررسی‌های آزمایشگاهی وزارت بهداشت و درمان ترکیبات غیرمجاز آن‌ها اثبات شده است.وی با اشاره به اینکه پلیس سایبری ایران سر پل خاورمیانه در زمینه سایبری قرار گرفته و تمام هماهنگی‌ها با ایران صورت می‌گیرد، افزود: بیش از دو میلیون و 600 هزار قلم دارو کشف شده است که هر قلم آن‌ها می‌توانست عوارض جبران‌ناپذیری برای کشور وارد کند.
نیک‌نفس ارزش ریالی این کالاها را 81 میلیون دلار اعلام کرد و تصریح کرد: ایران رتبه 17 در بین 115 کشور به لحاظ عملیات در زمینه کشف داروهای غیرمجاز سایبری داشته است.رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری جرائم سایبری فتا بیان داشت: با توجه به تذکرات و توصیه‌های اکید وزارت بهداشت و درمان همچنان هموطنان با خرید داروهای غیرمجاز فریب سوداگران را می‌خورند.
وی همچنین به آمار 9 ماه سال‌جاری در خصوص جرائم کشوری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال‌جاری 48 درصد جرائم، بانکداری الکترونیکی است و روش‌های متفاوت پیامکی، صفحات جعلی اینترنتی است و همچنین با نفوذ به اکانت‌های افراد با هدف منفعت طلبی و انگیزه مالی اقدام به سوءاستفاده‌گران می‌کنند.
نیک‌نفس خاطرنشان کرد: بیشترین دقت و اهتمام باید توسط زنان صورت گیرد زیرا افراد سوءاستفاده‌گر با انتشار تصاویر شخصی و مونتاژ تصاویر آسیب‌های جدی به افراد می‌زنند و مردم دقت کنند که ایجاد امنیت با رمزگذاری به راحتی می‌تواند از بین برود.
وی همچنین موضوع مدلینگ در فضای مجازی را یادآور شد و تصریح کرد: در این موضوع انواع کلاهبرداری‌ها از افراد صورت می‌گیرد که 80 درصد شکایت در این موضوع شاکی خصوصی دارد.