kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۸۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴

کابینه جدید لبنان از پارلمان رأی اعتماد گرفت

پارلمان جدید لبنان به دولت جدید این کشور به نخست‌وزیری«سعد حریری» با اکثریت رای اعتماد داد و بیانیه وزارتی دولت را که در آن برحق مقاومت ملت لبنان در رویاروئی با اشغالگری رژیم اسرائیل و تجاوزهای آن و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی تاکید شده، تایید کرد.


از میان 92 نماینده پارلمان لبنان که روز گذشته در رای گیری برای تایید بیانیه وزارتی دولت جدید این کشور شرکت کردند، 87 نماینده به این بیانیه رای «موافق»، چهار نماینده رای منفی و یک نماینده رای ممتنع دادند، پارلمان لبنان دارای 124 نماینده است. تایید بیانیه وزارتی در واقع رای اعتماد نمایندگان پارلمان لبنان به دولت این کشور هم محسوب می‌شود. .هر دولت در شروع کار خود بیانیه‌ای را که شامل سیاست‌ها و رویکردهای داخلی و خارجی آن است، تصویب می‌کند که به بیانیه وزارتی معروف است.
به گزارش ایرنا، نمایندگان پارلمان لبنان در دو جلسه صبح و عصر روز سه شنبه در‌باره مفاد این بیانیه دیدگاه‌های خود را به ویژه در‌باره حق مقاومت، مبارزه با فساد، قانون جدید انتخابات و تصویب بودجه سالانه مطرح کردند. در جلسه سه شنبه شب، «سعد حریری» خواستار رای گیری در‌باره بیانیه وزارتی در جلسه دیگر مجلس شد و «نبیه بری» رئیس‌پارلمان نیز با این درخواست موافقت کرد. نمایندگان پارلمان لبنان به همین دلیل روز چهارشنبه تشکیل جلسه دادند و بعد از سخنان حریری که تلاش کرد به شبهه‌ها و تشکیک‌ها در‌باره بیانیه وزارتی پاسخ دهد، رای خود را در خصوص این بیانیه اعلام کردند و به بیانیه وزارتی رای مثبت دادند. تحلیلگران معتقدند رای اعتماد به کابینه و تایید بیانیه وزارتی که بر حق مقاومت تاکید شده است پس از انتخاب میشل عون رئیس‌جمهور متحد حزب الله پیروزی دیگری برای جریان 8 مارس به رهبری حزب الله محسوب می‌شود.