kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۴۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱

۳ شاعر انقلابی در جشنواره شعر انقلاب تجلیل می‌شوند(اخبار ادبی و هنری)

ششمین جشنواره شعر انقلاب از هشتم دی و با تجلیل از سه شاعر انقلابی آغاز می‌شود.


مرتضی امیری‌اسفندقه، دبیر علمی ششمین جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب، در نشستی خبری گفت: این دوره نیز براساس تعاریف همان سه دهه بنا نهاده شده است چرا که شعر انقلاب تعریف‌پذیر است اما این تعریف در این سه دهه اخیر رنگ عوض نکرده بلکه گسترده‌تر شده است. در دهه‌های نخستین با موضوع بیداری اسلامی مواجه بودیم اما الان اوضاع خاورمیانه به گونه‌ای است که موضوع شعر انقلاب را رویاروی موضع خاص قرار می‌دهد بر این اساس عدالت و انسانیت یکی از محورهای جشنواره ششم بود.
این شاعر با تاكید بر اینكه در ششمین جشنواره شعر انقلاب اشعار در دو بخش تفكیك شدند، عنوان كرد: بخش‌های سنتی و نیمایی به این دلیل در این دوره جشنواره تفكیك شدند؛ چرا كه ظرفیت قالب‌ها برای ابلاغ پیام متفاوت است وگرنه معتقدم نیازی به تفكیك نیست؛ چرا كه شعر، در سرانجام شعر است و قلب شعر مهم است؛ نه قالب.
محمدزرویی نصرآباد، معاون اجرایی موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر، نیز در این نشست گفت: صبح روز سه‌شنبه هفتم دی، این دوره از جشنواره شعر انقلاب در كنار مقبره حافظ شیرازی در شهر شیراز افتتاح می‌شود. بعدازظهر همان روز، شب شعر بزرگ شعر انقلاب در سالن صدرای شهر شیراز برگزار می‌شود. همچنین مهمانانی از خارج از كشور خواهیم داشت. شوقی بزیع از لبنان، هیلانه عطاءالله از سوریه، محمد الامین از عراق، محمد السرخوه، سید احمد حسین و معین نظامی از پاكستان در این دوره جشنواره حضور خواهند داشت.همچنین حضور شاعران در شاهچراغ و رونمایی از كتاب «راهكارهای علمی و عملی رهبر معظم انقلاب درباره ادبیات فارسی» نیز در این مكان برگزار می‌شود. در مراسم اختتامیه از كتاب «سكوت سرشار از هیاهو» كه شامل شعرهای شاعران جوان عرب از كشورهای فلسطین، سوریه، لبنان، عراق، كویت، مصر، یمن و مراكش است، توسط موسی بیدج و فائزه جمالی ترجمه شده، رونمایی می‌شود. در ادامه مراسم بزرگداشت سه شخصیت ادبی پیش‌كسوت شعر انقلاب، نصرالله مردانی، سید محمود سجادی و قادر طهماسبی نیز برگزار خواهد شد.