kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۴۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹
برای اولین‌بار پس از 36 سال

شورای امنیت قطعنامه‌ای علیه رژیم صهیونیستی تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل در اقدامی بی‌سابقه با تصویب قطعنامه‌ای، شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرده و خواهان توقف شهرک‌سازی‌ها شد.

 

شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی چهار کشور مالزی، ونزوئلا، نیوزیلند و سنگال در محکوم کردن شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی و درخواست برای توقف سریع آن را تصویب کرد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این برای اولین‌بار در طول ۳۶ سال است که شورای امنیت درباره شهرک‌سازی غیرقانونی رژیم صهیونیستی قطعنامه‌ای صادر می‌کند و آمریکا آن را وتو نمی‌کند. 14 عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند و تنها آمریکا رای ممتنع داد.
 دولت باراک اوباما برای نخستین‌بار به این قطعنامه که پیشتر بارها شبیه به آن ارائه شده بود، به جای رأی منفی و وتو کردن، رأی ممتنع داد. شورای امنیت سازمان ملل متحد در مصوبه خود خواستار قطع فوری و کامل هر گونه ساخت و ساز در اراضی اشغالی ۱۹۶۷فلسطین از جمله قدس شرقی شده است. سفیر ونزوئلا در سازمان ملل پس از تصویب این قطعنامه گفت که پیش‌نویس این قطعنامه را با هدف پاسداری از مصالح ملت فلسطین به رای گذاشتیم. سفیر مالزی هم اظهار داشت که شورای امنیت از ۳۶ سال قبل هیچ واکنش و قطعنامه‌ای در محکومیت شهرک‌سازی غیر‌قانونی اسرائیل نداشته است و اکنون وقت آن رسیده که کلیه فعالیت‌های شهرک‌سازی محکوم شود. سفیر نیوزیلند نیز تاکید کرد که این رژیم نباید از چنین رایی علیه خود تعجب کند.
در این پیش‌نویس تمامی اقداماتی که با  نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مرتبط، به قصد تغییر ماهیت، وضعیت و ترکیب جمعیت سرزمین فلسطین و قدس شرقی انجام می‌شوند، از جمله اقداماتی نظیر ساخت و ساز و توسعه شهرک‌ها، انتقال شهرک‌نشین‌های اسرائیلی، غصب زمین، تخریب منازل و جابجایی شهروندان فلسطینی محکوم شده است. مصوبه شورای امنیت به علاوه از ادامه شهرک‌سازی‌ها که به نحو خطرناکی راهکار دو دولتی را تهدید می‌کند ابراز نگرانی کرده است. در این پیش‌نویس همچنین آنچه اقدامات خشونت‌آمیز علیه شهروندان، اعم از اقدامات تروریستی و اقدامات تحریک‌آمیز، تحریک به خشونت و تخریب خوانده شده را نیز محکوم می‌کند. قطعنامه تأکید می‌کند که هیچ تغییری در مرزهای 1967، از جمله درباره قدس را مگر تغییرات مورد توافق طرف‌ها از طریق مذاکره را به رسمیت نخواهد شناخت. این قطعنامه همچنین از دبیر کل سازمان ملل می‌خواهد هر سه ماه اجرای مفاد این قطعنامه را به شورا گزارش کند. حدود نیم میلیون صهیونیست در ۱۴۰ شهرکی زندگی می‌کنند که اسرائیل با زور و قلدری در زمین‌های اشغال ‌شده پس از سال ۱۹۶۷ در کرانه باختری رود اردن و قدس شرقی ساخته است. این شهرک‌ها مطابق حقوق بین‌الملل غیرقانونی محسوب می‌شوند، اما اسرائیل این مسئله را قبول ندارد. محکومیت رژیم صهیونیستی در مهم‌ترین نهاد جهانی اگر هم تاثیری عملی در توقف شهرک‌سازی‌ها نداشته باشد، به روند رو به رشد تنزل جایگاه این رژیم به خصوص در جهان کمک شایانی خواهد کرد.
واکنش‌ها
گروه‌های فلسطینی ضمن استقبال از تصویب این قطعنامه در شورای امنیت، آن را تحولی بزرگ در موضع جامعه بین‌المللی در مسیر حمایت از مسئله فلسطین دانستند و خواستار حمایت هرچه بیشتر از مسئله عادلانه فلسطین و تلاش برای پایان اشغال فلسطین شدند. «عزت رشق» از رهبران حماس تصویب قطعنامه مذکور را دستاوردی بزرگ برای ملت فلسطین خواند و از تمامی کشورهایی که به آن رای مثبت دادند، تقدیر و تشکر کرد. جهاد اسلامی هم تاکید کرد که تصویب این قطعنامه یعنی محکومیت شدید سیاست‌های تجاوزکارانه و توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی و پیروزی معنوی ملت فلسطین. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به رای مثبت اعضای شورای امنیت به قطعنامه توقف شهرک‌سازی‌های این رژیم تصریح کرد که اسرائیل هرگز به مفاد این قطعنامه پایبند نخواهد بود. وی آمریکا را به همدستی با دیگر کشورها برای تصویب قطعنامه مذکور متهم کرد. نتانیاهو تصریح کرد که ما برای خنثی کردن این قطعنامه به کمک‌های متحدانمان و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا امید بسته‌ایم.
وزیر انرژی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به قطعنامه شورای امنیت و عدم وتوی آمریکا گفت که آمریکا با وتو نکردن این قطعنامه، اسرائیل را تنها گذاشت. «دنی دانون» نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز از رای ممتنع آمریکا انتقاد کرد و گفت آمریکا باید از حق وتوی خود استفاده می‌کرد. رژیم صهیونیستی  همچنین در واکنش به رای مثبت سنگال و نیوزیلند به قطعنامه ضد اسرائیلی، سفرای خود در نیوزیلند و سنگال را فراخواند.
اما در آمریکا تصویب این قطعنامه با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در شورای امنیت در این باره گفت که واشنگتن با شهرک‌سازی در مرحله انتقالی مخالف است. اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در پیامی به تصمیم شورای امنیت واکنش نشان داده و نوشت همه چیز پس از بیستم ژانویه (1 بهمن) در سازمان ملل متفاوت خواهد بود. پل رایان، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به عدم وتوی قطعنامه شورای امنیت از سوی کابینه اوباما گفت این مطلقا شرم‌آور است.