kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۱۷۵
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
بررسی بحران سوریه در اجلاس سه‌جانبه مسکو

لاوروف: به تروریست‌ها باج نمی‌دهیم

وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه در مسکو برای حل بحران سوریه نشست مشترکی تشکیل دادند، وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای ترک خود تاکید کرد: به تروریست‌ها هیچ‌گونه امتیازی نخواهیم داد.


وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه در پایان نشست سه جانبه مسکو در بیانیه‌ای مشترک تأکید کردند منازعه سوریه راه حل نظامی ندارد.
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه دیروز در مسکو نشست سه جانبه‌ای برگزار کرده و در پایان طی بیانیه‌ای مفاد توافق نامه را منتشر ساختند.
ایران، روسیه و ترکیه در این بیانیه بر حمایت کامل خود از حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به عنوان یک دولت چند نژادی، چند مذهبی، غیرفرقه‌ای و دمکراتیک تاکید کردند.
سه کشور همچنین در بیانیه پایانی تصریح کردند «متقاعدند که منازعه سوریه راه حل نظامی ندارد. آنها بر نقش سازمان ملل متحد در تلاش‌ها برای حل این بحران بر طبق قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل صحه می‌گذارند.»
وزرای خارجه سه کشور هم چنین تصمیمات گروه بین‌المللی حمایت از سوریه را مورد توجه قرار دادند. آنها تمامی اعضای جامعه بین‌المللی را ترغیب کردند تا با حسن نیت به منظور رفع موانع در مسیر اجرای توافقات مندرج در این اسناد همکاری کنند.
ایران، روسیه و ترکیه از سوی دیگر تلاش‌های مشترک در حلب شرقی که موجبات تخلیه داوطلبانه غیرنظامیان و عزیمت سازمان یافته معارضان مسلح را فراهم کرد، مورد استقبال قرار دادند.  وزرای امور خارجه هم چنین از تخلیه نسبی غیرنظامیان از فوعه، کفریا، زبدانی و مضایا استقبال کردند. آنها متعهد شدند تضمین کنند که این فرایند بدون وقفه و به نحوی ایمن تکمیل شود. وزرای امور خارجه از نمایندگان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت در کمک به اجرای این تخلیه تشکر کردند.
وزرای امور خارجه این سه کشور در بند دیگر این بیانیه بر اهمیت گسترش و تعمیم آتش بس، دسترسی بدون مانع بشردوستانه و جابجایی آزاد غیرنظامیان در سراسر کشور سوریه توافق کردند.
ایران، روسیه و ترکیه آمادگی خود را برای تسهیل و ایفای نقش به عنوان ضامنین موافقتنامه‌ای که با مذاکره بین دولت سوریه و معارضه در آینده حاصل خواهد شد، ابراز کردند.  آنها از دیگر کشورهایی که بر وضعیت میدانی نفوذ دارند، دعوت کردند تا همین کار را بکنند.
در بند پایانی این بیانیه همچنین آمده است:  ایران، روسیه و ترکیه بر عزم خود برای مبارزه مشترک با داعش و النصره و تفکیک بین آنها و گروه‌های معارض مسلح تاکید می‌کنند.
اعلام آمادگی قزاقستان
 برای میزبانی دور بعد مذاکرات
لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از نشست وزرای خارجه سه کشور و در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان ایرانی و ترک خود گفت ایران، روسیه و ترکیه از احیای مذاکرات صلح سوریه حمایت می‌کنند و رئیس جمهور قزاقستان برای میزبانی دور بعدی مذاکرات صلح سوریه اعلام آمادگی کرده است.
وزیر خارجه کشورمان نیز در این نشست گفت که ایران، روسیه و ترکیه روند یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه را آغاز کرده‌اند.
سرگئی لاوروف همچنین در ملاقات با ظریف گفت:  اگر عاملان این حمله تروریستی می‌خواهند بطور کلی و در مذاکرات امروز مبارزه ما با تروریسم را منحرف کنند، بدانند موفق نشده‌اند و نخواهند شد.
در جلسه‌ای دیگر وزرای دفاع ایران و روسیه همکاری نظامی دو کشور را ستودند.
گفتنی است علاوه بر این مذاکرات، وزرای خارجه سه کشور وزیران دفاع ایران، روسیه و ترکیه نیز با هم دیدار دارند.
 وزرای خارجه و دفاع سه کشور علاوه بر نشست‌های سه‌جانبه مذاکراتی دوجانبه نیز خواهند داشت.
به تروریست‌ها باج نمی‌دهیم
خبر دیگر اینکه وزیر خارجه روسیه، در دیدار با همتای ترک خود گفت: در مذاکرات مسکو نباید هیچ امتیازی به تروریست‌ها داده شود.
تأکید ظریف بر راه حل سیاسی
 در بحران سوریه
دیروز صبح محمدجواد ظریف و سردار حسین دهقان وزرای خارجه و دفاع ایران وارد مسکو پایتخت روسیه شدند.
محمدجواد ظریف که برای شرکت در نشست سه‌جانبۀ ایران، ترکیه و روسیه  به مسکو سفر کرده است بار دیگر بر موضع ایران مبنی بر اهمیت دستیابی به راه‌حل سیاسی در قبال بحران سوریه تأکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به مسکو، ضمن محکوم کردن ترور سفیر روسیه در آنکارا، بر حل مسالمت‌آمیز موضوعات منطقه از جمله سوریه تاکید کرد.
محمدجواد ظریف روز سه شنبه پیش از آغاز مذاکرات با سرگئی لاوروف همتای روس خود در مسکو نسبت به آندره گنادیوویچ کارلوف سفیر روسیه که در ترکیه ترور شد، ادای احترام کرد.
خشم تروریستها و حامیانشان
پیروزی‌های به دست آمده برای جبهه مقاومت در عراق و سوریه برای محور غربی، عبری و عربی در روزهای گذشته سخت گران تمام شده است، این پیروزی‌ها زمینه ساز انتقام تروریست‌ها و حامیانشان از مردم غیرنظامی در روزهای نزدیک به اربعین و پس از آن شد چنان چه در یک مورد بمب گذاری تروریستی تعدادی از زائران اربعین حسینی به شهادت رسیده و یا زخمی شدند.
پیروزی نیروهای مردمی و ارتش سوریه در آزاد‌سازی حلب و برگزاری نشت سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو نیز جبهه عبری، عربی و غربی را واداشت که با یک برنامه‌ریزی حساب شده بر نتایج احتمالی و مثبت این نشست در امنیت سوریه تاثیر منفی بگذارند و در این راستا سفیر روسیه در آنکارا ترور شد.
حامیان تروریست‌های مستقر در سوریه به جز حمایت‌های مالی و تسلیحاتی، سیستمهای امنیتی و اطلاعاتی خود را تمام قد برای اهداف شوم خود به میدان آورده‌اند.
هدف دیگر این ترور، دادن روحیه به تروریست‌هایی است که در سوریه و پس از آزادسازی حلب دچار ضعف و اضمحلال شدید شده اند.
حلب؛ حکایت زبونی حامیان تروریست
العالم از خوشحالی و شادمانی تکفیری‌ها گزارشی منتشر کرد.
گزارش‌های رسیده حاکی‌است که ضعف و خفت ناشی از شکست تروریست‌ها در حلب زمینه ساز آن شده است که آنان به دنبال ترور سفیر روسیه در آنکارا به شادمانی بپردازند !
به گزارش العالم، منابع آگاه به وبگاه رأی الیوم خبر دادند که این عملیات تروریستی، به مثابۀ جشنی موقت خواهد بود که سعودی‌ها در هوای آن نفسی تازه کنند، به ویژه مقامات این کشور که با حمایت از گروه‌های مسلح در سوریه، طعم تلخ شکست در برابر ارتش سوریه را چشیدند.
به گفتۀ منابع آگاه، نگرانی بر سعودی‌ها سایه افکنده است، به طوری که برای نفس تازه کردن به هر روزنه‌ای رو می‌آورند تا بگویند همچنان ائتلافی میان کشورشان با یک کشور دیگر برقرار است، حتی اگر این روزنه، عملیات تروریستی باشد که یک افسر پلیس برای گرفتن انتقام از مردم حلب مرتکب شده است.
در سوی دیگر این ماجرا غرب قرار گرفته است،  اکنون ابتکار عمل از دستان چند کشور بزرگ اروپایی و آمریکا در سوریه و عراق کاملا خارج شده است.
بشار جعفری در مصاحبه با پرس ‌تی ‌وی گفت: «حامیان اصلی فعالیت‌های تروریستی در سوریه، ازجمله انگلیس، فرانسه و ایالات‌متحده و سایر متحدان به دنبال تحریف واقعیت‌ها و ارائۀ تصویر نادرستی از ماهیت دولت سوریه و متحدان آن هستند. تمام این‌ها در راستای انتقام‌گیری از ارتش سوریه و متحدانش برای پیروزی در برابر تروریست‌ها در حلب است و این غم‌انگیزترین صحنۀ نفاق سیاسی است که هم‌اکنون در سازمان ملل اتفاق می‌افتد.»
دیپلمات ارشد سوریه همچنین خاطرنشان کرد:  حامیان اصلی تروریست‌ها در سوریه از جمله انگلیس، فرانسه و آمریکا از آزادسازی شهر حلب از چنگ تروریست‌های مورد حمایت غرب «به شدت عصبانی» هستند.
اظهارات جعفری ساعاتی بعد از آن مطرح شد که رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند فرانسه در حال تنظیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوضاع حلب است.
دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه
 پیش از نشست
به گزارش ایرنا پیش از نشست سه جانبه مذاکرات، وزیر خارجه ایران و هیئت همراه با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با وزیر امور خارجه این کشور و هیئت روسی آغاز شد.
براساس برنامه اعلام شده در این مذاکرات محورهای مختلفی از جمله منطقه ای، تحولات سوریه، تلاش بیشتر برای حل سیاسی بحران این کشور، ضرورت تعامل کارآمدتر در برابر پدیده تروریسم و همچنین تقویت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف مطرح و بررسی شد.ظریف در آغاز مذاکرات ضمن ابراز تسلیت جمهوری اسلامی به ملت، دولت و خانواده سفیر جان باخته، اعلام کرد که مردم ایران در کنار ملت روسیه برای مبارزه با تروریسم قرار دارند.وی تاکید کرد: ایران و روسیه در راس مبارزه با تروریسم قرار دارند که خرسندیم این رویکرد سودمند است و امیدواریم بتوانیم مسیر را برای آتش بس پایدار در سوریه هموار کنیم.
ظریف همچنین در باره روند رو به رشد همکاری‌های دو کشور اظهار کرد: روابط دو جانبه با مدیریت رئیسان جمهوری ایران و روسیه در مسیر گسترش فراگیر قرار دارد و مذاکره تلفنی دو روز پیش سران نیز در این چارچوب بود.
از سوی دیگر، نشست سه جانبه با حضور وزیران خارجه ایران، روسیه و مولود چاووش اوغلو با محور افزایش همگرایی‌های منطقه‌ای عصر دیروز در مسکو انجام شد.گفتنی است نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه بلافاصله بعد از دیدار دوجانبه ظریف و لاوروف آغاز شد.