kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
نایب رئیس انجمن سنگ ایران:

3 هزار کارخانه فرآوری سنگ معدن تعطیل شده است

نائب رئیس هیئت مدیره انجمن سنگ ایران از تعطیلی 3هزار کارخانه فرآوری سنگ معدن ایران در سال‌های اخیر خبر داد. مالک رحمتی در یک نشست خبری گفت: از 6 هزار کارخانه فرآوری سنگ تزئینی ساختمان تاکنون 3 هزار کارخانه تعطیل شده است. وی علت این تعطیلی را رکود اقتصادی، تصمیمات اشتباه دولت، سود بالای تسهیلات بانکی و عوارض و حقوق گمرکی دانست.


رحمتی همچنین با بیان اینکه تحریم‌ها که جلوی رشد معدن را گرفته است همچنان ادامه دارد گفت: برخلاف توافقات برجام تحریم‌ها کماکان سرجای خودش باقی است.
وی افزود: برجام نباید منتهی به هجوم واردات به کشور شود.
تصمیمات غیرکارشناسی دولت
در این نشست خبری، ابوالقاسم شفیعی رئیس انجمن سنگ ایران هم اظهار داشت: صنعت سنگ کشور اعم از معادن و فراوری در شرایط بحرانی قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که از حدود 1800 معدن سنگ تزئینی دارای پروانه، حدود 40 درصد آنها بدلیل رکود اقتصادی و نداشتن بازار متوقف شده‌اند و بقیه معادن نیز عمدتاً با ظرفیت بسیار پائین فعالیت می‌کنند و به همین دلیل از ظرفیت تولید 27 میلیون تنی معادن سنگ تزیینی کشور، طبق آمار رسمی وزارتخانه در سال 1394، 13/1 میلیون تن استخراج شده است که کمتر از پنجاه درصد از ظرفیت اسمی معادن می‌باشد و صادرات سنگ کوپ با 370/000 تن کمتر از 3 درصد کوپ تولیدی است.
وی گفت: وضعیت بحرانی این صنعت در کشور لزوم حمایت دولت را می‌طلبد؛ اما متأسفانه نه تنها به آن پرداخته نمی‌شود؛ بلکه با اقدامات غیرکارشناسی در تغییر مقررات،‌ظرفیت نحیف تولیدات با کیفیت در معادن را مورد هدف قرار داده‌اند.
شفیعی با اشاره به روند نزولی تولید معادن سنگ تزئینی طی 5 سال گذشته افزود: با توجه به اینکه بازار داخلی، کشش بیشتری برای جذب سنگ فرآوری شده ندارد و به تبع آن خرید سنگ کوپ از معادن نیز کاهش چشمگیری پیدا کرده و همچنین سهم کشور در بازارهای جهانی قابل توجه نیست، لذا اتخاذ تصمیم وضع عوارض بر صادرات سنگ کوپ موجب متوقف شدن بخش دیگری از معادن و بیکار شدن تعداد بیشتری از کارگران و شاغلان معادن (به ویژه در مناطق محروم) خواهد شد که این امر علاوه بر تضاد با سیاست‌ها و اصول اقتصاد مقاومتی، موجب ایجاد بحران‌های اجتماعی محلی و منطقه‌ای خواهد شد و جزو تصمیمات غیرکارشناسی است.
وی افزود: متأسفانه دولت تدبیر و امید با بی‌تدبیری، عوارض جدیدی بر صادرات سنگ تزئینی وضع کرده است.
واردات 150 هزار تن سنگ
دبیر کل انجمن سنگ ایران هم گفت: سیاست‌های اشتباه وزارت صنعت در بخش معدن و صنایع معدنی رکود عجیبی ایجاد کرده است.شریفی با اشاره به اینکه واحدهای دارای مزیت باید توسعه یابد تأکید کرد: این‌ها یعنی اقتصاد مقاومتی. اگر مقام معظم رهبری از اقتصاد مقاومتی می‌گویند یعنی اینکه آیتم‌ها ملحوظ شود. اگر فقط شعار اقتصاد مقاومتی بدهیم بگوییم مثلاً 5 هزار واحد معدنی در کشور داریم و یا در بخش سنگ‌های تزئینی 1900 پروانه بهره‌برداری صادر شده است و 27 میلیون تن ظرفیت تولید دارد با قابلیت اشتغالزایی 380 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم؛ و در عمل با عدم حمایت و سیاست‌های تنبیهی به ادامه حیات این واحدها ضربه بزنیم این چه فایده‌ای دارد؟! سیاست‌های اشتباه وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش معدن و صنایع معدنی یک رکودعجیب و غریب به این بخش مهم اقتصادی وارد کرده است.
وی افزود: در حالی که سنگ ایرانی جزو مرغوب‌ترین سنگ‌های تزیینی دنیاست ولی در سال جاری 150 هزار تن سنگ وارد کشور شده است که فقط 30 هزار تن آن در گمرک به ثبت رسیده است. شریفی همچنین گفت: به دلیل رسوخ فرهنگ اشرافی‌گری در قشر خاصی از جامعه متأسفانه این افراد استفاده از سنگ‌های بی‌کیفیت خارجی مثل لته ترکیه را بر سنگ‌های مرغوب داخلی ترجیح می‌دهند این در حالی است که سنگ دهبید بسیار بهتر از سنگ خارجی مذکور است.