kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۰۲۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲
اظهارات تأمل‌برانگیز رهبر حزب مخالفان ترکیه؛

اردوغان یا نمی‌تواند با حملات تروریستی مقابله کند یا نمی‌خواهد!

رهبر بزرگترین گروه اپوزیسیون ترکیه در واکنش به افزایش حملات تروریستی در این کشور گفت دولت اردوغان یا نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند جلوی این حملات را بگیرد.

سرویس خارجی-

به دلیل حمایت ترکیه از تروریست‌های داعش طی یک سال اخیر دست‌کم ۱۸ حمله تروریستی در شهرهای مختلف این کشور انجام گرفته که منجر به کشته شدن ۴۰۰ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۲۰۰۰ نفر شده است. این حملات باعث ایجاد «ناامنی‌های» گسترده‌ای در ترکیه شده و منتقدان، دولت را در این مورد مقصر می‌دانند. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه حریت، «کمال قلیچداراوغلو»، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه، بزرگترین گروه اپوزیسیون در ترکیه در این باره اعلام کرده «آژانس‌های اطلاعاتی کشور عکس‌های تروریست‌ها را دارند و می‌دانند آنها چه شکلی هستند پس چگونه این افراد می‌توانند در طول ۱۲ ساعت خود را به اسلامبول رسانده و یک خودروی پر از مواد منفجره را در قلب یک شهر جای دهند. دولت باید پاسخگو باشد.»
«قلیچداراوغلو» اضافه کرد: «دولت ترکیه باید به تمام سوالاتی که در ذهن همه افراد ایجاد شده است پاسخ دهد. چه کسی این تروریست‌ها را تشویق می‌کند. اگر این مواد منفجره از خارج از کشور وارد می‌شوند چگونه این تروریست‌ها می‌توانند با مواد منفجره از مرزهای کشور عبور کنند. چه کسی این قدرت را دارد اما کاری انجام نمی‌دهد و تنها بعد از کشته شدن شهروندان سوگواری می‌کند؟ اگر شما نمی‌توانید به این سوالات پاسخ دهید پس نخواهید توانست جلوی تروریسم را بگیرید.» رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه در ادامه با اشاره به حملات تروریستی و مرگبار آنکارا و سوروچ ترکیه در سال ۲۰۱۵ و کشته شدن شمار زیادی از شهروندان ترکیه اعلام کرد: «آیا پس از این عملیات تدابیری اتخاذ شده است؟ خیر. چرا؟ چون که در آن زمان انتخاباتی در پیش بود اکنون نیز برای تغییر سیستم پارلمانی به سیستم ریاست جمهوری رفراندومی در پیش داریم. زمانی که راهپیمایی‌ها در 18 استان کشور پس از کودتای اخیر برگزار می‌شد هیچ‌گونه حمله تروریستی انجام نمی‌گرفت اما چرا اکنون چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد؟»
گفتنی است نوع برخورد اردوغان با مخالفان آن هم پس از وقوع حملات تروریستی ابهامات زیادی را درباره پشت پرده این حملات ایجاد کرده است. این در حالی است که دولت ترکیه بارها به حمایت از تروریست‌ها و به ویژه داعش متهم شده است. یادآور می‌شود حمله تروریستی سوروچ و استفاده تبلیغاتی اردوغان از آن علیه مخالفان خود، در پیروزی وی در انتخابات پارلمانی وقت، بسیار مؤثر بود.