kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲

ارتش میانمار به جنایت علیه بشریت متهم شد /آسه‌آن جلسه اضطراری تشکیل داد

عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود نیروهای میانمار را به قتل‌، تجاوز جنسی، شکنجه و غارت مسلمانان روهینگیا متهم کرد و وزرای خارجه آسه‌آن هم بلافاصله در اقدامی «نادر» در‌باره این کشور نشست اضطراری برگزار کردند.



عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود نیروهای ارتش میانمار را به «ارتکاب جنایات ضد بشری» از جمله ، قتل‌، تجاوز جنسی، شکنجه و غارت مسلمانان متهم کرد و این در حالی است که ارتش میانمار تمامی اتهامات را رد کرده و اظهار داشته که در حال اجرای عملیات «ضد تروریستی» در ایالت مسلمان‌نشین «راخین» است!
به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، دولت میانمار به دلیل برخورد «خشونت‌آمیز» نیروهای امنیتی با مسلمانان «روهینگیا» در استان «راخین» به شدت تحت فشار قرار گرفته است و گروه‌های حقوق بشری بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل، ارتش میانمار را به «قتل‌عام» و «تجاوز» و «غارت» متهم کرده‌اند. این در حالی است که رهبران منطقه‌ای برای گفت‌وگو درباره خشونت‌ها،روز گذشته در «یانگون» جمع شدند تا فشارها بر دولت میانمار را افزایش دهند. این امری بسیار نادر است که مجمع کشورهای جنوب‌شرق آسیا موسوم به آ.سه.‌آن (نهادی ۱۰ عضوی است) بخواهد درباره امور یک کشور عضو به بحث بپردازد. خشونت‌ها در ایالت راخین از ماه اکتبر(مهر ماه) و پس از آن آغاز شد که ارتش میانمار عملیاتی را علیه شبه‌نظامیان منطقه آغازکرد و هدف آن را پاسخ به حمله گروهی شبه‌نظامی به ارتش اعلام کرد.
یک مقام سازمان ملل نیز در این‌باره اعلام کرد، میانمار در حال «پاکسازی قومی» روهینگیا است و دیده‌بان حقوق بشر هم تصاویر ماهواره‌ای از تخریب روستاها منتشر کرد. در همین حال «آنگ سان سوچی»، وزیر خارجه میانمار و رهبر دوفاکتوی این کشور جامعه بین‌الملل را به شلوغ کردن اوضاع متهم کرده و از برگزاری نشست آ.سه.آن به شدت انتقاد کرده است.