kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۰۲۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲

تظاهرات در اسپانیا و لهستان علیه بحران اقتصادی و نبود دموکراسی

بحران اقتصادی، سیاست‌های ریاضتی و سیاست‌های ضددموکراتیک مردم را در اسپانیا و لهستان به خیا‌بان‌ها کشانده است.



در اسپانیا مردم سال‌هاست که  در اعتراض به  بحران پیچیده اقتصادی و سیاست‌های ریاضتی تظاهرات می‌کنند. روز یکشنبه در ادامه این اعتراض‌ها دو اتحادیه بزرگ تجاری با برپایی تظاهرات گسترده در شهر «مادرید» نسبت به اصلاحات دولت در «بازار کار» و «هزینه‌های عمومی» اعتراض کردند.
سازمان‌دهندگان تظاهرات مادرید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که حدود 30 هزار نفر در این تظاهرات ضددولتی شرکت کردند تا اعتراض و مخالفت خود را با اصلاحات دولتی در بخش بازار کار و هزینه‌های عمومی اعلام کنند. تظاهرات‌کنندگان خواستار افزایش حقوق و دستمزد و مستمری بازنشستگی شدند و از دولت خواستند تا فقر و بی‌عدالتی را ریشه‌کن کند.
احزاب چپگرای اسپانیا نیز از برپایی این تظاهرات حمایت کرده‌اند. اواخر ماه گذشته میلادی «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا تاکید کرد که دولت اصلاحات را لغو نخواهد کرد. دولت اسپانیا تحت فشارهای اتحادیه اروپا و سایر وام‌دهندگان بین‌المللی، کاهش کسری بودجه و بدهی را در اولویت برنامه‌های اقتصادی قرار داده است.لهستان نیز به دلیل مخالفت نمایندگان اپوزیسیون برای ترک صحن اصلی پارلمان این کشور و مخالفت با محدود کردن دسترسی روزنامه‌نگاران به نمایندگان پارلمان به نوعی در «بحران سیاسی»  به سر می‌برد. اعتراض‌های ضددولتی در این کشور  در واکنش به این تصمیم روز یکشنبه در ورشو پایتخت این کشور ادامه داشت. نخست وزیر لهستان اقدامات گروه اپوزیسیون را «رسوایی» توصیف و آنها را متهم کرد که به دلیل ناامیدی از تضعیف قدرتشان، دست به چنین اقداماتی زده‌اند. قانونگذاران مخالف در مقابل می‌گویند نخست‌وزیر دموکراسی را نابود کرده است. آنها وعده داده‌اند به تحصن خود ادامه خواهند داد.
مخالفان تصمیم دولت، روز جمعه و در آستانه رای‌گیری پارلمان درباره بودجه، تریبون سالن اصلی را اشغال کردند. آنها می‌گویند این رای‌گیری غیرقانونی است.