kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
نماینده شیخ علی سلمان در گفت‌وگو با کیهان:

جنایات آل‌خلیفه در بحرین با نقشه انگلیس و چراغ سبز آمریکا صورت می‌گیرد


اشاره:
رژیم آل‌خلیفه 22 آذر ماه حکم حبس شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین را تأیید کرد و طبق این حکم وی به 9 سال زندان محکوم شد. این حکم در حالی است که شیخ علی سلمان همواره رهبری مسالمت‌جو در انقلاب بحرین بوده و هیچ گاه خواستار قیام سخت علیه آل خلیفه نبوده است و سعی داشته اهداف مردم بحرین را از روش غیرمسلحانه دنبال کند. به همین دلیل اقدام اخیر آل‌خلیفه با علامت سؤال‌هایی مواجه شده است. کیهان برای بررسی دلایل این اقدام و همچنین آینده انقلاب بحرین با حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد خجسته نماینده حزب‌الوفاق در ایران و عضو مجلس اسلامی علمای شیعه بحرین گفت‌وگویی انجام داده‌ که در ادامه می‌آید.
***
* اخیراً حکم شیخ علی سلمان از سوی آل‌خلیفه تأیید شد. تحلیل شما از این حکم چیست؟
 صدور حکم دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین شیخ علی سلمان، حکم علیه تمام اقدامات متعدد و حکم برعلیه حرکتهای مسالمت‌آمیز در بحرین است و با این حکم، رژیم می‌خواهد به ملت و به جهان پیغام بدهد که حکمت و مسالمت و تعقل برای این رژیم بی‌معنی است و این رژیم اینگونه مفاهیم را نمی‌فهمد. رژیم با این حکم به جهانیان پیغام می‌دهد که جز زبان زور و منطق جنگل نمی‌شناسد. معنی این حکم این است که عقلانیت در قاموس این رژیم عقب مانده بی‌معنی است.
* به نظر شما این حکم را می‌توان شکست مبارزه مسالمت‌آمیز دانست و باید منتظر قیام سخت مردم بحرین باشیم؟
رژیم درصدد آن است که مردم را به سوی این گزینه سوق دهد. مخالفت این رژیم با شیخ علی سلمان به این خاطر است که او نقشه‌های رژیم را در سوق دادن ملت به سمت خشونت و حرکتهای غیرمسالمت‌آمیز نقش برآب کرد، چون تا حد زیادی از تحرکات مسالمت‌آمیز و خردمندانه و حکیمانه شیخ علی سلمان ضرر دیده است. از طرفی قصد رژیم این است که مردم را به سمت گزینه اعمال خشونت‌آمیز بکشاند. اما من معتقدم استراتژی مسالمت‌آمیز که ملت بحرین و رهبران سیاسی و علمای آنان و در رأسشان شیخ عیسی قاسم و شیخ علی سلمان به حقانیت آن ایمان آورده‌اند، هرگز تغییر نخواهد کرد و ملت بحرین خواسته‌های برحق خود را از راه مسالمت‌آمیز پیگیری خواهد کرد چون این روش یک استراتژی‌ای است که نمی‌توان به آسانی از آن رویگردان شد. بازداشت شیخ سلمان یا تأیید حکم زندان ایشان یا تشدید این حکم، مردم را هرگز از راه و روش و تحرکات مسالمت‌آمیز خود خارج نخواهد کرد و این سفارش خود شیخ سلمان است و این ملت به این روش و مطالبه مسالمت‌آمیز خواسته‌های مشروع و برحق خود ادامه خواهد داد و آن را تغییر نخواهد داد.
* چرا انقلاب بحرین پس از 5 سال هنوز به اهداف خود نرسیده است؟
واقعیت این است که ما معتقدیم مردم بحرین ضرر نکرده‌اند بلکه این ملت توانست صدای خود را به تمام جهان برساند. از جمله دستاوردهای انقلاب مردم بحرین در طول این سالها، از سال 2011 تاکنون این است که توانست چهره واقعی و حقیقی رژیم را به جهانیان بشناساند. رژیمی که وانمود می‌کند که در منطقه پایبند دموکراسی است اما امروز جهان فهمیده است که این رژیم دروغ می‌گوید و رژیمی است سرکوبگر و پادشاه آن انسانی وحشی و تماماً دور از انسانیت و تمدن است. امروز تمام جهانیان فهمیدند که رژیم، زشت‌ترین ظلمها و سرکوبها را در حق مردمی مظلوم و بی‌گناه بکار می‌برد. براین اساس ما اعتقاد داریم که راهی که در آن حرکت می‌کنیم کاملاً درست است و مردم هم خواسته‌های مشروع و برحق و متمدنانه‌ای دارند و تمام جهان به مشروع بودن خواسته‌هایمان اعتراف کرده‌اند و ما در این راه حرکت خواهیم کرد و مطمئن هستیم که پیروز خواهیم شد و به خواسته‌هایمان خواهیم رسید هر چند زمان طولانی بگذرد. آن که ضرر می‌کند رژیم آل‌خلیفه است.
* غرب که همواره داعیه دفاع از حقوق بشر را دارد، چرا آل خلیفه را تحت فشار قرار نمی‌دهد؟
متاسفانه هرگونه ظلم و سرکوب که در بحرین صورت می‌گیرد با نقشه انگلیس و چراغ سبز آمریکا صورت می‌گیرد و با تاسف فراوان دولت‌هایی که در کشورهای خود شعار حقوق بشر و دموکراسی سر می‌دهند در بحرین و در منطقه به همه این اصول و مبانی خود پشت کرده‌اند.
امروز بیش از 35 کشور بیانیه می‌دهند و رژیم بحرین را به عنوان حکومتی سرکوبگر و ناقض حقوق بشر محکوم می‌کنند و در شرایطی که این رژیم زشت‌ترین ظلم‌ها را در حق مردمی بی‌گناه مرتکب می‌شود، نخست‌وزیر انگلیس به بحرین می‌آید و اقدامات رژیم این کشور را تایید می‌کند و خبر از حمایت و پشتیبانی از آن می‌دهد. پس آنچه امروز در بحرین روی می‌دهد با تایید انگلیسی‌ها و چراغ سبز آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد و آنها به تمام اصول و مبانی خود پشت پا زده‌اند.
* علت واقعی حمایت کشورهای غربی و عربی از رژیم آل خلیفه چیست؟
این کشورها دنبال منافع خودشان هستند. نخست‌وزیر انگلیس در اولین سفر خود به منطقه، وارد بحرین می‌شود و در اجلاس سران شورای همکاری خلیج در منامه شرکت می‌کند. پیام روشن حضور او در منطقه، جبران کمبودهای اقتصادی خودشان است. وی با حضور در بحرین و بیان اظهارات ایران‌هراسانه، هدفش این بود که اعلام کند ما از شما دفاع می‌کنیم و شما هم باید به ایجاد پایگاه‌های نظامی و تقویت حضور نظامی انگلیس در منطقه کمک کنید. سفر نخست‌وزیر انگلیس به هدف بازاریابی و تقویت اقتصاد این کشور و جبران زیان‌های ناشی از جدایی از اتحادیه اروپا صورت گرفته است. آنان می‌بینند که در حال ضرر کردن هستند و لذا درصدد جبران کمبودهای خود از طریق فروش سلاح و تقویت حضور خود در منطقه برآمده‌اند. به طور کلی آنان به خاطر منافع شخصی خودشان به منطقه آمده‌اند.
* آیا سرکوب‌های آل خلیفه تاثیری در اراده مردم برای رسیدن به اهدافشان داشته است؟
مروری بر سیر حرکت‌های مردم بحرین و خصوصا در ماه‌های اخیر و اقدام رژیم در سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم و تایید حکم شیخ علی سلمان، نشانگر این است که مردم نه تنها از روند حرکت خود عقب ننشسته‌اند بلکه دامنه اعتراضات و راهپیمایی‌های آنان افزایش یافته و هر روز به راهپیمایی‌های شبانه و بستن خیابان‌ها و اقدامات مشابه دیگر ادامه می‌دهند. این رژیم، در توهم به سر می‌برد. این ملت اگر می‌خواست از مبانی و اصول خود دست بردارد و حرکت خود را متوقف کند، آن زمان که رژیم سعودی با ارتش تا دندان مسلح خود در بحرین حضور یافت و مردم را به گلوله بست، این کار را می‌کرد. رژیم فکر می‌کند که می‌تواند با این قبیل اقدامات، مردم را به زانو درآورد اما مردم بحرین مردمی مصمم در راه خود هستند و در برابر هیچ‌کس هرگز سر فرود نخواهند آورد مگر در برابر خداوند.
* عامل وحدت مسلمانان بحرین و اصرار بر پیگیری مطالباتشان تا این لحظه چیست؟
مردم بحرین وقتی انقلاب خود را در 14 فوریه 2011 شروع کردند به حقانیت حرکت و خواسته‌های خود ایمان داشتند و می‌دانستند که در این کشور ظلم و ستم وجود دارد و باید آن را از میان برداشت. این ملت می‌داند که هر کس دنبال گرفتن حق باشد به آن می‌رسد، در نتیجه بر خود تکلیف می‌داند که از حق خود دفاع کند و خواستار حقوق مشروع خود به خاطر وطنش باشد چون می‌داند دوست داشتن وطن جزو شروط ایمان است و آنان نمی‌توانند به وطن خود خیانت کنند چرا که عدم مطالبه حقوق حقه خود به معنی خیانت به وطن است. این ملت از اصول و خواسته‌های خود به خاطر وطنی که متعلق به تمام بحرینی‌ها است دست برنخواهد داشت.