kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
رئیس مرکز مدل‌های اقتصادی:

ورود توتال و شل به ایران مایه شرمساری است

یک اقتصاددان گفت: ورود توتال و شل به ایران خیانت مسلم به صنعتگران داخلی نفت و مایه شرمساری است.


مهدی زریباف، رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدل‌های اقتصادی در گفت‌وگو با نسیم آنلاین درباره عملکرد اقتصادی دولت اظهار کرد: چند روز پیش هیئت دولت اعلام کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی توتال وارد ایران شد. آیا این موضوع در راستای اقتصاد مقاومتی است؟! این خبر که کاملا ضداقتصاد مقاومتی است. ما با چنین دولتی طرف هستیم. ورود توتال و شل به ایران و در راستای اقتصاد مقاومتی حساب کردنش قابل تامل است، لذا به نظر من این اقدام خیانت مسلم به صنعتگران داخلی نفت و مایه شرمساری است.
وی با بیان اینکه تئوری‌های دولت درباره تولید، شکست خورد گفت: در بخش تولید این نظر را داشتند که اگر اتاق بازرگانی فعال شده موانع از سر راه بخش خصوصی برداشته شود و اجازه سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های بزرگ به آنها بدهیم و مسائل ارزشی را کنار بگذاریم در نهایت تولید هم راه خواهد افتاد. اگر سرمایه‌های خارجی هم وارد ایران شود در ارتباط با سرمایه‌گذاران داخلی اشتغال و تولید ایجاد خواهد شد و به این ترتیب همه چیز گل و بلبل می‌شود.
این اقتصاددان تاکید کرد، در حقیقت دولت در اعتقادش در رابطه با تعامل با اقتصاد جهانی آن هم به شکل بسیار افراطی تقریبا شکست خورد. اعتقاد دولت بر این بود که در حوزه مسائل اقتصادی و سیاسی تفکر انقلابی و اسلامی و شعار مرگ بر آمریکا موجب شده هزینه‌های اقتصادی زیادی بپردازیم اما حالا چیزی که دولت را تحت فشار قرار داده این است که شعار اولش غلط از آب درآمده و برای حفظ خود هزینه‌های سنگین  سیاسی به نظام تحمیل می‌کند.
زریباف با بیان اینکه دولت بر افرادی تکیه داشت که اساسا تفکر بازرگانی - تجاری داشتند افزود: دولت تصورش این بود که این افراد در حوزه تولید، نوآوری خواهند کرد و بنگاه‌ها و کارخانه‌ها راه می‌افتند. اینجا هم اشتباه کرد و  این اتفاق نیفتاد. در واقع عملا تئوری‌های دولت شکست خورده و خودشان هم قبول دارند که 70-60 درصد از صنایع ما خوابیده است.
وی با اشاره به اینکه نظام اقتصادی ما، مافیایی است ادامه داد: تفکر اشرافی دولت به این موضوع دامن زده و خروجی‌‌هایش همین حقوق‌های نجومی، مفاسد مالی و اختلاس‌هاست. فساد مالی و اداری در این دولت تشدید شده و اگر اشتغال هم پایین آمده به دلیل همین مفاسد است.
دولت برای جوانان توهم‌زایی می‌کند
رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدل‌های اقتصادی عنوان کرد: با این که هزینه جاری دولت در این دوره دو برابر زمان دولت‌های قبلی بوده است اما عملا هیچ چیزی به کارایی مدیریت اقتصادی ما اضافه نشده است. بلکه این تفکر اشرافی باعث هرج و مرج پولی و مالی گشته است. از آن طرف در داخل هم دولت نتیجه‌ای نتوانست بگیرد تا بتواند به اوضاع مالی جامعه سر و سامانی بدهد بنابراین باید پرسید تولید در این اوضاع چگونه می‌تواند سرپا بماند.
زریباف اظهار داشت: دولت آقای روحانی این اشتباه را کرده که فرار به جلو با اهداف سیاسی دارد. در واقع دنبال این است که سیاست را بر حوزه اقتصاد غلبه دهد. یعنی برخلاف شعاری که خود می‌داد عمل می‌کند.
وی تصریح کرد: دولت به دلیل نگاه سیاسی که به دولت آینده و قبضه قدرت دارد تلاش می‌کند عرصه مسائل اقتصادی را کنار بزند و وارد حوزه اجتماعی و فرهنگی شود. به‌گونه‌ای که گسترش توهم‌زایی برای جوانان باشد تا دولت بتواند در دوره بعدی هم رای بیاورد. نمی‌‌دانم این نوع نگاه چه عاقبتی برای مملکت خواهد داشت!‌ به نظر من اولویت اصلی مردم در جامعه فساد مالی اقتصادی است و حتی بحث اشتغال هم در رتبه دوم است.
رئیس مرکز مطالعات و مبانی مدل‌های اقتصادی گفت: در حقیقت بزرگترین مشکل مردم در حال حاضر بحث فساد است. مجلس هم در این تقریبا یک سالی که گذشته است حرکت جدی در این رابطه و حتی در رابطه با تاکید بر اقتصاد مقاومتی از خود نشان نداده است. یعنی حرکت با جریان‌سازی از طرف مجلس صورت نگرفته است.