kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵

روش جدید عرضه اولیه در بورس برای کاهش بی‌عدالتی در خرید

معاون بازار بورس تهران گفت: روش جدید کشف قیمت برای عرضه‌های اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس روش ثبت سفارش در سامانه معاملات به جمع‌بندی نهایی رسیده است.



علی صحرایی در گفت‌وگو با فارس گفت: در آخرین روز معاملاتی هفته قبل چارچوب‌های فنی و تئوری‌های روش ثبت سفارش یا به‌اصطلاح بوک بیلدینگ برای کشف قیمت عرضه‌های اولیه سهام در بورس تهران امروز به جمع‌بندی نهایی رسید و حداکثر تا یک ماه دیگر بر روی نماد‌های معاملاتی کوچک عملیاتی می‌شود.
معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران با معرفی این روش در عرضه‌های اولیه سهام گفت: براساس قیمت پایه‌ای که متعهد پذیره‌نویس در دامنه مشخص سامانه‌های معاملاتی اعلام می‌کند؛ تمامی سرمایه‌گذاران اعم از حقیقی، حقوقی، نهادی و یا آنلاین می‌توانند در آن دامنه سفارش‌های خود را وارد و براساس حجم سفارش‌های وارد شده و قیمت‌های مد نظر بازار، سهم جدید در بازار کشف قیمت می‌شود. صحرایی عنوان کرد: با اجرایی شدن این روش در آینده‌ای نزدیک، دستکم در یک جلسه ناظر بازار اجازه خواهد داد، تا سفارش‌ها حداقل در دو تا سه ساعت سفارش‌گیری شود. وی افزود: سپس براساس حجم تقاضاهای وارد شده و یا در صورت نیاز متعهد پذیره‌نویس برای ثبت تقاضای مد نظر خود، قیمتی در دامنه اعلام شده در سامانه‌های معاملاتی کشف و به این ترتیب اگر تقاضای بازار کفایت می‌کرد، متعهد پذیره‌نویس سهام جدید را عرضه می‌کند. عرضه‌های اولیه سهام به روش حراج قیمتی و بروز برخی نا‌عدالتی‌ها در تخصیص سهام به عموم سرمایه‌گذاران همواره انتقاد سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را در پی داشته است. این در حالی است که متولیان بازار سرمایه طی دو سال اخیر همواره عرضه اولیه سهام به روش ثبت سفارش دفتری را بهترین گزینه برای رفع این ناهنجاری‌ها دانسته‌اند که به دلیل بروز مشکلات نرم‌افزاری در هسته معاملات امکان اجرای چنین روشی مقدور نبوده است. از نظر سرمایه‌گذاران در بازار بورس اوراق بهادار، عرضه اولیه یک موقعیت جذاب برای سرمایه‌گذاری اندک در کوتاه‌مدت محسوب می‌شود. در روش کلیه معامله‌گران آنلاین در لحظه‌ای مشخص اجازه خواهند داشت تعداد معینی سهم را با قیمت مشخص خریداری نمایند که همه این اطلاعات با پیام ناظر بازار به آگاهی عموم معامله‌گران می‌رسد. یکی از دلخوری‌های همیشگی مشتریان از کارگزاری‌ها، نحوه تخصیص سهم در عرضه‌های اولیه است به طوری که کاربرآنلاین احتمالا در بسیاری از مواقع نمی‌تواند از طریق سیستم‌های آنلاین عرضه اولیه بگیرد.