kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
آب پاکی دولت روی دست شهرداری

تهران منتظر اتوبوس‌های دولتی نباشد!

در حالی که نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده است، معاون عمرانی وزیر کشور گفت: دولت برنامه‌ای برای خریداری اتوبوس ندارد.


هوشنگ خندان دل معتقد است دولت در این سال‌ها به اندازه بضاعت خود به شهرداری تهران کمک کرده است و به مصوبه سال گذشته شورای اقتصاد اشاره می‌کند که بر اساس آن قرار بود برای تهران دو هزار واگن مترو خریداری شود.
خندان دل ادامه ‌داد: زمانی که شهردار و شورای شهر یک شهر در حال برنامه ریزی برای منابع یک شهر هستند باید بر اساس اولویت‌های آن شهر منابع را تخصیص دهند. وقتی اولویت یک شهر حمل و نقل عمومی است باید در اسناد بودجه‌ای این شهر هم منعکس شود. دولت به دلیل محدودیت منابع مالی امکان مداخله ندارد شهرداری‌ها باید با افزایش سهم خود این مشکل را جبران کنند.
در حالی این مقام دولتی از عدم خرید اتوبوس جدید برای شهرداری‌ها خبر می‌دهد که سال‌ها است (بیش از ۶ سال) که شهرداری تهران حتی یک اتوبوس از دولت نگرفته و نیمی از ناوگان اتوبوس رانی پایتخت فرسوده است و ۳‌هزار و ۵۶۷ اتوبوس فرسوده که عمر آنها بالای ۸ سال است در سطح شهر تهران تردد می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر؛ محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر گفت: تعداد اتوبوس‌های تهران باید ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه باشد، در حالی که در حال حاضر تنها ۷۵۰۰ دستگاه است که ۵۰۰ دستگاه آن نیز از رده خارج هستند، همچنین نیمی از ۷ هزار دستگاه باقی مانده نیز فرسوده هستند و آلودگی بسیاری تولید می‌کنند و علاوه بر آن، ۱۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس تهران کاملاً فرسوده‌اند و آلایندگی بالایی تولید می‌کنند و سؤالی که در این جا پیش می‌آید، این است که چه کسی مسئولیت آلودگی هوای تهران را بر عهده دارد و به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر از مسئولان می‌خواهم که یکی به این پرسش پاسخ دهد.
در عین حال اما به تازگی مدیریت شهری پایتخت وعده‌های جدیدی در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی داده است. مازیار حسینی معاون شهردار تهران با بیان این که به فکر نوسازی شبکه اتوبوسرانی هستیم، گفت: با توجه به این که طی سال‌های اخیر حتی یک دستگاه اتوبوس دولتی نیز دریافت نکرده ایم، کمک دولت بسیار مهم و مؤثر است.
وی با بیان این که البته معطل نمانده ایم و در حال حاضر با تأکید شهردار تهران برای ورود سه هزار دستگاه اتوبوس به چرخه حمل و نقل شهری در حال مذاکره هستیم، افزود: تهران با ۹ میلیون جمعیت، تنها چهار هزار دستگاه اتوبوس سالم دارد که اگر سه هزار دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی شود، این حوزه متحول خواهد شد.