kayhan.ir

کد خبر: ۹۱۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰

ترکیه در واکنش به حملات جنگنده‌های سوری دست به دامان روس‌ها شد

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به حمله ارتش سوریه به نیروهای ارتش ترکیه در استان حلب، با همتای روس خود تماس گرفت و از وی خواست جلوی حملات سوریه را بگیرد.


سرویس خارجی-

«رجب طیب اردوغان» که طی سال‌های اخیر در سیاست داخلی و خارجی دست به اقدامات نامعقول زیادی زده، مدتی است که تلاش می‌کند حضور نیروهای ترکیه را در شمال سوریه تقویت کند و به هشدارهای مکرر دمشق هم «هیچ» اعتنایی ندارد.در روزهای اخیر هم نظامیان ترکیه هشدارهای دمشق را نادیده گرفته و به سمت شهر الباب پیشروی کردند. جنگنده‌های سوری اما روز پنجشنبه در واکنش به تجاوزات ترکیه مواضع ارتش این کشور را بمباران کردند، که به مرگ چهار سرباز و جراحت 10 سرباز ترکیه انجامید. این اولین بار بود که روسیه پاسخ تجاوزات ترکیه را می‌داد.
اما، دیروز تسنیم به نقل از رویترز خبر داد، اردوغان پس از وقوع این حملات طی تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین»، از وی خواسته مانع حملات جنگنده‌های سوریه به نیروهای ترکیه شود. در مورد پاسخ پوتین به رئیس جمهور ترکیه چیزی گزارش نشده است. البته پیشاپیش  مشخص است که از نظر پوتین، هر نیرویی که بدون اجازه وارد خاک سوریه شود، اشغالگر است و طبیعتاً او هیچ قولی در مورد میانجیگری میان آنکارا و دمشق، به ترکیه نداده است.
در گفت‌وگوی مذکور، اردوغان این را هم به پوتین گفته که ترکیه به تمامیت ارضی سوریه احترام می‌گذارد و عملیات نظامی ارتش ترکیه که از ماه اوت (مرداد) آغاز کرده، باهدف دور کردن تروریست‌های داعش از مناطق مرزی صورت می‌گیرد و نشانگر تعهد آنکارا در مورد مقابله با تروریست‌ها است.
این اظهارات در حالی صورت می‌گرد که ترکیه از سال 2011 تاکنون بزرگترین حامی تروریست‌های فعال در سوریه بوده و هست. کارشناسان حتی پیش‌بینی می‌کنند که در صورت پایان یافتن بحران در سوریه، اردوغان احتمالاً به خاطر حمایت از تروریسم و ارتکاب جنایات جنگی در سوریه، محاکمه خواهد شد.
در ارتباط با داعش نیز ذکر این نکته لازم است که هر چند مردم ترکیه قربانی حملات تروریستی داعش هستند، اما دولت ترکیه «پ.ک.ک» را بزرگترین گروه تروریستی در این کشور می‌داند و معمولاً سعی می‌کند حملات داعش را هم به گروه تروریستی پ.ک.ک نسبت دهد.عملیات مرداد ماه ترکیه در شمال سوریه که به «عملیات سپر فرات» موسوم است و هنوز ادامه دارد، (به گفته مقامات ترکیه) با هدف مبارزه با شبه نظامیان کرد و عقب راندن آنها به آن سوی رود فرات صورت می‌گیرد.دیروز از «بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر ترکیه هم اظهاراتی در واکنش به حمله هوایی سوریه به ارتش ترکیه، گزارش شده است. ایلدریم گفته: «هدف ما از این عملیات (سپر فرات)، از بین بردن بی‌ثباتی است که داعش و «نیروهای دموکراتیک سوریه» (کردها) و یگان‌های مدافع خلق کرد، عامل آن بوده‌اند.»
نخست‌وزیر ترکیه این را هم گفته که این کشور به همه طرف‌ها هشدار می‌دهد که حمله به سربازان ترکیه را تکرار نکنند.
هرچند اردوغان و دیگر مقامات ترک از آمریکا و اتحادیه اروپا به دلایلی سرخورده هستند، ولی هیچ نشانه‌ای از اتخاذ سیاست‌های معقول‌تر توسط آنها در قبال همسایگان دیده نمی‌شود.در هر حال، آنکارا می‌گویدقصد دارد منطقه‌ای به عرض 100 کیلومتر و عمق 50 کیلومتر در آن سوی مرزهای خود و در داخل خاک سوریه را تحت کنترل نیروهای خود درآورد. بهانه آنکارا از این اقدام، مبارزه با تروریسم و امن کردن مناطق مرزی است، ولی این اقدام ترکیه علاوه بر اینکه باعث تنش میان دمشق و آنکارا می‌شود، روس‌ها را هم مقابل مقامات ترکیه قرار می‌دهد و از الآن می‌توان گفت که مناسبات میان آنکارا و مسکو تحت تأثیر مداخلات ترکیه در سوریه قرار خواهد گرفت. افزایش درگیری میان ارتش‌های سوریه و ترکیه نیز بعید به نظر نمی‌رسد. در مجموع، برخلاف تصور مقامات حاکم بر ترکیه، شهر «الباب» در شمال سوریه، لقمه چربی برای آنکارا نخواهد بود.
حلب
در ارتباط با شهر «حلب» نیز هر چند ایلدریم مدعی شده این کشور کاری به حلب ندارد، ولی دیروز ایسنا به نقل از شبکه «المیادین» خبر داد که دستگاه‌های امنیتی ترکیه، آمریکا و عربستان از تروریست‌های «جیش‌الفتح» خواسته‌اند، شهر حلب را ترک نکنند. مسئولان امنیتی سه کشور فوق، در نشست مشترک با سرکرده‌های جیش‌الفتح، چنین درخواستی را مطرح کرده‌اند. این در حالی است که نیروهای مقاومت و ارتش سوریه عملیات جدیدی را در شرق حلب آغاز کردند؛ در این عملیات، نیروهای دولتی و مقاومت موفق شدند تا دیروز منطقه «المقبره الاسلامیه» و بیش از 80 درصد منطقه «مساکن هنانو» در شرق حلب را آزاد کنند. خبرهای تکمیلی حاکی است که کل این منطقه به دست نیروهای دولتی افتاد. «مساکن هنانو» بیش از چهار سال در اشغال تروریست‌ها بوده است. از حومه دمشق نیز خبر رسیده، براساس توافقی که میان ارتش سوریه و افراد مسلح به امضاء رسیده، قرار است حدود 2000 نفر از تروریست‌ها سلاح خود را در منطقه «خان‌الشیخ» زمین بگذارند و این منطقه را ترک کنند و به «درعا» و «ادلب» بروند.