kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۹۳۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷
نگاهی به جنجالی‌ترین انتخابات در تاریخ ایالات متحده آمریکا- بخش پایانی

فتنه و آشوب دامنگیر دیوانگان و دروغگویان


 فاطمه داداشی
 آن که صریح‌تر گفت، بیشتر مورد توجّه مردم قرار گرفت. آن مرد چون واضح‌تر گفت، صریح‌تر گفت، مردم آمریکا بیشتر به او توجّه کردند.طرف مقابل گفت این پوپولیستی کار می‌کند؛ عوام‌گرایانه، چراعوام‌گرایانه؟ برای خاطر اینکه حرفهایش را مردم نگاه می‌کردند، می‌دیدند درست است؛ در واقعیّات زندگی خودشان آن را می‌دیدند....
اینها بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در دوازدهم آبان ماه جاری در جمع دانش‌آموزان و دانشجویان درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان فرمودند.
این روزها انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در رسانه های جهان بازتاب فراوانی داشته است و تحلیل های فراوانی در این باره بیان می شود.
اما طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، موضع کشور ما در قبال آمریکا همان موضع سابق است، چرا که آمریکا آمریکاست.
ﺭهبر ﻣﻌﻈﻢ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ هیچ ﻗﻀﺎﻭﺗﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻧﺪﺍﺭﺩ فرمودند: «ﻣﺎ ﺑﺮﺧﻼ‌ﻑ ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻧﻪ ﻋﺰﺍ ﻣﯽﮔﯿﺮﯾﻢ ﻭ ﻧﻪ ﺷﺎﺩﯼ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ.»
در گزارش پیش رو به ادامه دیدگاه کارشناسان درباره نتایج انتخابات آمریکا و دامنه گسترده اعتراضات مردمی خواهیم پرداخت.
انزجار مردم آمریکا از عملکرد حاکمان
«مردم آمریکا به خاطر انزجار و تنفر از سیاست‌های دولت اوباما، به ترامپ رأی دادند.»
این جمله را تلویزیون بی بی سی، شبکه دولتی انگلیس اعلام می‌کند.  
وبسایت بی‌بی‌سی نوشت: میزان رأی منفی به کلینتون و عدم محبوبیتش، به تنهایی می‌تواند نشان دهد که شاید عده‌ای نامشخص از آن 60 میلیون مردمی که به سوی ترامپ آمدند به خاطر بیزاری از کلینتون به این مسیر افتادند. چیزی که گذشته از بی‌اعتمادی به شخص هیلاری کلینتون مایه بیزاری از وی می‌شد آن بود که هیلاری نماد حفظ وضع موجود بود. خواست تغییر همین وضع موجود بود که در ترامپ تجلی کرد. مردم، درست یا نادرست، مبهم یا روشن، او را نماینده تغییر فرض کردند و کلینتون را مدافع وضع موجود.
راه های صعب العبور برای ترامپ
بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند که ترامپ برای رسیدن به مقاصد خود و تحقق شعارهایش راه‌های غیر ممکن و صعب العبوری را پیش رو دارد، چراکه هیچکدام از اهرم‌های قدرت خصوصا رسانه‌های تاثیرگذار را پشت سر خود ندارد.
دکتر مهدی خانعلی‌زاده کارشناس بین‌الملل در موسسه سیاست‌پژوهی تمدن اسلامی با بیان اینکه ترامپ که به عنوان فردی خارج از ساختار قدرت توانسته راهی رأس هرم ساختار سیاسی در آمریکا شود، به دنبال تخریب ساختارهاست، می افزاید: «درگیری با کنگره بر سر قوانین مختلف، یکی از نمودهای ضدساختارگرایی ترامپ است. معطوف شدن توجه دونالد ترامپ به مسائل داخلی، موجب می‌شود سیاست خارجی در اولویت پایین‌تری قرار گیرد و همین مساله به کاهش دخالت آمریکا در مسائل جهانی می‌انجامد. اگر چه او به دنبال محدود کردن قدرت چین با توسل به همراهی با روسیه است اما اساساً راهبرد مشخص و مدونی برای پیگیری سیاست خارجی وجود ندارد.»
وی در ادامه تصریح می کند: «با این حال باید در نظر داشت ناکامی ترامپ در تحقق خواسته‌های مردم این کشور در زمینه مسائل داخلی نظیر اقتصاد و شرایط زندگی، می‌تواند در سیاست خارجی سرریز شود و او برای جبران ناکامی‌های داخلی، دست به ماجراجویی‌های غیرمترقبه در فضای جهانی بزند.»
این کارشناس مسایل بین‌الملل در ادامه تصریح می‌کند: «غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ از یک سو و عدم مشروعیت و مقبولیت بین‌المللی او از سوی دیگر، کار را برای ایجاد یک اتحاد منسجم علیه جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت و تقریبا غیرممکن می‌کند.  به همین دلیل او چاره‌ای جز بازگشت به سمت سیاست‌های یک جانبه واشنگتن علیه ایران که در 2 دهه اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتخاذ شده بود، ندارد. همین مساله اگرچه می‌تواند احتمالی برای منجر شدن به همراهی متحدان منطقه‌ای ایالات متحده با او در نظر گرفته شود اما شخصیت حقیقی ترامپ امکان وقوع چنین طرحی را از میان می‌برد و همچنان که از شواهد و قرائن پیداست هیچ کدام از متحدان فعلی ایالات متحده آمریکا دل خوشی از سیاست های اعلام شده ترامپ ندارند و نمی خواهند با او همراه شوند.»
شوک خبری به رسانه های غربی
بی بی سی فارسی که روزهای قبل از رای‌گیری در آمریکا همواره برای کلینتون که سیاست‌هایش به نظام سلطه نزدیکتر است تبلیغ می‌کرد پس از شکست کلینتون در انتخابات اذعان می‌کند که هنوز نتوانسته جامعه آمریکا را بشناسد و در همین رابطه اشاره‌ای به پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب می‌کند و می‌نویسد: «انگار آیت‌الله خامنه‌ای یک گوی بلورین داشته و توانسته زودتر از همه نتیجه انتخابات را در آن گوی ببیند. چون تا شب گذشته هم خیلی از تحلیلگران این نتیجه را حدس نمی‌زدند.»
دکتر حسن صمدزاده کارشناس و تحلیل‌گر مسایل سیاسی و استاد دانشگاه در گفت وگو با گزارشگر روزنامه کیهان با اشاره به پیش‌بینی مقام معظم رهبری از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می گوید: «رهبر معظم انقلاب اسلامی در منطقه یک سیاست‌مدار جهانی است که همیشه تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های ایشان به وقوع پیوسته است، به گونه‌ای که خود کارشناسان غربی اذعان دارند رهبر ایران دارای تحلیل خاصی هستند و اخبار منطقه را با دقت تمام دنبال می‌کنند و صدالبته باید گفت امام خامنه ای دشمن‌شناس فوق‌العاده‌ای هستند و همیشه اظهار نظرشان منطبق بر واقعیت است.»
این استاد دانشگاه در ادامه تصریح می‌کند: «حضرت آقا دشمن را خوب می‌شناسند و همچنین اظهاراتشان  از شرایط روز آمریکا دقیق بود و دیدیم  که دقیقاٌ اتفاقاتی که افتاد پیش‌بینی کردند و این نشان می‌دهد که رهبری معظم انقلاب یک سیاست‌مدار معمولی نیستند و درطراز جهانی قرار دارند.
احتمال تجزیه آمریکا قوت گرفت
اﻣﺮﻭﺯ ﺭﺍ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ. ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ دولت ایالات متحده ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺩﺭ ﺩﺍﻣﯽ ﮐﻪ ﺳﺎل‌هاﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ و دیگر کشورهای شرق آسیا ﭘﻬﻦ ﮐﺮﺩﻩ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺪه است.
ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺳﺎﻝ 88 ﺑﺎ همکاری ﺳﺮﺍﻥ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﻣﻄﺮﺡ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﺗﻘﻠﺐ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﻭ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺳﺎﺯﯼ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎﺕ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺭﺳﺎﻧﻪهاﯼ ﺟﻤﻌﯽ، ﺳﻌﯽ ﺩﺭ ﻣﺨﺪﻭﺵ ﮐﺮﺩﻥ ﭼﻬﺮﻩ ﻧﻈﺎﻡ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺖ و اما اینک ﺍﻭﺿﺎﻉ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ به شیوه‌ای است که ﻣﻌﺘﺮﺿﺎﻥ ﺑﺎ ﻋﺪﻡ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺑﻪ ﺧﯿﺎﺑﺎﻧﻬﺎ ﺭﯾﺨﺘﻨﺪ و حتی زمزمه‌هایی هم شنیده می‌شود مبنی بر تجزیه آمریکا و جدا شدن بخش‌هایی از این کشور.
ﺷﺒﮑﻪ ﺧﺒﺮﯼ ﺍﺳﮑﺎﯼ ﻧﯿﻮﺯ ﮔﺰﺍﺭﺵ می دهد: ﺑﺎ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ «ﺩﻭﻧﺎﻟﺪ ﺗﺮﺍﻣﭗ» ﻧﺎﻣﺰﺩ ﺣﺰﺏ ﺟﻤﻬﻮﺭی خواه ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ، ﺷﻤﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻓﻌﺎﻻ‌ﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﺎﻟﺖ ﮐﺎﻟﯿﻔﺮﻧﯿﺎ ﺩﺭ ﺷﺒﮑﻪهای ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺟﺪﺍﯾﯽ ﺍﯾﻦ ﺍﯾﺎﻟﺖ ﺍﺯ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺷﺪﻧﺪ.
ﮐﺎﻟﯿﻔﺮﻧﯿﺎ ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﭘﺎﯾﮕﺎﻩهای مهم دمکرات‌ها به‌شمار ﻣﯽﺭﻭﺩﮐﻪ هیلاریﮐﻠﯿﻨﺘﻮﻥ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﭘﯿﺮﻭﺯ ﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺗﺮﺍﻣﭗ ﻧﺎﻣﺰﺩ جمهوری‌خواه، ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩ.
ﺍﯾﻦ ﻓﻌﺎﻻ‌ﻥ ﺑﺎ ﺍﻟﻬﺎﻡ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﺯ ﺑﺮﮔﺰﯾﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﺧﺮﻭﺝ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﺍﺯ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ، ﺳﺎﮐﻨﺎﻥ ﺍﯾﺎﻟﺖ ﮐﺎﻟﯿﻔﺮﻧﯿﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻨﺒﺶ ﺍﻋﺘﺮﺍﺿﯽ ﻣﻮﺳﻮﻡ ﺑﻪ «ﮐﺎﻟﮕﺰﯾﺖ» ﯾﻌﻨﯽ ﺧﺮﻭﺝ ﮐﺎﻟﯿﻔﺮﻧﯿﺎ ﻭ ﺟﺪﺍﯾﯽ ﺍﺯ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ، ﺩﻋﻮﺕ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ.
ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﮐﺎﻟﮕﺰﯾﺖ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﺩﺭ ﺷﺒﮑﻪ‌های ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺍﻧﺪﺭﮐﺎﺭﺍﻥ ﺍﯾﻦ ﺟﻨﺒﺶ ﺍﺯ ﺳﺎﮐﻨﺎﻥ ﺍﯾﺎﻟﺖ ﮐﺎﻟﯿﻔﺮﻧﯿﺎ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ، ﺩﺭ «ﺳﺎﮐﺮﺍﻣﻨﺘﻮ» ﻣﺮﮐﺰ ﺍﯾﻦ ﺍﯾﺎﻟﺖ ﺗﺠﻤﻊ ﮐﻨﻨﺪ.
ﺩﺳﺖ ﺍﻧﺪﺭﮐﺎﺭﺍﻥ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﯼ همهﭘﺮﺳﯽ ﺳﺎﻝ 2019 ﺩﺭ ﺷﻬﺮهای ﺍﯾﻦ ﺍﯾﺎﻟﺖ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﻮﺩﻥ ﻧﺘﯿﺠﻪ همهﭘﺮﺳﯽ، ﺍﯾﺎﻟﺖ ﮐﺎﻟﯿﻔﺮﻧﯿﺎ ﺑﻪ ﮐﺸﻮﺭﯼ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺗﺒﺪﯾﻞ خواهد ﺷﺪ.
ﺍﯾﻦ ﺟﻨﺒﺶهمچنین ﺍﺯ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺳﺮﺷﻨﺎﺱ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻌﺮﻭﻓﺘﺮﯾﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺷﺮﻭﯾﻦ ﭘﯿﺸﻪﻭﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﺍﻥ ﺷﺮﮐﺖ ﺍﻭﺑﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﺗﺮﺍﻣﭗ هزینه ﺗﺒﺪﯾﻞ ﮐﺎﻟﯿﻔﺮﻧﯿﺎ ﺑﻪ ﮐﺸﻮﺭﯼ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺭﺍ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﮐﻨﺪ.