kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲
رئیس اتاق اصناف ایران:

عملکرد خوبی در بازار غذای حلال جهان نداشته‌ایم

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به وضعیت صنایع حلال ایران گفت: در بازرگانی خارجی بخش‌های پوشاک، چرم و مواد غذایی عملکرد خوبی نداشته‌ایم.


علی فاضلی در گفت‌وگو با مهر در خصوص شناخت صنایع حلال ایران در عرصه‌های بین‌المللی، اظهار داشت: در نمایشگاه کرواسی با شرکت‌های بزرگی ملاقات کردم و متاسفانه باید بگویم که اینها با بازار ایران آشنا نیستند و مزایای آن را نمی‌دانستند.
وی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی نمی‌دانند که بازاری نزدیک به 80 میلیون نفر در ایران وجود دارد، افزود: بحث ما فقط ورود کالاهای حلال به کشور نیست بلکه ما به دنبال شریک تجاری برای رونق در تولید هستیم اما شرکت‌های خارجی شناختی از بازار ایران ندارند.
رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه پس از معرفی فرصت‌های تجاری ایران، این شرکت‌ها تمایل زیادی برای حضور در بخش پوشاک، چرم و مواد غذایی حلال از خود نشان دادند، ادامه داد: اما هنوز متولی مشخصی برای مذاکره با این شرکت‌ها وجود ندارد و ما نمی‌دانستیم که این شرکت‌ها باید به چه مرجعی مراجعه کنند.
فاضلی با تاکید بر اینکه البته بخش بزرگی از این کار در حوزه اصناف است، گفت: معتقدم بنگاه‌های کوچک و متوسط صنفی ما به واسطه نداشتن علم بین‌المللی و امکانات مالی، امکان حضور در جایگاه‌های بین‌المللی را ندارند اما وظیفه اصلی اتاق این است که با هماهنگی اتاق بازرگانی، در حوزه تجارت بازرگانی به این بنگاه‌ها کمک کند.
وی با اشاره به اینکه در بازرگانی خارجی عملکرد خوبی نداشتیم، تصریح کرد: البته انتقادهایی هم به برخی سفرای ایران در سایر کشورها دارم که در این حوزه کم‌کاری می‌کنند و البته شاید هم شناختی از این صنعت ندارند. اما امیدواریم با همکاری دولت این نقص در سفارتخانه ایران برطرف شود.
همچنین در این رابطه بهروز ریاحی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید در بخش غذای حلال بیشتر ورود پیدا کنیم، گفت: باید آزمایشگاه‌های آزمون غذای حلال در ایران دایر و کشتارگاه‌هایی که می‌تواند در اختیار این آزمایشگاه‌ها قرار گیرد، ایجاد شود.
وی با تاکید بر اینکه باید مراحل آزمون در کشور طراحی شود، بیان کرد: غذای حلال یک فرآیند بین‌المللی است و اکثر کشورهای مسلمان به موضوع غذای حلال و استاندارد غذای حلال روی آورده‌اند. در کشور ما شورای سیاست‌گذاری غذای حلال تشکیل شده و در حال فعالیت است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه استاندارد غذای حلال، تاسیس آزمایشگاه و چگونگی نمونه‌برداری و تست غذای حلال در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: برخی کشتارگاه‌های صنعتی و سنتی در حال تطبیق با استانداردهای غذای حلال هستند اما ما باید به سطحی برسیم که در کشورهای اسلامی و در کشورهای غیراسلامی وقتی استاندارد حلال ایران معرفی می‌شود، مصرف‌کننده به آن اطمینان داشته باشد.
ریاحی با اعلام اینکه امیدواریم با اقدامات انجام شده شاهد تصویب استانداردهای حلال ایران در سطح منطقه‌ای و پس از آن بین‌المللی باشیم، افزود: استاندارد غذای حلال در دنیا جوان است و ما نیز مستثنی نیستیم اما کار شروع شده و امیدواریم آثار آن را به زودی ببینیم.