kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
نخست‌وزیر فرانسه تصریح کرد

کشورهای اروپایی در خطر سقوط واتحادیه اروپا در خطر فروپاشی

نخست‌وزیر فرانسه هشدار دادکه کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در خطر فروپاشی قرار دارند.


به گزارش فارس، «مانوئل والس» گفت: کشورهای اروپایی در خطر سقوط و اتحادیه اروپا در معرض فروپاشی قرار دارد. والس تصریح کرد، کشورهای اروپایی به بنیانی جدید که در آن، فرانسه و آلمان قدرت‌نمایی کنند، نیاز دارد.
وی خواستار اصلاحات در فرانسه، از جمله کاهش مالیات‌ها شد، اما افزود: که این مسئله (قدرت‌نمایی) به سرمایه‌گذاری‌های آلمان نیز بستگی دارد. نخست‌وزیر فرانسه همچنین، احتمال داد که «مارین لوپن» رهبر حزب راستگرای ملی فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 این کشور پیروز شود.
کارشناسان علت متزلزل شدن اتحادیه اروپا را وابستگی شدید این اتحادیه به آمریکا در سیاست‌های جهانی دانسته‌اند.
والس در حالی فرانسه و آلمان را کشورهای قدرتمند و تأثیرگذار اروپایی می‌داند که این کشورها نیز مثل دیگر کشورهای قاره، با مشکلات عدیده اقتصادی روبرو هستند. به عنوان آخرین مثال، شرکت خودروساز «فولکس واگن» در آلمان اعلام کرد، تا سال 2020 حدود 30 هزار شغل را در کارخانه‌های مختلف خود حذف می‌کند. این اقدام با هدف صرفه‌جویی سالانه سه میلیارد و 700 میلیون یورویی صورت می‌گیرد.
دولت انگلیس نیز که قصد دارد از اتحادیه اروپا خارج شود، وضعیت بهتری ندارد؛ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گزارش داد، دولت انگلیس با یک حفره 100 میلیارد پوندی مواجه است. «فیلیپ هاموند» وزیر خزانه‌داری انگلیس گفت: در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این حفره 100 میلیارد پوندی، دهان باز خواهد کرد. براساس یک همه‌پرسی که سوم مردادماه گذشته برگزار شد، 52 درصد انگلیسی‌ها به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز به دلیل کمبود بودجه، قصد دارد دفتر خود را در «تاشکند» پایتخت ازبکستان تعطیل کند.
اتحادیه اروپا نهادی است که غربی‌ها تلاش کردند با ایجاد آن، یک هویت مشترک در این قاره برای خود ایجاد کنند. در صورت شکست این اتحادیه، تفرقه و جنگ بار دیگر به این قاره برمی‌گردد و البته، جهان نیز از دست‌اندازی‌های اروپا و غرب، نفس راحتی می‌کشد.