kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۷۲۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸

کوتاه از سراسر جهان


میانمار
آسوشتدپرس: هواداران گروه اقلیت مسلمانان روهینگیا در مالزی چهارشنبه گذشته اعلام کردند که از روز شنبه تاکنون 150 مسلمان این منطقه واقع در غرب ایالت راخین به واسطه عملیات ضد شورش دولت این کشور کشته شده‌اند. تنش بین بودایی‌ها و مسلمانان منطقه راکین از سال 2012 شدت یافته و بیش از 100 هزار نفر از اهالی روهینگیا در اردوگاه‌های کثیف نگه داری می‌شوند.
بحرین
بحرین الیوم: نظامیان آل‌خلیفه در جدیدترین جنایت خود به یکی از سلول‌های ویژه محکومین به اعدام در زندان «جو» یورش برده و به قرآن و تربت حسینی(ع) اهانت کرده‌اند. نیروهای آل‌خلیفه قرآن‌ها و دیگر کتاب‌های موجود را پاره کردند و مُهرهای کربلا را شکستند. زندانیان در اعتراض به این اقدام دست به اعتصاب زده‌اند.
عربستان
آناتولی: دعوت مفتی اعظم آل‌سعود برای اجرای طرح خدمت اجباری (خدمت سربازی) در این کشور با استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی، مواجه شده است. «عبدالعزیز آل شیخ»،  در حالی خواستار اجباری شدن خدمت سربازی در عربستان و کشورهای مرتجع عربی شده که ریاض در جنگ یمن متحمل خسارات و تلفات سنگینی شده است.
سازمان همکاری اسلامی
فارس: شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در نشست اضطراری روز پنجشنبه در شهر مکه، «یوسف العثیمین» وزیر امور اجتماعی پیشین عربستان  را به عنوان دبیر کل جدید این سازمان انتخاب کردند. «العثیمین» جایگزین «ایاد مدنی» دبیرکل پیشین این گروه شده که به دلیل توهین به «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر مجبور به استعفا شد.
قطر
الرای کویت: وزارت خارجه آمریکا به کنگره این کشور اطلاع داده واشنگتن احتمالا ۱۱۲ جنگنده‌ به قیمت ۳۱ میلیارد دلار را به دو کشور کویت و قطر تحویل خواهد داد. در بیانیه آژانس همکاری‌های امنیتی دفاعی آمده «قطر درخواست خرید 72 جنگنده به همراه مهمات و خدمات و کویت نیز درخواست خرید 40 جنگنده و تجهیزات آن را داده‌اند.»
آلمان
اشپیگل: شماری از نظامیان ترکیه که در پایگاه ناتو در جنوب غربی آلمان مستقر هستند از ترس دستگیری توسط دولت بعد از کودتای نافرجام آنکارا، به دنبال دریافت پناهندگی سیاسی در آلمان هستند. تعداد دقیق نظامیان ترکیه و اعضای خانواده‌ آنها که خواستار پناهندگی سیاسی در آلمان هستند، هنوز نامشخص است.