kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱

کاهش 99 درصدی بارندگی در استان کرمانشاه

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه، از کاهش 99 درصدی بارندگی در استان طی سال آبی جاری خبر داد.


 در حالی که سال آبی گذشته (اول مهر 94 تا 31 شهریور 95) برای کرمانشاه یکی از بهترین سال‌های آبی طی 40 سال اخیر بود، امسال و در 2 ماه که از سال آبی جاری (96- 95) می‌گذرد شرایط برعکس شده است.
نبود بارندگی مناسب در 2 ماه اول پاییز به‌خصوص در ماه آبان که به ماه بارش باران معروف است، نگرانی‌هایی را در خصوص خشکسالی ایجاد کرده است.
این نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که مدیرکل هواشناسی کرمانشاه، آبان  95 را کم بارش‌ترین آبان طی 60 سال اخیر استان معرفی کرد.
این در حالی است که بیش از 75 درصد از 900 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان دیم است و وابستگی شدیدی به بارش‌های پاییزی برای کشت گندم و جو در این موقع از سال دارند.
مدیرکل هواشناسی کرمانشاه گفت: در حالی که شاهد بارش 2/5 میلی‌متری باران در سال آبی جاری (اول مهر تا 23 آبان) بوده‌ایم که میانگین عادی بارش تا این روز باید به 57 میلی‌متر می‌رسید.
پارسا با بیان اینکه از اول مهر تا 24 آبان 94 (سال آبی گذشته) 216 میلی‌متر بارش داشته‌ایم، گفت: امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 99 درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت 96 درصد کاهش بارش داشته‌ایم.
وی ادامه داد: بارش شهر کرمانشاه نیز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش 98 درصدی مواجه بوده است.
مدیرکل هواشناسی کرمانشاه گفت: در حالی که سال گذشته از اول مهر تا 23 آبان 175 میلی‌متر باران در شهر کرمانشاه باریده بود این مقدار امسال به یک میلی‌متر کاهش یافته است.