kayhan.ir

کد خبر: ۹۰۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
فیلسوف مشهور آمریکایی:

امپراتوری آمریکا با بحران عمیق روبروست/ترامپ و کلینتون از یک قماشند

فیلسوف مشهور آمریکایی با اشاره به اوضاع بسیار آشفته و بحرانی این کشور به دنبال اعتراضات اخیر نوشت «تفاوتی بین ترامپ و کلینتون نیست و این دو از یک قماش هستند».


سرویس خارجی -

ترامپ شکاف‌های جامعه آمریکا را عمیق‌تر کرده و دسته‌بندی‌های تازه‌ای بین مردم و حاکمیت آمریکا ایجاد کرده است. اختلافات بین طرفداران و مخالفان ترامپ هم عمیق‌تر شده است.در حالی که برخی می‌گفتند «ترامپ» مواضع خود را بعد از انتخابات تعدیل کرده ولی وی روز یک شنبه در مصاحبه با سی. بی.‌اس گفت: طبق وعده‌ای که داده 3 میلیون مهاجر را از کشور بیرون می‌اندازد و در مرز مکزیک هم دیوار می‌کشد. وی همچنین با اشاره به این که اولویت اول وی داخل آمریکا خواهد بود گفته: «ما حدود ۶ تریلیون در خاورمیانه هزینه کرده‌ایم؛ رقمی که ما می‌توانستیم با آن دو بار کشورمان را بازسازی کنیم و کافی است که به جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و فرودگاه‌های ما نگاهی بیندازید تا ببینید که چقدر این زیرساخت‌های ما فرسوده شده‌اند.»
اوباما و کلینتون از یک قماشند
«کورنل وست» فیلسوف مشهور آمریکایی و فعال حقوق مدنی اما در گفت‌وگو با بی.‌بی‌سی با اشاره به «عمیق‌تر» شدن بحران در آمریکا گفت: «ما می‌دانیم که قشر سیاستمدار حاکم در آمریکا، چه نئولیبرال چه محافظه‌کار یا حتی گاهی نئوفاشیست، همگی از یک قماش و فرهنگ هستند و فرقی بین آنها نیست. بنابراین در چنین شرایطی فرقی میان اوباما و ترامپ نیست. اما چیزی که مرا نگران می‌کند مخالفت ترامپ با برنامه تنظیم خانواده است. من همچنین درباره برادران و خواهران مسلمان و مکزیکی خودم نگران هستم».
به گفته وی «نباید فراموش کرد که خود اوباما بیش از یک میلیون نفر را از آمریکا اخراج کرده است. بنابراین حتی در این باره نیز نوعی همسویی میان اوباما و ترامپ وجود دارد.»
«کورنل» درباره نگرانی‌اش برای آینده آمریکا  هم گفت: من همیشه از آینده آمریکا می‌ترسیدم.هم اکنون امپراتوری آمریکا در بحرانی عمیق قرار دارد. به نظر من تنها راه برای احیای دوباره آمریکا، گفتن حقایق به مردم و اجرای عدالت است.»
ادامه اعتراض‌ها
اما در حالی که مجادلات نظری درباره وضعیت فعلی آمریکا ادامه دارد در شهرهای مختلف این کشور  نیز مردم خیابان‌ها را ترک نکرده و به اعتراضات خود علیه نتایج انتخابات ادامه می‌دهند.مهاجران، حامیان آنها و سایر گروه‌های مخالف ترامپ در آمریکا برای پنجمین شب متوالی به خیابان‌ها آمدند و علیه  نتایج انتخابات و اخراج مهاجران و سایر برنامه‌های ترامپ تظاهرات برگزار کردند. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، سازمان‌دهندگان اعتراضات دست‌نوشته‌هایی را که روی آن به زبان انگلیسی و اسپانیایی جمله «تنفر ما را بزرگ نمی‌کند» نوشته بود حمل می‌کردند و شعار  «آمدیم اینجا بمانیم»سر دادند. اعتراضات روز یکشنبه در بسیاری از شهرهای آمریکا از جمله لس‌آنجلس، سان فرانسیسکو، فیلادلفیا و سایر شهرهای ایالات متحده برگزار شد. در برخی ایالات مثل تگزاس و فیلادلفیا نیز تجزیه‌طلبان راهپیمایی بزرگی برگزار کردند.
«یو.اس.اس تودی» نیز در گزارشی با اشاره به ادامه اعتراضات نوشت : «نیمی از مردم آمریکا احتمالاً پیروزی ترامپ را جشن می‌گیرند اما باقی مردم این کشور از جدایی از آمریکا حرف می‌زنند. به نوشته این روزنامه آمریکایی مردم کالیفرنیا و تگزاس به دنبال انتخابات اخیر خواستار جدایی از آمریکا شده‌اند.
اروپا به التماس افتاد
ترس از ترامپ، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نیز به نشست اضطراری کشاند. وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جریان نشستی روز یکشنبه خود تاکید کردند که انتظار روابطی خوب با دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را دارند. این نشست با غیبت وزرای خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و مجارستان برگزار شد که نشان دهنده اختلاف کشورهای این اتحادیه بر سر این موضوع است.موگرینی بعد از این نشست به خبرنگاران گفت: ما به دنبال یک شراکت بسیار قدرتمند با دولت بعدی آمریکا هستیم و تصمیم گرفتیم که در کنار هم با دولت بعدی آمریکا حتی از همین هفته اول دوره گذار، تعامل داشته باشیم.»