kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۹۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲
باهمت یک جوان اهل خوی صورت گرفت

ايجاد كارگاه گوهر‌تراشي در پاركينگ خانه پدری با درآمد سالانه 120 ميليون تومان

یک جوان كارآفرين اهل خوي توانسته با ايجاد كارگاه گوهر‌تراشي و توليد جواهرات تزئيني در پاركينگ خانه پدرش براي خود و 6 نفر ديگر از دوستانش اشتغالزايي كند.



وحید تقی‌زاده که متولد 1369 است و دیپلم تجربی دارد درباره این موفقیتش می‌گوید: بعد از خدمت سربازی تصمیم داشتم ادامه تحصیل بدهم اما با توجه به علاقه‌ای که به کار گوهر‌تراشی داشتم تصمیم به ادامه کار پدرم گرفتم و با کمک دوستان و دریافت وام  60 میلیون تومانی ازبسیج سازندگی‌، کارگاه گوهر‌تراشی را در پارکینگ خانه پدری راه‌اندازی کردیم.
وی می‌افزاید قبل از اینکه وارد این کار شوم بعضی وقت‌ها به مغازه پدرم می‌رفتم و به او کمک می‌کردم. پدرم گوشه مغازه‌اش را کارگاه گوهر‌تراشی کرده بود و می‌گفت در 2 متر در 2 متر هم می‌شود کار کرد اگر که نیت کار کردن و کسب روزی حلال باشد. من از جلوی مغازه‌ها که رد می‌شدم ویترین زیورآلات‌فروشی‌ها را نگاه می‌کردم تا با مدل‌های جدید بیشتر آشنا شوم. البته شنیده بودم که از چین زیورآلات وارد کشور می‌شود لذا دوست داشتم ببینم این زیورآلات چینی چه شکلی است. مقایسه کردم دیدم جنس ما از چینی‌ها خیلی خوشگلتر است و ما روی زیورآلات بیشتر از چینی‌ها وقت می‌گذاریم این مسئله از مقایسه 2 تا انگشتر ایرانی و چینی کاملا مشهود است. واردات زیورآلات از چین یکی از انگیزه‌های من برای تولید زیورآلات بود چرا که جوانان ایرانی چیزی از چینی‌ها کم ندارند.واردات زیورآلات از چین دردناک است. الان با وجود اینکه خودم کارگاه دارم اما باز به کارگاه پدرم می‌روم و از او فوت و فن‌های جدیدی یاد می‌گیرم که در کار به من کمک می‌کند. طرح‌های جدید را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌بینم و در کارگاه با دوستانم طراحی و تولید می‌کنیم.
این کار آفرین موفق اهل خوی می‌گوید: انگیزه همکارانم واقعا بالاست ما حتی توانسته‌ایم با ابتکار خودمان دستگاه‌های مکش نگین را بسازیم که این کار باعث صرفه‌جویی در میزان هزینه کارگاه وافزایش سرعت کارمان شده است.اگر جوانان ما بخواهند کارستان می‌کنند. ما 2 نفر از دوستانمان را که تحت پوشش کمیته امداد بودند به جمع خودمان اضافه کردیم و الان خودشان ماهی یک میلیون تومان درآمد دارند. در مجموع در کارگاه برای 6 نفر به صورت دائم اشتغالزایی کرده‌ام و قصد گسترش کارگاه را دارم.
وحید تقی‌زاده سپس با بیان اینکه سالانه بین 120 تا 150 میلیون درآمد کارگاهش است می‌گوید: ماهانه با کسر حقوق نیروهای کارگاه برای خودم 4 تا 5 میلیون تومان می‌ماند که این حقوق یک مهندس در ایران می‌باشد. من به جوانانی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌گویم که خیلی به امید دستگاه‌های دولتی برای کار اداری نباشند. پشت میز‌نشینی خیلی هم درآمد خوبی ندارد. من درآمدم از دوستانم که کارمند برخی از سازمان‌های دولتی هستند بیشتر است. خودم آقای خودم هستم بالاسری ندارم و توانستم برای چند جوان هم اشتغالزایی کنم. این اشتغالزایی برای جوانان دیگر لذتش از اشتغال خودم بیشتر نباشد کمتر هم نیست.
وی می‌افزاید: بازاریابی‌ها هم به عهده برادر کوچکترم است زیرا با سنگ و زیورآلات کاملا آشناست و می‌تواند جنس را خوب معرفی کند. بازاریابی خودش یک علم است. در این راه می‌توان از آگهی‌ها و شبکه‌های اجتماعی و اینترنت کمک گرفت. البته جنس خوب روی زمین نمی‌ماند و تولیدکننده‌ها باید کیفیت خود را بالا ببرند تا چیزی از چینی‌ها کمتر نداشته باشیم.