kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۲۷۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲

حملات شیمیایی معارضان میانه‌رو! به مردم حلب سوریه به سازمان ملل شکایت کرد




سرویس خارجی-
درپی حمله شیمیایی عناصر تروریستی موسوم به «میانه‌رو» به مناطق مسکونی شهر حلب، که دو شهید و 46 مصدوم برجای گذاشت، دولت سوریه طی دو نامه جداگانه به سازمان ملل و شورای امنیت، خواستار پیگیری این جنایت شد و دولت روسیه نیز به شدت به این حمله واکنش نشان داد.
تروریست‌هایی که آمریکا آنها را «مخالفان میانه‌رو» می‌نامد و خواستار آتش‌بس با آنها است، این‌بار مناطق مسکونی محله «حمدانیه» شهر حلب را با گلوله‌های حاوی گاز «کلر» هدف قرار دادند، که دو شهید و 46 مجروح برجای گذاشت.
دولت سوریه در واکنش به این اقدام تروریست‌ها، دو نامه برای دبیرکل سازمان ملل، و رئیس شورای امنیت ارسال کرد. در این دو نامه آمده است: «تروریست‌ها 30 اکتبر (1‍0 آبان) با سوءاستفاده از آتش‌بس، در حملات خود از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند. » در این دو نامه از نهادهای فوق خواسته شده است، در ارتباط با تروریست‌ها اقدام مقتضی به عمل آید. حملات خمپاره‌ای و موشکی سه روز اخیر تروریست‌ها به شهر حلب، جان 84 نفر را گرفت و 280 مجروح برجای گذاشت.
وزارت خارجه سوریه در این دو نامه تأکید کرد: «کشورهای غربی از جنایات داعش و جبهه‌ النصره و استفاده آنها از سلاح‌های شیمیایی حمایت کرده و به جای متهم کردن این گروه‌های تروریستی به ارتکاب جنایت، طرف دیگر را متهم می‌کنند و مسئولیت را از این گروه‌های جنایتکار دور می‌سازند. »در ادامه این نامه‌ها همچنین آمده است: «دولت سوریه ضمن محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی هر طرف و گروهی تأکید می‌کند که اقدامات ظالمانه و گمراه کننده برخی کشورهای غربی علیه سوریه باید متوجه گروه‌های تروریستی و کسانی شود که از آنها حمایت کرده و مواد شیمیایی را در اختیار آنها قرار می‌دهند. وزارت خارجه سوریه در این زمینه گزارش و اطلاعات دقیقی از کشورهایی که مواد سمی را به دست گروه‌های تروریستی می‌رسانند و به طور ویژه عربستان، ترکیه و قطر ارائه کرده است. » وزارت خارجه سوریه همچنین تأکید کرده سوریه بر این باور است «جنایاتی که این گروه‌های تروریستی مرتکب می‌شوند، نشان‌دهنده ناتوانی و شکست آنها در تحقق اهدافی است که حامیان و رهبران آنها برایشان ترسیم کرده بودند. »
در پایان این بیانیه آمده است: «دولت سوریه بار دیگر از جامعه جهانی می‌خواهد کشورهای حامی تروریسم را جهت توقف حمایت‌هایشان و به صورت ویژه جهت توقف ارسال مواد شیمیایی و سلاح به تروریست‌ها تحت فشار قرار دهد. »
واکنش روسیه
سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز حمله شیمیایی تروریست‌ها به غرب حلب را محکوم و تأکید کرد، این نخستین بار نیست که تروریست‌ها از مواد سمی علیه غیرنظامیان استفاده می‌کنند.
درگیری‌ها در حلب
دیروز اما درگیری‌ها در حلب با شدت کمتری ادامه داشت. سازمان ملل طی بیانیه‌ای، اعلام کرده، دفتر این سازمان در غرب شهر حلب، هدف گلوله تانک قرار گرفته است.
از دیگر مناطق حلب، هیچ‌گونه خبر مهمی درمورد درگیری و نبرد میان نیروهای دولتی و مقاومت با تروریست‌ها گزارش نشده است. هم‌اکنون تروریست‌ها در این شهر وضعیت باثباتی ندارند. با این حال، حامیان خارجی از آنها می‌خواهند که در شهر بمانند.
خبر دیگر اینکه، هر چند روس‌ها از حملات هوایی خود در حلب کاسته‌اند، اما «جان کری» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد، این شهر (حلب) به خاطر بمباران روسیه، در معرض خطر تکه‌تکه شدن قرار دارد!
جان کری درحالی مدعی نگرانی‌ از تکه‌تکه شدن سوریه شده که اساساً هدف آمریکا ازراه‌اندازی غائله تروریست‌های تکفیری، تکه‌تکه کردن کشورهاست.