kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
نماینده پارلمان افغانستان:

نتیجه امضای پیمان امنیتی با آمریکا حضور داعش در افغانستان شد






یک نماینده پارلمان افغانستان گفت: حضور داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در این کشور، حاصل امضای پیمان امنیتی با آمریکا است.
درحالی که افکار عمومی در افغانستان نسبت به شرایط ناامن در این کشور، به شدت معترض است، «عبیدالله بارکزی» نماینده استان «ارزگان» در مجلس افغانستان، آمریکا را مقصر اصلی شرایط موجود در افغانستان دانست و گفت، حضور این گروه‌ها و خصوصاً داعش در افغانستان، حاصل امضای پیمان امنیتی با آمریکا است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «بارکزی» که در مجلس و در آستانه بررسی پیمان مذکور توسط نمایندگان مجلس سخن می‌گفت، خطاب به نمایندگان، گفت که «نسل‌های آینده درباره تأیید پیمان کابل- واشنگتن توسط مجلس، قضاوت خواهند کرد.»
دوشنبه قرار بود مجلس درباره مفاد این پیمان اظهارنظر کند، اما این بررسی به امروز موکول شد.
در ارتباط با حضور داعش در افغانستان، «ظاهر قدیر» معاون اول مجلس آن را تأیید کرده و گفت: داعش هم‌اکنون در مناطق «پچیراگام» استان «ننگرهار» و «تورابورا» در نزدیکی مرز پاکستان حضور دارد. علاوه بر این مناطق، در جاهای دیگر افغانستان از جمله استان «غور» نیز حضور داعش تائید شده است. قتل‌عام 30 غیرنظامی از جمله بیش از 10 کودک در «غور» به دست عناصر داعش، که همین چند روز پیش رخ داد باعث برپایی تظاهرات در شهر «هرات» شد و معترضان خواستار مجازات این تروریست‌ها شدند.
حضور گسترده طالبان
اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان اعلام کرده از 407 شهرستان این کشور، 33 شهرستان تحت اشغال عناصر طالبان است و در 116 شهرستان دیگر هم میان نیروهای دولتی و تروریست‌های طالبان درگیری ادامه دارد. شرایط امنیتی افغانستان طی ماه‌های اخیر در مقایسه با قبل، وخیم‌تر شده است.
آمار حملات پهپادهای آمریکایی
براساس گزارش‌های ارسال شده از افغانستان، آمریکا طی یک سال اخیر حدود 700 بار در افغانستان، دست به حمله با پهپادها زده است.
در ارتباط با شمار غیرنظامیانی که طی این حملات جان خود را از دست داده‌اند، گزارشی نرسیده، اما گفته شده است که مجموع شهروندان دو کشور افغانستان و پاکستان که طی حملات 15 سال اخیر آمریکایی‌ها کشته شده‌اند، حدود 150هزار نفر است. هرچند این رقم نیز نمی‌تواند رقم استناد باشد چون شمار قربانیان بسیار بیش از این تعداد است.