kayhan.ir

کد خبر: ۸۹۱۷۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
عضو کمیسیون عمران مجلس:

بیشتر نمایندگان با حفظ کارت سوخت موافقند

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اغلب نمایندگان مجلس به دلیل اهمیت موضوع قاچاق با حفظ کارت سوخت موافق هستند.


احسان علوی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اقدام نادرست دولت برای حذف کارت سوخت، اظهار کرد: دولت می‌خواهد کارت سوخت را حذف کند، اما قاچاق به عنوان یک اقتصاد زیرزمینی در مناطق مرزی شایع است و چنانچه سهمیه‌بندی سوخت نباشد و کنترل بر مصرف سوخت وجود نداشته باشد، با افزایش قاچاق سوخت مواجه خواهیم شد، لذا حذف کارت سوخت در شرایط فعلی اقدامی نادرست است، چرا که با افزایش قیمت سوخت در آینده، قاچاق رونق دوباره می‌گیرد.
وی ادامه داد: براین اساس، یک طرح دوفوریتی را مطرح کردیم که کارت سوخت بماند و سهمیه‌بندی بنزین هم حفظ شود، تا قاچاق سوخت کاهش یابد.
عضو کمیسیون عمران مجلس به موافقت اغلب نمایندگان مجلس با حفظ کارت سوخت اشاره کرد و افزود: این طرح به زودی در صحن مطرح خواهد شد و نمایندگان به دلیل اهمیت موضوع قاچاق، احتمالاً با آن موافقت خواهند کرد. فکر می‌کنم که غالب نمایندگان مجلس به این طرح رأی مثبت بدهند، تا کارت سوخت حفظ شود.
همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با اشاره به طرح دوفوریتی حفظ کارت سوخت، گفت: این طرح آماده است و پس از اصلاحات جزئی در صحن به رأی گذاشته خواهد شد.
در همین حال سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با وجود مخالفت مجلس، دولت و عدم مطالبه مردم برای حذف کارت سوخت، این مسئله به مطالبه جایگاه‌داران و بخش خاصی در وزارت نفت که نظارت‌گریز هستند تبدیل شده است.
قاسم خورشیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اعلام مخالفت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حذف سامانه هوشمند کارت سوخت ادامه داد: حذف این سامانه، کشور را از داده‌های الکترونیکی آن محروم می‌کند و پایش و نظارت دقیق بر روند عرضه بنزین را از بین می‌برد.
وی افزود: در شرایطی که وزارت نفت مترصد برندسازی در عرصه توزیع بنزین در کشور است، این سامانه می‌تواند اطلاعات ذی‌قیمتی را در اختیار برنامه‌ریزان این طرح قرار دهد. ضمن اینکه اطلاعات منحصر به فردی در اختیار برنامه‌ریزان قرار می‌دهد که بتوانند میزان مصرف سوخت در کشور را بدانند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام اینکه به دلیل اطلاعات و آماری که در اختیار برنامه‌ریزان کشور قرار می‌دهد، هزینه‌های حفظ این سیستم در برابر منافع آن ناچیز است، خاطرنشان کرد: برای ایجاد سامانه هوشمند سوخت میلیاردها تومان هزینه مادی و معنوی و امنیتی شده و تلاش‌های زیادی برای فرهنگ‌سازی آن صورت گرفته که اگر حذف شود، این هزینه‌ها از بین می‌رود و در آینده دوباره با صرف هزینه‌های چند میلیارد تومانی، مجدداً باید چنین سامانه‌ای راه‌اندازی شود.