kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۷۴۹
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۵
آیت‌الله جنتی:

نظارت بر نمایندگان باید تا پایان دوره باشد


دبیر شورای نگهبان گفت : نظارت بر نمایندگان نباید تشریفاتی باشد. اگر نماینده‌ای وارد مجلس شد بعد مشخص شد فاقد شرایط بوده است یا اینکه در طول دوره، این شرایط را از دست داد و از موقعیت و قدرت خود سوءاستفاده کرد، آیا نباید اقدامی شود تا دوره نمایندگی او به پایان برسد؟!
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، آیت‌الله جنتی طی سخنانی در همایش فصلی روسای دفا‌تر نظارت بر انتخابات استان‌ها به اهمیت امر نظارت بر انتخابات اشاره کرد و گفت: اگر با بی‌دقتی در اجرای قانون، فردی ناباب و فاقد صلاحیت وارد ارکان کشور شود، همه کسانی که در ورود او به قدرت مؤثر بوده‌اند در اعمال او شریک هستند و باید پاسخگو باشند.
وی یادآور شد: حتی کسانی که رأی می‌دهند، اگر بدون تحقیق، فرد دارای صلاحیت کمتر را برگزینند، در اعمال بد او شریک هستند.
وی ضمن اشاره به چند فراز از وصیتنامه الهی، سیاسی حضرت امام خمینی‌(ره) گفت: من بین علما و صلحاء سراغ ندارم کسی چنین وصیت‌نامه پرمحتوایی داشته باشد که اگر به محتوای همین وصیت‌نامه عمل کنیم به دامن اهل‌بیت‌(س) خواهیم پیوست و سعادتمند خواهیم شد.
آیت‌الله جنتی افزود: چه بسا در روز قیامت حضرت امام‌(ره) از ما بپرسد بعد از من با این انقلاب اسلامی که حاصل زحمات بسیار و هزاران شهید و ایثارگر است، چه کردید؟
رئیس‌ مجلس خبرگان رهبری گفت : متأسفانه برخی باورشان شده است باید در برابر دشمن ذلیل و تسلیم بشویم و اسم سازش و تسلیم را تعامل می‌گذارند. اگر بنا بر سازش و تسلیم بود، پس چرا «بهشتی»‌ها، «قدوسی»‌ها و این همه جوان، شهید شدند.
دبیر شورای نگهبان در ادامه به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در این ابلاغیه رهنمودهای خوبی آمده است از جمله اینکه در آن بر روشن‌تر شدن اصل ۱۱۵ درباره شرایط ریاست جمهوری تاکید شده است. باید شورای نگهبان تعریف روشنی از شرایطی چون مدیر و مدبر، شجاعت و تقوی ارائه دهد.
مهم‌ترین شرط
 اصل 115 تقوی است
وی یادآور شد: یکی از شرایط مصرح در اصل ۱۱۵ «تقوی» است. شاید بتوان گفت این شرط، مهم‌ترین شرط است و اگر تقوی، مافوق عدالت نباشد مادون عدالت نیست. یعنی داوطلب ریاست جمهوری اگر فاقد عدالت باشد تقوی هم ندارد و اگر تقوی نداشته باشد نمی‌تواند امانتی که ملت به او سپرده است را به خوبی حفظ کند.
وی همچنین به تأکید سیاست‌های کلی انتخابات بر نظارت بر نمایندگان در طول دوره نمایندگی گفت: مجلس مصوبه‌ای برای نظارت بر نمایندگان داشت اما آیا طی سال‌های پس از تصویب آن، تاکنون اقدامی صورت گرفته است؟!
وی افزود: نظارت بر نمایندگان نباید تشریفاتی باشد. اگر نماینده‌ای وارد مجلس شد بعد مشخص شد فاقد شرایط بوده است یا اینکه در طول دوره، این شرایط را از دست داد و از موقعیت و قدرت خود سوءاستفاده کرد، آیا نباید اقدامی شود تا دوره نمایندگی او به پایان برسد؟!
دبیر شورای نگهبان گفت: امیدوارم با تأکید بر سیاست‌های کلی انتخابات بر این امر، شاهد نظارت بهتری بر نمایندگان باشیم و سازوکارهای آن مهیا گردد.
آیت‌الله جنتی در پایان ابراز امیدواری کرد با اهتمام بیشتر شورای نگهبان، مجلس و دولت، سیاست‌های کلی انتخابات با تصویب قوانین و مقرارت مناسب، به نتایج خوبی برسد.