kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۰۸۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰

کوتاه از آموزش عالی



وقتی افسانه‌سازان بورسیه‌ها به مُرده هم رحم نمی‌کنند!
محمود صادقی، نماینده تهران در گفتگو با خبرگزاری معلوم الحال «ایلنا» با اشاره به گزارش خودکشی دانشجوی بورسیه شده دانشگاه کاشان، گفت: گزارش به اعتقاد من کاملاً جانبدارانه و مغرضانه بود؛ بعلاوه برخی از مستندات گزارش از یک پایگاه اینترنتی تهیه شده که عمدتاً مطالب تحریک‌آمیزی درباره بورسیه‌ها منتشر می‌کند.
وی در ادامه با توسل به دروغ سه هزار بورسیه غیرقانونی ادامه می‌دهد: کارنامه علمی این دانشجو نشان می‌دهد که ایشان دانشجوی ضعیفی بودند و موفق به قبولی امتحان جامع نیز نشده‌اند؛ به بیان دیگر مسئولان وقت دانشگاه و وزارت علوم بدون جایابی، چند هزار دانشجو از جمله این دانشجو را بورس کردند.
در عین حال، یکی از دانشجویان بورسیه و مطلع، در گفتگو با خبرگزاری «دانشجو» در پاسخ به اظهارات نماینده تهران می‌گوید: واقعا باید به حال آموزش عالی و کمیسیون آموزش مجلس تاسف خورد که عضو آن، با فریب مخاطب، آن مرحوم را مردود در آزمون جامع عنوان می‌کند؛ در حالیکه اگر وی در آزمون جامع رد شده بود پس چگونه از پروپوزال خود دفاع کرده و چگونه مراحل نهایی کار رساله دکترای خود را انجام می‌داد؟
این دانشجو اضافه می‌کند: آیا این نماینده نمی‌داند که اگر دانشجویی در آزمون جامع رد شود، طبق آیین نامه آموزشی دوره دکترا، باید از دانشگاه محل تحصیل اخراج گردد؟ آیا عقل سلیم باور می‌کند که مسئولان وزارت علوم دولت تدبیر و امید از فرصت مردودی بورسیه‌شدگان در دولت قبل، برای بدنام کردن و اخراج او در همان زمان به راحتی گذشته باشند؟
لازم به یادآوری است که رهبر فرزانه انقلاب پیش از این در خصوص شانتاژ بورسیه‌ها اظهار داشتند: «حاشیه‌سازی در موضوع بورسیه‌ها از غلط‌ترین کارهای چند سال اخیر بود.» با این وجود اما گویا عده‌ای هنوز برآنند تا بر مسیر غلط خود در دروغ بورسیه‌ها پافشاری کرده و علی‌رغم نهی صریح رهبری انقلاب، به حاشیه سازی در این خصوص ادامه دهند!

آیا فرهادی هم به سرنوشت فرجی‌دانا دچار می‌شود؟!
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی از به حدنصاب رسیدن طرح استیضاح وزیر علوم و ارایه آن به هیئت رئیسه مجلس خبر داد. حسینعلی حاجی در گفت‌وگو با «مهر» افزود: طرح استیضاح وزیرعلوم آخر وقت روز چهارشنبه هفته گذشته تهیه شد.
لازم به ذکر است، امضاکنندگان طرح استیضاح محمد فرهادی دلایل خود را در هشت بند عنوان کرده‌اند که از جمله آن؛ عدم اجرای سند دانشگاه اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، عدم رشد علمی کشور، عدم مدیریت صحیح و نظارت بر فعالیت دانشگاه‌ها و عدم رسیدگی به وضعیت دانشجویان بورسیه برای جایابی و عدم پرداخت کمک هزینه تحصیلی که منجر به خودکشی دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه کاشان شد، اشاره کرد.
همچنین از دلایل دیگر طرح استیضاح وزیر علوم می‌توان به فساد مدیران فاقد صلاحیت، بازنشستگی اجباری و اخراج اساتید ارزشی، برگزاری اردوهای مختلط و انتشار نشریات با محتوای لائیک، تشدید موضوعات قومی‌گرایی بین دانشجویان، تبلیغ رژیم طاغوت و منافقین، استادسالاری نامتعارف اشاره کرد که توسط نمایندگان مطرح شده است.

60 هزار تومان بدهید کارت دانشجویی بگیرید!
دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین باید بابت صدور کارت دانشجویی ۶۰ هزار تومان در وجه درآمدهای اختصاصی معاونت آموزشی دانشگاه واریز کنند!
به گزارش «SNN»، طی بخشنامه صادره از سوی دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین، دانشجویان باید بابت صدور کارت دانشجویی
۶۰هزار تومان در وجه درآمدهای اختصاصی معاونت آموزشی نزد بانک ملت شعبه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین واریز کنند؛ درغیر این صورت به ایشان کارت دانشجویی تعلق نخواهد گرفت! نکته جالب توجه آنکه، در این بخشنامه آمده است،‌ در صورت انصراف از تحصیل امکان استرداد مبلغ وجود ندارد!

قحط‌الرجال نیست که دانشگاه فرهنگیان بی‌رئیس‌بماند!
اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری «دانشجو» به بررسی وضعیت آموزش عالی پرداخت. در بخش‌هایی از این مصاحبه آمده است:
- در ارتباط با بحث دانشگاه فرهنگیان به نظر می‌آید وزیر آموزش و پرورش قصور می‌کند. معمولا سرپرستی سه تا شش ماه است نه سه سال؛ اینکه چرا اصرار می‌کنند که فقط آقای مهر محمدی می‌تواند ریاست دانشگاه فرهنگیان را برعهده بگیرد جای سؤال دارد. یعنی در آموزش و پرورش قحط‌الرجال است؟! متعجبم که چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص اقدامی نمی‌کند؟!
- دانشگاه آزاد هم مثل بقیه دانشگاه‌ها است تافته جدا بافته نیست. اگر ببینیم از فضای دانشگاه آزاد برای مسائل سیاسی استفاده ابزاری می‌شود یقینا مجلس ورود پیدا خواهد کرد. مجلس بی‌تفاوت نیست که دانشگاه آزاد ستاد انتخاباتی تشکیل بدهد و اموال را در اختیار کاندیدای خاصی قرار بدهد.

انتشار تصاویر سران فتنه در دانشگاه آزاد!
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بندرعباس در بیانیه‌ای، اعتراض شدید خود را نسبت به اقدام اخیر انجمن اسلامی این دانشگاه مبنی بر درج تصاویر سران فتنه در این دانشگاه اعلام کرد.
در بندهایی از این بیانیه اعتراضی آمده است: «چندی پیش و در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، یکی از تشکل‌های دانشجویی که متأسفانه نام اسلامی هم با خود یدک می‌کشد در اقدامی خلاف قانون اقدام به انتشار تصاویر یکی از سران فتنه در برد اطلاع‌رسانی خود نمود. امروز عده‌ای ساختارشکن برخلاف تمامی موازین قانونی، از مصوبه شورای عالی امنیت‌ملی گرفته تا احکام قوه قضائیه، از یک سو عکس سران فتنه را بر دیوار می‌کوبند و از سوی دیگر دم از قانون می‌زنند! چگونه باور کنیم این دروغ‌ها را؟! در سال ۸۸ بر آتش فتنه دمیدند و راه را برای دشمنان باز کردند اما امروز خود را نماینده جوانان سرزمینمان می‌دانند! چگونه است که آن روزها با دروغ بزرگ تقلب کشور را به آتش و همین جوان و همین دانشجو را به کام مرگ کشاندند؛ اما در انتخابات چهار سال بعد گفتند امکان تقلب وجود ندارد؟! بدانید که هیچیک از این شلوغ‌کاری‌ها سبب نخواهد شد جنبش دانشجویی و دانشجویان انقلابی دانشگاه‌ها دچار اشتباه محاسباتی شوند و تمرکز خود را از تبیین ناکارآمدی‌های جریان غربگرا به سمت جدال‌های دشمن شادکن سوق دهند.