kayhan.ir

کد خبر: ۸۸۰۷۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد

عرضه راحت کالاهای سلامت قاچاق در سوپرمارکت‌ها و عطاری‌ها

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تعداد بازرس‌های ما به میزان کافی نیست به همین دلیل در سوپرمارکت‌ها و عطاری‌ها به راحتی کالاهای سلامت قاچاق را می‌بینید که امکان برخورد قوی با آن‌ها وجود ندارد.



رسول دیناروند، در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه چرا از ورود کالاهای قاچاق به کشور جلوگیری نمی‌شود،‌ گفت: این مسئله چندین دلیل دارد؛ متاسفانه در کشور ما بوروکراسی شدیدی وجود دارد، تجارت قانون‌مند و بدون بوروکراسی با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود و مشکلات جدی سر راه کسب‌ و کار‌های قانونی کشور به‌وجود می‌آید.
دیناروند با اشاره به گریزگاه‌های فراوان در بعضی گمرکات، گفت: در بعضی گمرکات کشور گریزگاه‌هایی وجود دارد که کالا به‌صورت غیرقانونی از آنجا ترخیص می‌شود، همچنین گرفتن بعضی تصمیمات بدون داشتن هیچ پشتوانه کارشناسی دقیق و بازارچه‌های مرزی، مناطق آزاد، ته لنجی‌ها،‌ ملوانی به این مسئله دامن می‌زنند.
وی افزود: باید با استفاده از فناوری اطلاعات، کل چرخه قانونی تولید و تجارت در کشور را تحت نظارت بگیریم که در سازمان غذا و دارو حدود سه سال روی این پرتال کار کرده‌ایم و هم‌اکنون در حال نهایی شدن است و بخش‌هایی از آن نیز اجرایی شده است.
رئیس سازمان غذا و دارو از تلاش این سازمان برای حذف بوروکراسی سخن گفت و افزود: در حال حاضر اتصال بر خط با گمرک کشور داریم و  شرکت‌هایی که کار خود را به‌صورت قانونی و دقیق انجام می‌دهند می‌توانند مجوز خود را زیر یک دقیقه دریافت کنند و نیازی به مراجعه حضوری به سازمان ندارند.
دیناروند گفت: اگر دستگاه‌های اجرایی کشور مسئولیت خود را به درستی انجام دهند و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز در بحث مبارزه با قاچاق‌ به صورت جدی‌تر عمل کنند این مسئله حل خواهد شد.
وی افزود: تعداد بازرس‌های ما به میزان کافی نیست به همین دلیل در سوپرمارکت‌ها و عطاری‌ها به راحتی کالاهای سلامت قاچاق را می‌بینید که متاسفانه امکان برخورد قوی با آنها وجود ندارد.
گفتنی است اعتراف به وجود مشکلات و کمبود نیرو برای بازرسی از واحدهای صنفی که محصولات سلامت محور قاچاق ارائه می‌کنند از سوی مسئولی که وظیفه حفظ سلامت مردم را برعهده دارد پذیرفته نیست و اگر هرگونه کمبودی در راه مبارزه با ورود و عرضه کالای قاچاق در حوزه مواد غذایی و دارویی وجود دارد این وظیفه دولت در بخش‌های مختلف و مسئولان وزارت بهداشت  است که هرچه سریعتر با رفع کمبودها مانع آسیب دیدن مردم شوند.