kayhan.ir

کد خبر: ۸۷۶۳۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
ولایتی :

وزارت علوم در قبال رفت‌وآمدهای به ظاهر علمی هوشیار باشد

ولایتی گفت: در زمینه رفت‌وآمدهای به ظاهر علمی به کشور باید همانگونه که رهبر معظم انقلاب هشدار دادند، وزارت علوم و نهادهای مسئول هوشیارتر عمل کنند.



به گزارش ایسنا، دکتر علی‌اکبر ولایتی در دویست و پنجمین جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، که به ریاست وی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با اشاره به اینکه حوزه علوم پایه یکی از مواردی بوده که در تمدن اسلام و ایران و تاریخ علوم اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته، ولی در تاریخ نگاری علم چندان به این وجه از تمدن توجه نشده است، گفت: ابن هیثم در زمینه روش‌شناسی علوم و آنچه که امروز روش تحقیق و فلسفه علم خوانده می‌شود، دارای نظرات بدیع و قابل توجهی است.
 ولایتی با اشاره به درج مطلبی در مورد رشد علمی کشور در مجله ساینس (science)، گفت: چندی پیش یکی از اعضای تحریریه این مجله در سفر به ایران گزارشی از برخی تخلفات علمی در زمینه انتشار مقالات پژوهشی و خرید و فروش پایان‌نامه‌ها در کشورمان در این نشریه منتشر کرد که حاوی سیاه ‌نمایی و بی‌انصافی بود و مسلم است که هدف از انتشار این مقالات به ظاهر بی‌طرف و علمی تخریب پیشرفت‌های علمی کشورمان است.
بر اساس گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی وی افزود: هر چند این تخلفات در کشورمان متأسفانه اتفاق می‌افتد، اما غربی‌ها در این سرقت‌‌های علمی کارنامه به مراتب سیاه‌تری دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته در زمینه رفت و آمدهای به ظاهر علمی به کشور باید همانگونه که رهبر معظم انقلاب هم هشدار دادند، وزارت علوم و نهادهای مسئول هوشیارتر عمل کنند.
 ولایتی با اشاره به انگیزه درج این‌گونه مطالب گفت: هدف از این تلاش‌ها القای حس بی‌هویتی به ملت بزرگ ایران است که توانسته آمریکا و متحدانش را در رسیدن به اهداف نامشروع خود ناکام سازد.
وی افزود: غربی‌ها بر سر سفره تلاش‌های دانشمندان مسلمان نشسته و ارتزاق کرده‌اند ولی به این موضوع هیچ‌گاه اشاره نکرده‌اند.
رئیس‌کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با اشاره به لزوم حفظ میراث فرهنگی تمدن اسلام و ایران ادامه داد: باید طرح جامعی در زمینه حفاظت از اماکن فرهنگی و میراث تمدنی کشور تهیه و اجرا شود.