kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۶۸۴
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸

کوتاه از سراسر جهان


عربستان
رأی‌الیوم: «عبدالباری عطوان» در تحلیلی نوشت، عربستان برای جبران دست داشتنش در حملات 11 سپتامبر باید مبلغی در حدود سه تریلیون دلار غرامت به آمریکا بدهد. این در حالی است که آل‌سعود دست داشتن در این حادثه را رد می‌کند.
آمریکا
القبس: دولت آمریکا از سال 2014 تاکنون سلاح‌هایی به ارزش بیش از 33 میلیارد دلار به برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس فروخته است. اجرای قراردادهای فروش سلاح به این کشورها با مخالفت نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره رو به رو شد اما دولت آمریکا آن را اجرایی کرد.
پاکستان
دیلی پاکستان: سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با ابراز تأسف از سخنان «تند اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان گفت، برای برقراری صلح در منطقه از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد. وی افزود پاکستان به دنبال حل مسالمت‌آمیز اختلافات با افغانستان است، اما خاک این کشور علیه اسلام‌آباد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تونس
المیادین: پارلمان اروپا طرح مارشال برای کمک به توسعه اقتصادی در تونس را تصویب کرد. براساس این طرح، کشورهای اروپایی 500 میلیون یورو در اختیار دولت تونس قرار می‌دهند. این طرح برای کمک به توسعه اقتصادی کشورها پس از جنگ جهانی وضع شد.
کوبا
رویترز: «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت، در صورت ورود به کاخ سفید اقدامات «باراک اوباما» برای عادی‌سازی روابط با کوبا را لغو خواهد کرد. آمریکا و کوبا پس از نیم قرن قطع روابط دیپلماتیکُ سفارتخانه‌های خود در کشورهای یکدیگر را در مرداد ماه سال گذشته بازگشایی کردند.
لیبی
دیلی میل: مردم لیبی که در انقلاب علیه حکومت معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع این کشور شرکت کرده بودند اکنون دلتنگ روزهای با ثباتی هستند که در دوران نظام سابق از آن برخوردار بودند و این امر به دلیل خشونت‌های وحشیانه گروه‌های مسلح و تروریست‌ها تبدیل به یک رویا شده است.
قبرس
حریت: رهبر قبرس ترک نشین اظهار داشت، اگر دو طرف مصمم باشند دستیابی به توافق صلح درباره مسئله قبرس ظرف 90 روز امکان‌پذیر است. وی افزود: در مذاکرات صلح قبرس بر سر بسیاری از مسائل اجماع حاصل شده است فقط در مورد امنیت، نوع حکومت‌داری و تقسیم قدرت باید مذاکرات ادامه یابد که بر همین اساس 90 روز برای دستیابی به توافق کافی است.
انگلیس
المنار: سفارت بحرین در انگلیس اعلام کرد که یک گروه در پارلمان انگلیس که از دموکراسی حقوق بشر و حاکمیت قانون در بحرین دفاع می‌کرد منحل شده است. سفارت بحرین در لندن این مسئله را موفقیتی بزرگ به نفع خاندان آل خلیفه ارزیابی کرد.
روسیه
ایرنا: میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی گفت، جامعه جهانی گرفتار بحران‌های شدیدی شده است و راهبردهای کنونی غرب برای ارتقاء سطح امنیت ناکارآمد است. وی تأکید کرد، غرب برای خروج از بحران‌های امنیتی نیاز به همکاری با روسیه دارد.