kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۶۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲

امروز و فردا 2600 میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران پرداخت می‌شود

در حالی‌که معاون وزیر جهاد کشاورزی وعده داد مطالبات گندمکاران به صورت قسطی پرداخت می‌شود رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران گفت: انصاف نیست کشاورز 4 ماه معطل دریافت پول گندم باشد.



به گزارش نسیم آنلاین علی قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اظهار کرد: از شنبه (امروز) مطالبات گندمکاران در مراحل مختلف پرداخت می‌شود. براساس هماهنگی‌های صورت گرفته و تأمین اعتبارات برای پرداخت گندم‌های خریداری شده کشاورزان از امروز شنبه، 1200 میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود و 1400 میلیارد تومان دیگر نیز از طریق فروش اوراق سلف موازی گندم فردا یکشنبه پرداخت خواهد شد.
وی افزود: از ابتدای فصل برداشت و خرید تضمینی گندم حدود 11 میلیون و 600 هزار تن از این محصول به ارزش 14 هزار و 500 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که تاکنون 7300 میلیارد تومان آن پرداخت شده و گندم‌کاران حدود 7200 میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند.
قنبری تاکید کرد: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته و با توجه به اصلاح تبصره 36 قانون بودجه سال 1395 تا اواسط مهرماه یعنی بیش از اتمام فصل برداشت‌ گندمکاران مطالبات کشاورزان پرداخت می‌شود.
در همین حال علی قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با انتقاد از وضعیت پرداخت مطالبات گندم‌کاران از سوی دولت برای خرید تضمینی گندم خاطرنشان کرد: دولت باید هر سال هنگام تعیین قیمت خرید تضمینی هر محصول به ویژه گندم، فکری هم برای منابع آن بکند، نه آنکه وقتی گندم تولید و وارد انبارها شد، تازه تصمیم بگیرند که منابع آن را از کجا بیاورند.
وی با اشاره به وضعیت کشاورزان و مشکلاتی که برای تأمین هزینه پیش نیازهای تولید محصول از جمله بذر، کود و نهاده‌ دارند، تصریح کرد: کشاورز صرف نظر از تمام این مسائل چند ماه باید تلاش کرده و هزینه کند، تا به محصول برسد و اینکه چهار ماه هم بخواهد منتظر دریافت پول خود باشد، به دور از انصاف است.
رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور با انتقاد از ناکارآمدی بورس کالا در فروش محصولات کشاورزی گفت: اینکه فکر کنیم عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا می‌تواند نقش مؤثری در تولید داشته باشد، اشتباه است. چرا که آنهایی که سودشان در واردات محصولاتی چون جو و گندم است، وارد بورس و خرید از آن نمی‌شوند.
ایمانی خاطرنشان کرد: از 10 اردیبهشت ماه امسال محصول جو در استان گلستان برداشت شده و با گذشت بیش از چهارماه کشاورز هنوز ریالی دریافت نکرده و دلیل آن عرضه این محصول در بورس است.