kayhan.ir

کد خبر: ۸۵۶۰۲
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
مخالفان قانون جدید کار با پلیس به شدت درگیر شدند

فرانسه در آتش اعتراض‌های مردمی

دور جدید اعتراض‌ها به برنامه‌های ریاضتی دولت فرانسه هم به زد و خورد شدید بین مردم و معترضان منجر شده است.



سرویس خارجی-

فرانسه از سال 2008 تا کنون درگیر بحران پیچیده اقتصادی بوده و تا کنون دولت این کشور به رغم اعمال سیاست های سنگین ریاضتی نتوانسته از این بحران خارج شود. طی ماه‌های اخیر دولت اولاند در جدیدترین پرده از اجرای برنامه‌های ریاضتی برای برون رفت از بحران  تلاش کرده با افزایش بیکاری در کشور مقابله کند و در همین راستا پیشنهاد قطع پرداختی اضافه‌کاری بیش از 35 ساعت را مطرح کرده است.طبق اصلاحات پیشنهادی قانون کار در فرانسه، کارفرمایان به جای 25 درصد، تنها 10 درصد پاداش اضافه‌کاری پرداخت خواهند کرد. این طرح خشم مردم فرانسه را برانگیخته است طوری که پاریس مجبور شده، تا حدودی این طرح را تعطیل کند، اما مردم فرانسه همچنان خشمگین هستند.
دولت فرانسه اما برغم تعدیل و عقب نشینی‌هایی چند در اصلاحات مورد نظر خود در قانون کار، به اجرایی شدن آن مصمم است و همین مسئله اعتراض شدید اتحادیه‌های کارگری را به دنبال داشته است. تصمیم دولت برای اجرای قانون کار طی ماه‌های اخیر با موج بسیار گسترده‌ای از تظاهرات خشونت بار در شهرهای مختلف فرانسه رو به رو شده است.
جنبش «مخالفت با اصلاح قانون کار» که در فصل تابستان تقریبا هیچ اعتراض خاصی را برنامه ریزی نکرده بود روز پنجشنبه «بازگشت بزرگ» خود را به صحنه آغاز کرد. روز پنج شنبه دردور تازه اعتراضات شهرهای مختلف فرانسه و به خصوص پاریس شاهد درگیری و زد و خورد شدید مردم با نیروهای امنیتی فرانسه بود. تصاویر و گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد، مردم با کوکتل مولوتف، بطری‌های شیشه، میله‌های آهنی و سطل‌های زباله آتش زده شده، به مقابله با پلیس تا دندان مسلح فرانسه می‌روند.
«برنارد کازنو» وزیر کشور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرده حدود 62 نفر از کسانی که در اعتراضات علیه قوانین جدید کار در این کشور به خیابان‌ها آمده بودند، دستگیر شده‌اند. وزیر کشور فرانسه همچنین گفته از این تعداد 32 نفر همچنان بازداشت هستند. بر اساس این گزارش، در اعتراضات روز پنج‌شنبه در شهرهای مختلف فرانسه، بیش از 170 هزار نفر شرکت کرده بودند. پلیس فرانسه برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد.15 پلیس و چهار تظاهر‌کننده نیز بر اساس آخرین گزارش‌ها در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند. درگیری و اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد.